سی و ششمین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور كه در تاريخ ۲۹ تا ۳۱ مرداد در مركز همایش‌های بین‌المللی جمهوري اسلامي ايران برگزار شد، در آيين اختتاميه اين اجلاس، بيانيه پاياني آن در۱۰ بند توسط فرزند شهید ابراهیمی خانم سمیه سادات ابراهیمی که ریاست ناحیه سه آموزش و پرورش مشهد را عهده‌دار است، قرائت شد.
کد خبر: ۱۰۶۳۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۹ 25 August 2022

به گزارش تابناک رضوی، متن اين بيانيه که توسط سمیه سادات ابراهیمی قرائت شد، به شرح زير است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة

اجلاس سالانه روسای آموزش و پرورش کشور، میراث مدیریتی شهیدان رجایی و باهنر و فرصتی ارزشمند برای تحکیم ارتباط و تعامل نهاد آموزش و پرورش با بخش‌های اصلی حاکمیت، ارتقای جایگاه آن در جامعه، آموزش و توانمندسازی مدیران و کارگزاران تعلیم و تربیت، ایجاد همگرایی و انسجام درونی برای اجرای برنامه‌های سالانه است. اکنون‌که به فضل الهی توفیق برگزاری سی و ششمین اجلاس را با شعار «آموزش و پرورش دانش بنیان و تحول‌آفرین پیشران ایران قوی» با همت وزیر آموزش و پرورش به نحو مطلوب برگزار شده، ما مدیران آموزش و پرورش ضمن تجدید پیمان با آرمان های بلند امامین انقلاب و شهدای عظیم الشان انقلاب اسلامی اعلام می کنیم.

۱ - جامعه بزرگ معلمان، نشان عزت و افتخار خود را با عنوان «افسران سپاه پیشرفت کشور» از مقام عظمای ولایت و رهبری حضرت امام خامنه‌ای دریافت کردند، پاسداری و صیانت از این جایگاه وظیفه عمومی است. ما مدیران متعهد می‌شویم از همه توانایی‌ها و خلاقیت‌ها تلاش‌های جهادی خود برای تحقق فرمایشات حکیمانه و منویات عالمانه معظم له و اجرای برنامه‌های تحولی دولت مردمی و پیاده‌سازی سند تحول بنیادین عنوان اصلی ترین ماموریت وزارت آموزش و پرورش و تکلیفی شرعی و قانونی، بهره گرفته و از همه امکانات و فرصت‌ها برای اجرایی سازی آن استفاده کنیم.

۲- تحقق عدالت آموزشی و تربیتی و فراهم کردن فرصت‌های برابر یادگیری برای همه دانش آموزان که به در بیان رسا و پر معنای امام انقلاب، نصیب برابر آموزشی اعلام‌ شده است، از آرمان های مهم تعلیم و تربیت است. به عنوان مسئولان اجرایی آموزش و پرورش، متعهد می‌شویم با اصلاح رویه‌ها و روش ها، در زمینه دسترسی فراگیر همگان به آموزش و ارتقای کیفیت یادگیری مدارس دولتی، کم برخوردار و محروم تلاش کرده و زمینه شناسایی آموزش و هدایت سرمایه‌های انسانی کشور را فراهم نماییم.

۳- تحول در برنامه درسی و محتوای آموزشی با محوریت علم نافع از تأکیدات ویژه مقام معظم رهبری است که باید به‌صورت خاص موردتوجه قرار گیرد. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی که در تعبیر روشنگرانه معظم له قلب آموزش‌وپرورش نامیده شده است، موظف است در طراحی برنامه‌های درسی، با برجسته کردن سهم شایستگی‌های پایه و عمومی، اهداف، محتوا و تنوع‌بخشی به مواد منابع و روش‌ها و فرصت‌های تربیتی و یادگیری را سازماندهی نماید.

۴- بهبود عملکرد نظام آموزشی مستلزم رصد مداوم و شناخت به‌موقع و درست نقاط قوت آن است. لذا ما مدیران، متعهد می‌شویم با به‌کارگیری روش‌های علمی و استفاده حداکثری از توان نخبگانی، نسبت به سنجش و ارزیابی مستمر مؤلفه‌های نظام آموزشی در سطوح استانی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای و بهره‌گیری از نتایج آن در برنامه‌ریزی‌ها و طراحی مداخلات اصلاحی، اقدام نموده و زمینه استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام آموزش‌وپرورش را فراهم نماییم.

۵ - معلم موثرترین عامل ایجاد استقرار و پایداری جریان تحول در نظام تعلیم و تربیت است. معلم کارمند نیست، یک مربی حرفه‌ای است. لذا سنجش مستمر شایستگی‌های حرفه‌ای و برنامه‌ریزی برای ارتقاء مداوم آن در چارچوب نظام رتبه‌بندی، به عنوان محور کلیدی بهبود یادگیری باید موردتوجه قرار گیرد. ما مدیران، ضمن تشکر از اقدام جهادی دولت و مجلس، متعهد می‌شویم این مهم را با سرعت و دقت به نتیجه مطلوب برسانیم.

۶ - راهبری، هدایت و حمایت مادی و معنوی از ارتقای جایگاه پژوهش، توسعه تحقیقات مبتنی بر مسئله محوری، تقویت روحیه کنجکاوی و پرسشگری در دانش آموزان و تعمیق فرهنگ پژوهش از ستاد تا مدرسه و کلاس را وظیفه خود دانسته و متعهد می‌شویم از معلمان پژوهشگر و دانش‌آموزان پژوهنده و دستاوردهای علمی و پژوهشی آن‌ها که منجر به تولید دانش، خلق ثروت، یا ارائه خدمت برتر می شود، حمایت کنیم.

۷ - فعالیت‌های پرورشی و تربیتی، دغدغه همیشگی مقام معظم رهبری و همه علمای اعلام و مسئولین ارشد کشور است، ما مدیران متعهد می‌شویم با انتخاب مدیران شایسته و دغدغه‌مند، جلب مشارکت دانش آموزان، خانواده‌ها و معلمان، در طراحی و اجرای برنامه‌های پرورشی مدرسه و سازماندهی مربیان پرورشی با انگیزه و علاقه‌مند زمینه، ارائه تعلیم و تربیت تمام ساحتی را در آموزش و پرورش فراهم کنیم.

۸- قرارگاه‌های سه گانه اجرایی سازی سند تحول، عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی و حکمرانی تعلیم و تربیت فناورانه، راهکاری میانبر و موثر برای دستیابی به اهداف و مقاصد معطل ‌مانده است، لذا متعهد می‌شویم در چارچوب ساختارهای سازمانی همه امکانات و ظرفیت‌های موجود در درون و بیرون آموزش و پرورش را برای اجرای برنامه‌های ابلاغی، بسیج نماییم.

۹- مردمی سازی آموزش و پرورش و آزادسازی ظرفیت‌های نگه‌داشته شده به نفع حضور و همکاری عموم مردم، در جهت بهبود کیفیت یادگیری، تحقق شعار مدرسه کانون تربیتی محله، حل‌وفصل مشکلات، نارسایی ها و تنگناهای اجرایی، از اولویت‌های مهم برنامه تحولی دولت سیزدهم است که ما مدیران آموزش و پرورش خود را موظف به پیگیری تمام و کمال این رویکرد می‌دانیم.

۱۰ - توجه به تعلیم و تربیت کودک و به‌ویژه ساماندهی تربیتی کودکستان‌ها و ارتقای کیفی دوره پیش‌دبستانی مسیر اصلی تحقق تحول بنیادین، عدالت تربیتی و کیفیت آموزشی است. بر همین اساس، ما مدیران، در اجرای فرامین حکیمانه مقام معظم رهبری، حمایت خود را از استقرار کامل سازمان و اجرای برنامه‌های «سازمان ملّی تعلیم و تربیت کودک« اعلام می‌نماییم.

منبع: روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار