رئیس گروه سلامت محیط علوم پزشکی شیراز گفت: با توجه به قوانین مرتبط با سلامت، انجام هر رفتاری که شرایط مخاطره آمیز برای عموم مردم ایجاد کند، ممنوعیت دارد و استفاده از دخانیات نیز مشمول این قانون است.
کد خبر: ۱۰۴۶۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷ 25 May 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا: دکتر مسعود قربانیان چهارشنبه چهارم خرداد به مناسبت روز بدون دخانیات، به خبرنگاران گفت: مکان عمومی محلی‌ست که افراد مختلف امکان حضور در این اماکن با هدف تفریح، استراحت، گردش، ورزش و ... را داشته باشند و حضور در آنها تابع شرایط قانونی کشور است.

قربانیان اضافه کرد: مصرف دخانیات علاوه بر ایجاد مخاطرات فردی، برای افراد مصرف کننده، برای اطرافیان نیز مضر بوده و منجر به مشکلات جدی و تهدید سلامتی آنها می شود. افراد غیرسیگاری و غیر قلیانی که در خانه، محیط کار، اجتماعات و مکان های عمومی در معرض دخانیات قرار می گیرند، ناچار به استنشاق تحمیلی دود ناشی از دخانیات می شوند.

رئیس گروه سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: باید آگاه بود که دود تنباکوی محیطی یا جریان جانبی دود به مراتب سمی تر از دود استنشاق شده از سوی خود فرد مصرف کننده دخانیات است.

دود دخانیات

او دود دخانیات را شامل چند نوع جریان دانست و گفت: جریان اصلی دود قسمتی‌ست که از لابه لای توتون ها عبور کرده و وارد دهان افراد مصرف کننده می شود، جریان فرعی یا کناری دود، بخشی از دود را شامل می‌شود که مستقیم از نوک روشن سیگار یا تنباکو، وارد جریان هوا و توسط دیگران استنشاق می‌شود.

قربانیان با بیان اینکه، دودی که در فاصله پک زدن به قلیان و سیگار، توسط فرد از دهانش خارج می‌شود هم دود فرعی یا کناری بوده و غلظت بعضی موادسمی در این دود چندین برابر دود اصلی است، گفت: دود دست دوم، ترکیبی از دودهای اصلی و کناری و دود دست سوم، شامل باقیمانده نیکوتین و سایر مواد شیمیایی روی اشیاء است.

او با یادآوری اینکه آثار دود روی اشیاء، وسایل و ظروف مختلف خانه برجای می‌ماند، گفت: باقیمانده نیکوتین و موادشیمیایی حاصل از استعمال دخانیات که بر روی اشیاء و اثاثیه باقی می‌ماند، می تواند با سایر مواد شیمیایی در فضای بسته واکنش نشان داده و ترکیبات سمی و سرطان زا ایجاد می کند که خطر جدی برای کودکان در بر دارد.

قربانیان خاطرنشان کرد: دود دست سوم بر روی سطوح باقیمانده با شیوه های تمیز کردن معمولی از بین نمی رود. با باز کردن در و پنجره ها یا استفاده از دستگاه تهویه برطرف نمی شود و در تمام قسمت ها موجود است و مربوط به قسمت خاصی نیست.

این کارشناس سلامت گفت: آنچه مسلم است در مکان عمومی که سیگار یا قلیان استنشاق شود، تمام افراد در معرض هر سه نوع دود هستند. تحقیقات نشان می دهد که در افراد غیر سیگاری که مصرف کننده هیچ نوع دخانیات نیستند، تنها به دلیل در معرض دود محیطی قرار گرفتن، غلظت مونوکسید کربن خون بالاتر رفته و تحمل آنان به ورزش کمتر است.

وی با اشاره به به اینکه دود محیطی، تبعات بسیار جبران ناپذیر بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی و حتی زیست محیطی دارد، گفت: حتی تماس کوتاه مدت و گاه گاهی با هزاران ماده شیمیایی و سرطان زای موجود در دود غیر مستقیم دخانیات می تواند به طور چشمگیری خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری های قلبی را افزایش دهد. تنفس دو ساعت هوای دود آلوده برابر با کشیدن چهار نخ سیگار است.

قربانیان خاطرنشان کرد که ارتقاء آگاهی افراد در خصوص مضرات و عوارض قرار گرفتن در اماکن آلوده می تواند از مشکلات بهداشتی و عوارض بعدی آن کاسته و برای جامعه مقرون به صرفه باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه برای کنترل عوارض ناشی از دودهای محیطی، قوانین بین المللی موجود و قانون جامع کنترل مبارزه ملی با دخانیات یکی از قوانین معتبر در کشور است، گفت: به موجب تبصره ب ماده سیزده این قانون، مصرف دخانیات در اماکن عمومی یا وسایل نقلیه عمومی ممنوع و موجب حکم جزای نقدی می شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: در ماده ۷ آیین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات آمده که "به منظور حفظ سلامت عمومی به ویژه محافظت در مقابل استنشاق تحمیلی دود محصولات دخانی، مصرف این مواد در اماکن عمومی ممنوع است".

قربانیان با بیان اینکه به استناد موادقانونی و مسائل علمی بیان شده، مصرف دخانیات در محیط های عمومی ممنوع است، گفت: توصیه می شود از رفت و آمد، حضور و توقف در محیط سرپوشیده که دود سیگار و قلیان در فضا پراکنده شده است، اجتناب کنیم. مراقب تردد فرزندان در فضاهایی که قلیان یا سیگار یا سایر مواد دخانی عرضه می شود باشیم و در صورت مشاهده مراکزی که نسبت به عرضه قلیان و سیگار اقدام می کنند، مراتب را به سامانه گزارش های مردمی وزارت بهداشت با شماره ۱۹۰ اطلاع دهیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار