ویتامین E حامی سیستم ایمنی، عملکرد سلول و سلامت پوست است. این ویتامین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و می‌تواند با رادیکال‌های آزاد تولید شده توسط متابولیسم غذا و سموم موجود در محیط به خوبی مبارزه کند.
کد خبر: ۱۰۶۱۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰ 15 August 2022

ویتامین E‌ یک ماده مغذی محلول در چربی و دارای خاصیت ضدالتهابی است. ویتامین E حامی سیستم ایمنی، عملکرد سلول و سلامت پوست است. این ویتامین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و می‌تواند با رادیکال‌های آزاد تولید شده توسط متابولیسم غذا و سموم موجود در محیط به خوبی مبارزه کند. ویتامین E‌ در کاهش علائم درماتیت آتوپیک و بیماری کبد چرب موثر بوده و روند پیشرفت آلزایمر را نیز کُند می‌کند.

از ویتامین E‌ برای باز کرن رگ‌ها و کاهش ریسک لخته شدن خون نیز استفاده می‌شود. پرتوهای UV و قرار گرفتن در معرض نورخورشید، سطح ویتامین E‌ پوست را کاهش می‌دهد. سطح این ویتامین با بالارفتن سن نیز کاهش می‌یابد. اما ویتامین E در بسیاری از غذاها، به صورت مکمل و در خیلی از محصولات موضعی پوست وجود دارد.


ویتامین E موضعی
ویتامین E به صورت کرم و روغن‌های موضعی هم وجود دارد و آن را به خیلی از محصولات آرایشی، از جمله کرم‌های ضدچروک، سرُم‌های چشم و ضدآفتاب‌ها نیز اضافه می‌کنند.
ویتامین E به راحتی جذب پوست می‌شود. استفاده موضعی از ویتامین E می‌تواند میزان ذخیره‌ی این ویتامین را در غدد چربی پوست افزایش دهد.
دنیای امروز طی سال‌های اخیر تغییرات زیادی کرده و افراد هزینه و تلاش بیشتری صرف ظاهر و احساس خود می‌کنند. یکی از این کارها استفاده از مکمل‌هاست. مثلا کپسول مکمل ویتامین E‌ دارای فواید زیادی است. ویتامین E می‌تواند نقش مهمی در سلامت و زیبایی پوست و موی شما داشته باشد.

کمک به رشد ناخن‌ها
ما با دست‌هایمان در طول روز خیلی کارها انجام می‌دهیم. خصوصا برای یک خانم، فعالیت‌های روزانه خانه باعث می‌شود دست‌ها در معرض انواع شوینده‌ها و مواد گوناگون باشند. چه آشپزی، چه شستن ظروف و میوه و سبزی و لباس، هر یک از این کارها می‌‌تواند ناخن‌ها را شکننده کرده و به آن‌ها آسیب بزند.
یک کپسول ویتامین E را باز کنید و با آن ناخن‌ها، کوتیکول‌ها و پوست اطراف ناخن را ماساژ دهید. بهتر است این کار را شب قبل از خواب انجام دهید تا دیگر از دست‌هایتان کار نکشید. ویتامین E، ناخن‌ها را تغذیه می‌کند.
بعضی از کارشناسان می‌گویند استفاده از روغن ویتامین E مستقیما روی پوست ممکن است سبب واکنش آلرژیک شود، بنابراین همیشه اول روی قسمت کوچکی از پوستتان آن را امتحان کنید


رفع هایپرپیگمنتیشن یا لکه‌های پوستی
هایپرپیگمنتیشن عارضه‌ای است که در آن، در قسمت‌هایی از پوست تمرکز ملانین‌ بیشتر از دیگر قسمت‌هاست. این حالت باعث می‌شود رنگ پوست یکدست نباشد. ویتامین E می‌تواند خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته باشد و این لکه‌ها را از بین ببرد. هایپرپیگمنتیشن در عمیق‌ترین لایه‌های پوستی رخ می‌دهد.
محتوای کپسول ویتامین E را روی قسمت مورد نظر بزنید و با حرکات دورانی به آرامی ماساژ بدهید. ویتامین E‌ را می‌توانید به ماسک صورتتان اضافه کنید.

ویتامین E برای موها
جنبه‌ی آنتی‌اکسیدانی ویتامین E برای موهایتان نیز مفید است، خصوصا برای کسانی که دچار ریزش مو یا کم‌پشتی مو هستند.
می‌توانید کپسول ویتامین E را همراه با شامپو یا نرم‌کننده‌ی سرتان استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن را به ماسک مو اضافه کنید. ساده‌ترین راه این است که محتوای کپسول را خالی کرده و آن را با یک روغن حامل مثلا روغن نارگیل یا روغن زیتون ترکیب کنید. موها و پوست سر را خوب ماساژ دهید و بگذارید ۲ تا ۳ دقیقه بماند، سپس موها را بشویید. سعی کنید هفته‌ای دو بار این کار را انجام دهید تا نتیجه بگیرید.

کاهش چین و چروک‌ها
روغن ویتامین E را می‌توانید به عنوان یک کرم ضدچین‌وچروک استفاده کرده و خطوط ریز پوست را محو کنید. خاصیت ضدالتهابی طبیعی روغن ویتامین E برای پوست عالیست. ضمنا ویتامین E حتی می‌تواند رطوبت پوست را حفظ کرده و آن را هیدراته نگاه دارد.
محتوای کپسول ویتامین E‌ را با حرکات دورانی روی پوست ماساژ دهید. روزی یک بار و ترجیحا قبل از خواب این کار را بکنید. بعضی از کارشناسان می‌گویند استفاده از روغن ویتامین E مستقیما روی پوست ممکن است سبب واکنش آلرژیک شود، بنابراین همیشه اول روی قسمت کوچکی از پوستتان آن را امتحان کنید.

محافظت در برابر آفتاب سوختگی
آیا پوستتان در معرض آفتاب‌سوختگی است؟ روغن ویتامین E دارای خاصیت محافظت‌کنندگی در برابر پرتوهای خورشید است. ضمنا ویتامین E‌ درمان مناسبی برای آفتاب‌سوختگی است و می‌تواند خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست را برطرف کند. البته این را بدانید که این ویتامین جایگزین کرم‌های ضدآفتاب نیست.

کاهش تیرگی پای چشم
روغن ویتامین E را از کپسول خارج کرده و اطراف چشم‌ها بمالید. به آرامی ماساژ دهید و بگذارید طی شب بماند. این کار را به مدت ۲ تا ۳ هفته هر شب انجام دهید تا تفاوت را ببینید. روغن ویتامین E می‌تواند پف پای چشم‌ها را نیز کاهش دهد. در مورد مصرف ویتامین E به صورت خالص با پزشکتان مشورت کنید.

تسکین خارش پوست
محتوای یک کپسول ویتامین E را با روغن نارگیل ترکیب کرده و روی قسمت مورد نظر ماساژ دهید. این کار را هر روز انجام دهید. روغن نارگیل کمک می‌کند خارش پوست کمتر شود، زیرا پوست را تغذیه و مرطوب می‌کند. ویتامین E‌ پوست را ترمیم کرده و التهاب را کاهش می‌دهد.

چه کسانی نباید از کپسول ویتامین E استفاده کنند؟
. اگر اگزما دارید از کپسول ویتامین E به صورت موضعی استفاده نکنید. ولی مصرف خوراکی آن تحت نظر پزشک مفید خواهد بود.
. اگر اختلال خونریزی دارید از کپسول ویتامین E استفاده نکنید.
. اگر به روغن ویتامین E حساسیت دارید از کپسول این ویتامین استفاده نکنید.

برچسب ها: ویتامین ، ویتامین ای
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار