مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشکری فارس با بیان اینکه یازده شیء تاریخی در فهرست آثار ملی منقول ثبت شده است،گفت: این اشیا که طبق قانون حفظ آثار ملی مصوب سال ۱۳۰۹،در فهرست آثار منقول ملی ایران ثبت شده‌اند در حال حاضر در موزه تاریخ تجارت جندی شاپور شیراز به نمایش درآمده‌اند.
کد خبر: ۱۰۴۹۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱ 08 June 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: سید مؤید محسن‌نژاد افزود: آثار ثبت شده شامل ۷ ظرف سفالی لعابدار منقوش زرین فام و یک سند منتسب به دوره مظفرالدین شاه و همچنین ۳ شیء فلزی برنجی، فولادی و مسی مربوط به دوره‌های صفوی و قاجاری هستند.

محسن‌نژاد با بیان اینکه جاذبه‌های تاریخی فرهنگی و موزه‌ها در مبحث گردشگری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند،گفت: این جایگاه می‌تواند برای انتقال فرهنگ تأثیرگذار باشد. در واقع موزه و اشیایی که به موزه تعلق می‌گیرد و در این مکان به نمایش گذاشته می‌شود معرف فرهنگ مردم است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس اضافه کرد: موزه‌ ممکن است برای به نمایش گذاشتن اشیای تاریخی و باستانی یا با هدف ارائه آثار هنری یا مردم شناسی و ترویج فرهنگ مردم راه‌اندازی شده باشد. به طور موزه‌ها در حوزه‌های مختلف تاریخی، گردشی، نظامی، هنری‌ و علمی فعالیت دارند.

محسن‌نژاد تأکید کرد: موزه‌ها فضایی برای معرفی فرهنگ مردم در گذشته و فرصتی برای آشتی دادن ملت‌ها با یکدیگر هستند.

وی با اعتقاد به اینکه بسیاری از موزه‌ها در گذشته دولتی بوده‌اند، گفت: در حال حاضر رویکرد ما این است که زمینه را برای ورود بخش خصوصی به این عرصه فراهم کنیم تا از این طریق فعالیتهای ویژه‌ای برای معرفی فرهنگ مردم انجام شود.

این مقام مسئول گفت: موزه گل و مرغ که به تازگی در بلوار صنایع افتتاح شده، ظروف چینی را از دوره قاجار به نمایش گذاشته است اما این موزه هم با ارائه هنرهایی مانند نقاشی‌های گل و مرغ، معرق کاری، منبت کاری و کاشی‌کاری هفت‌رنگ درصدد است که فرهنگ و هنر مردم فارس و شیراز را معرفی کند.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس ادامه داد: ممکن است برخی با فرهنگ زندگی مردم در گذشته آشنا نباشند اما زمانی که به موزه مراجعه و اشیای تاریخی را در این مکان مشاهده کنند می‌توانند با روش و سبک زندگی مردم در گذشته آشنا شوند.

وی با اعتقاد به اینکه موزه‌ها یکی از عناصر بسته‌های سفر در پکیج‌های گردشگری محسوب می‌شوند، گفت: جاذبه‌های تاریخی و موزه‌ها نقش بسزایی در جذب گردشگران دارند و از جایگاه ویژه‌ای برای دانشجویان و گروه‌های هدف در مباحث آموزشی و پژوهشی بهره می‌برند.

موزه تاریخ تجارت جندی شاپور در سال ۱۳۹۷ با اخذ مجوز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شیراز ثبت و تأسیس شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار