تابناک کهگیلویه وبویراحمد
با توجه اینکه عوارض دریافتی توسط بنیاد مسکن مبلغ چشمگیری است جای سوال است که صرف چه اموری در روستاها می شود و مسئولان زیربط نیز باید نسبت به آن شفاف سازی کنند و روستائیان را توجیه کنند
کد خبر: ۱۰۵۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳ 03 October 2015

به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد با توجه به اینکه عمده ساخت و سازها بخاطر وضعیت جوی در فصل بهار و تابستان صورت می گیرد، در این ایام انتقادات روستائیان بخاطر دریافت عوارض سنگین تغییر کاربری از بنیاد مسکن افزایش یافته است.

به گزارش «بویر نیوز»، بررسی ها حکایت از آن دارد عوارض تغییر کاربری از سال های گذشته تاکنون به حساب بنیاد مسکن واریز می شود و از قبل این عوارض تغییرات زیادی در روستا مشاهده نمی شود.

علاوه بر روستائیان که عمدتا از اقشار ضعیف و کم درآمد هستند، دهیاران نیز به این اقدام بنیاد مسکن معترضند و معتقدند به استناد قوانین و مقررات جاری کشور از جمله تبصره ۴ ماده ۳ قانون محدوده و حریم شهر و روستا و شهرک های روستایی و نحوه تعیین آنها، درآمد ناشی از ساخت و سازها و عوارض روستایی را دهیاری ها باید دریافت کنند تا صرف عمران و توسعه روستاها گردد.

با توجه اینکه عوارض دریافتی توسط بنیاد مسکن مبلغ چشمگیری است جای سوال است که صرف چه اموری در روستاها می شود و مسئولان زیربط نیز باید نسبت به آن شفاف سازی کنند و روستائیان را توجیه کنند.

از طرفی بارها دیده شده که برخی از عوارض دریافتی با مکاتبات تقلیل می یابد که خود موید امکان کاهش اینگونه عوارض است و از اینرو مسئولان ارشد استان باید برای اجرای عدالت و برابری برای همه روستائیان نسبت به کاهش این عوارض و انتخاب متولی دریافت عوارض تغییر کاربری اقدام جدی نمایند و در راستای قانون تاسیس دهیاری های خودکفا در روستاهای استان که منجر به افزایش و هدفمندی خدمات رسانی خواهد شد، گام بردارند.

بعنوان مثال ارقام دریافتی توسط بنیاد مسکن برای تغییر کاربری یک قطعه زمین در روستاهای اطراف شهر یاسوج به مبالغی حدود ۳ تا ۷ میلیون تومان می رسد که برای این قشر کم درآمد سرسام آور است و کاملا در تعارض با سیاست بیناد مسکن مبنی بر خانه دار شدن روستائیان کم درآمد است و بدتر اینکه دهیاران هم بخاطر اینکه در دریافت این عوارض نقشی ندارند در صدور پروانه همکاری نمی کنند که همین موضوع باعث سرگردانی روستائیان در ادارات شده است و اعتراضات و گلایه های بسیاری از آنان را در پی داشته است.

ای کاش استاندار کهگیلویه و بویراحمد هر چه سریعتر وارد عمل شود و درد روستائیان را تسکین دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار