قلعه مارکوه یک سایت تاریخی هست، نه فضای برای تفریح
این ادعا که قلعه مارکوه یک نقطه طلایی برای کتالم، رامسر، ایران، جهان است و ظرفیت ثبت جهانی داره درست، اما اگر سودای ثبت جهانی دارید و نگران مظلومیتش هستید پیگیر بودجه برای از سر گیری کاوش های باستانی باشید تا از فضای فعلی به یک سایت تاریخی و‌ حفاظت شده تبدیل شود .
کد خبر: ۱۰۵۰۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱ 12 June 2022

به گزارش تابناک مازندران، شورای اسلامی شهر کتالم و سادات شهر همایش پیاده روی خانوادگی را در قلعه مارکوه برگزار می کند و ضمن اینکه دغدغه ها و نگرانی هایی پیرامون مظلومیت قلعه تاریخی و نبودِ امکانات هم از سوی یکی از اعضای شورای شهر مطرح می شود

نکته اول اینکه این میزان حساسیت اعضای شورای شهر به خاطر مظلومیت قلعه تاریخی مارکوه بی نهایت باعث خوشحالیه، اما نه تنها کافی نیست بلکه بین حرف تا عملتون هم قدری تناقض موج می زنه، یا دست کم من چنین برداشتی دارم.

دوم اینکه انتخاب محوطه تاریخی که ذاتا شکننده و حساس هست چه تناسبی با ورزش همگانی داره؟ آیا بهتر نبود حداقل توی فضای پیرامونی قلعه مارکوه مراسم همگانی رو برگزار می کردین؟؟

به گفته کارشناسان همین شهرستان عرصه این بافت تاریخی با این میزان حساسیت جای برگزاری یک همایش پیاده روی نیست، چرا؟؟ به این خاطر که سال ۸۲ بودجه ای برای کاوش به قلعه مارکوه اختصاص داده شد، آقای کفاشی سرپرست و اقای ناصری از اعضای تیم های کاوش قلعه بودن، و من ساعت ها فارغ از گزارش هایی که کار کردم در مورد قلعه و کاوش هایی که انجام شده گفت و گو داشتم، در جریان این کاوش ها بخشی از فضاهای قلعه شناسایی شده و به بعد به دلایلی نه تنها به حال خودش رها شده بلکه به خاطر همین رفت و آمدها مخروبه هم شده، وضعیتی که شاهدش هستیم! بنابراین شرایط حساسی داره چراکه بعضی فضاها هنوز شناسایی نشده؟؟ و حضور این تعداد آدم یعنی آسیب محض .

بنابراین باید بپذیرید قلعه مارکوه یک سایت تاریخی هست، نه فضای برای تفریح و تماشا و ورزش همگانی!!

این ادعا که قلعه مارکوه یک نقطه طلایی برای کتالم، رامسر، ایران، جهان است و ظرفیت ثبت جهانی داره درست، اما اگر سودای ثبت جهانی دارید و نگران مظلومیتش هستید پیگیر بودجه برای از سر گیری کاوش های باستانی باشید تا از فضای فعلی به یک سایت تاریخی و‌ حفاظت شده تبدیل بشه!

از طرف دیگه وعده یک هفته ای برای آبادانی قلعه مارکوه از ساخت و ساز های در ارتفاع فضای پیرامونی قلعه مارکوه به مراتب ترسناک تره!! چرا چون بیش از هرچیز رنگ و بوی اقداماتی بدون پشتوانه کارشناسی داره ...

از طرف دیگه اگر به زعم شما یکی از شاخص های توسعه یافتگی میزان مشارکت مردم در ورزش همگانی هست بهتر نیست فضای مناسبی رو برای ورزش و وقت گذرانی مردم کتالم و ساداتشهر اختصاص بدهید، تمام این مدت که جای خالی چنین فضایی رو در شهر احساس نکردین ؟؟

اصلا برای من جای سوالِ که بدونم تا به امروز چند نشست تخصصی پیرامون وضعیت قلعه و‌ راه برون رفت از این وضعیت با اهل فن گذاشتید ؟؟؟

و در آخر آقای میراث فرهنگی که متولی حفاظت و نظارت بر محوطه ها و اثار تاریخی هستید! به اعتقاد کارشناسان شما فضای قلعه مارکوه امکان این میزان رفت و امد رو نداره، چه بهتر که تا تامین بودجه برای کاوش باستانی و تبدیل شدن به یک سایت تاریخی از ورود و دسترسی افراد به فضای داخلی قلعه جلوگیری کنید! عاشقان تماشای برج و باروهای قلعه و چشم انداز آن هم از محوطه خارجی قلعه برای حظ بردن از‌ این فضا استفاده کنند

یاداشت: مینو وکیل نژاد
مرجع خبری مازندباختر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار