عضو گروه دوست داران طبیعت بلوط دالاهو:
عضو گروه دوست داران طبیعت بلوط دالاهو گفت: آفت لورانتوس که دشمن دیرینه تمام درخت‌های زاگرس است  امروزه یکی از بزرگترین خطر‌های که درختان بومی زاگرس از جمله درختان بلوط را تهدید میکند  که نیاز دارد مورد توجه مسئولین قرار بگیرد.
کد خبر: ۱۰۵۶۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳ 16 July 2022

سیروس عزیزی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه در شهرستان سرپل ذهاب اظهار کرد: انگار یک روز خوب برای بلوط‌های دالاهو تعریف نشده وآن‌ها نباید آرامش را تجربه کنند.

وی افزود: از کاهش بارش و خشکسالی، تبر قاچاقچیان و بی توجهی مسئولین گرفته تا آتش سوزی وقت وبی وقت و مهم‌تر از همه آفت لورانتوس، همه دست به دست هم داده اند تا زوال جان جنگل‌های چند صد ساله دالاهو شوند و اگر چاره اندیشی نشود و این روند ادامه یابد در آینده نه چندان دور شاهد بیابان‌های بی آب و علف میشویم که پا به حریم جنگل‌ها خواهند گذاشت.

این عضو گروه بلوط دالاهو با اشاره به آفت لورانتوس گفت: این آفت که دشمن دیرینه تمام درخت‌های زاگرس است  امروزه یکی از بزرگترین خطر‌های که درختان بومی زاگرس از جمله درختان بلوط را تهدید میکند  که نیاز دارد مورد توجه مسئولین قرار بگیرد.

عزیزی در ادامه ابراز کرد: لورانتوس مهم‌ترین عامل تهدید کننده درختان بلوط و آفتی است که بر روی درختان بومی این منطقه به ویژه درخت بلوط رشد می‌کند و با تشکیل غده‌های بزرگ بر روی درخت سبب ضعیف شدن و در نهایت خشکیدن کامل درخت می‌شود و تنها راه مبارزه با آن قطع مکانیکی این آفت کشنده است و بهترین زمان برای مبارزه با گیاه نیمه انگلی لورانتوس تا قبل از تولید بذردهی این آفت است.

وی در پایان اظهار کرد: این گیاه نیمه انگلی در حال حاضر بیش ده‌ها هزار هکتار از جنگل‌های بلوط در استان کرمانشاه را در معرض خطر قرار داده است که گروه بلوط دالاهو بیش از ۵ سال با این آفت به صورت گروهی و همیاری مردم با این افت مبارزه می‌کند و طی این چند سال بلوط دالاهو توانست است بخش‌های از جنگل بلوط کوه‌های دالاهو در شهرستان سرپل ذهاب را از این آفت نجات دهد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار