در شرایط کنونی انبوهی از گله های سگ در اطراف شهرها و معابر عمومی خطری بالقوه هستند که اگر چاره اندیشی نشود شاهد اتفاقات ناگوار و جبران ناپذیری خواهیم بود
کد خبر: ۱۰۵۹۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰ 02 August 2022

تابناک ایلام ، بهروز مردانی :: انسانها از دیرباز زندگی خود را در کنار و کمک گرفتن از حیواناتی از جمله گاو، گوسفند، مرغ و سگ چه در تامین غذا و چه در انجام امور روزمره و نیز پاسبانی از خود قرار داده و بخشی از زندگی خود را مرهون وجود این حیوانات می دانست.

ولیکن با رشد و گسترش جمعیت و شکل گیری زندگی شهری سبک زندگی تغییر و حیوانات بخاطر آلودگیهای زیست محیطی و مواردی دیگر در محیط جدید جایگاهی نداشته و مردم از پرورش و نگهداری آنها خودداری و زندگی شهری عاری از وجود حیوانات گردید.

اما امروزه شهرها و حاشیه روستاها با پدیده ای جدید بنام «سگهای ولگرد» روبرو شده که تعدادشان روز به روز افزایش و تهدید ی جدی برای سلامت مردم و بهداشت محیط می باشد.

این افزایش خیره کننده را می توان در معابر و حاشیه شهر بالاخص در شب براحتی قابل ملاحظه و رویت کرد که گله های سگ در سطح خیابانها جولان داده و علاوه بر آلودگی های زیست محیطی در حوزه بهداشت خطری جدی برای انسان ها بخصوص کودکان محسوب می شوند بطوریکه طی ایام اخیر حملات سگها حسابی خبرساز شده و حوادث دردناک و ناگواری را بوجود آورده است.

ازدیاد جمعیت سگهای ولگرد، بلاصاحب و حتی دارای صاحب در محیط های شهری دلایل متعددی دارد که می توان به پسماندهای مدیرت نشده اشاره کرد که مهمترین عامل این افزایش شناخته شده است به نحوی که بر اثر عدم مدیریت پسماندها منبع ای مهم برای استفاده غذایی سگها بوده و رشد جمعیت آنها فزونی یافته است؛ و به عقیده کارشناسان حیوانات غریزه ای دارند که وقتی احساس امنیت کنند و غذایشان هم فراهم باشد بیشتر تولید مثل می کنند.

عدم صحیح کنترل سگ ها توسط شهرداری ها و دهیاری ها یکی دیگر از عوامل این افزایش است که اگر عقیم سازی بصورت اصولی صورت گیرد و یا می گرفت شاهد رشد بی رویه جمعیت سگها نبودیم.

خشکسالی های اخیر و کاهش منابع و آب در طبیعت موجب خروش سگها و حتی حیوانات وحشی به سمت شهرها شده در کنار آن حمایت توسط گروههایی تحت عنوان حامیان حیوانات نیز از دیگر عواملی هستند که در شد و افزایش جمعیت سگها تاثیرگذار بوده است.

با این تفاسیر در شرایط کنونی انبوهی از گله های سگ در اطراف شهرها و معابر عمومی خطری بالقوه هستند که اگر چاره اندیشی نشود شاهد اتفاقات ناگوار و جبران ناپذیری خواهیم بود ./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار