استاد حوزه علمیه گفت: در جامعه اسلامی پیاده روی اربعین و زیارت سیدالشهدا به عنوان یک نماد و جریانی که همه را به سمت و سوی امام حق دعوت می‌کند که آن امام تمام تلاشش این بوده است که حیات و ممات ما به قرآن کریم متصل شود.
کد خبر: ۱۰۶۸۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳ 18 September 2022

به گزارش تابناک قم، پیاده‌روی اربعین یکی از قدرتمندترین نمادهای همبستگی میان شیعیان است که گاهی اوقات مسلمانان سنی، مسیحیان و پیروان دیگر آیین‌ها نیز حضور پیدا می‌کنند. در این گردهمایی بزرگ افرادی از همه قشرها و قومیت‌ها در آرامش و امنیت در کنار هم قرار می‌گیرند.

این همبستگی برای دشمنان و مخالفان ترسی عظیم ایجاد کرده است به همین علت هرساله شبهات و تردیدهایی را در بین مردم ایجاد می‌کنند آن را یک نماد و امری سیاسی قلمداد می‌کنند که پیشینه‌ای ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین یاوری با بیان اینکه قرآن کریم پایه و اساس مسیر حرکت انسان به سوی سعادت است، عنوان کرد: هدف انبیا و اولیای الهی این است که کلام خدا را به جامعه آموزش و تعلیم دهند تا از مسیر قرآن کریم و وحی الهی جامعه به سعادت برسد.

وی با بیان اینکه بنیان‌های فکری، اندیشه و رفتار انسان در گروه شناخت و عمل به قرآن و توجه به قرآن کریم است، گفت: قرآن برای این آمده است که جامعه‌ای که از فرهنگ و تمدن به دور است و ظرفیت‌های زندگی‌اش را نمی‌داند را به مسیر برساند و کاری کند که این جامعه ظرفیت‌های خود را بشناسد و مسیر حرکت خود را مشخص کند و به سعادت برسد.

وی با بیان اینکه اهل بیت ما برای این برگزیده شدند که کتاب خدا را به پهنه و سبک زندگی مردم مبدل کنند، گفت: اولین نکته‌ای که اهل بیت ما روی آن تأکید دارند عمل به کتاب و کلام خدا است و این کتاب محور زندگی خود و جمیع مسلمین است.

وی با اشاره به اینکه گرفتاری بشر در دوران مختلف تاریخی به دلیل دوری از قرآن بوده است، افزود: خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس از جمله کسانی بودند که در این گمراهی تاریخی نقش عمده داشتند؛ زیرا آنها به قرآن نمی‌کردند و تفسیر به رأی از قرآن داشتند اهل بیت به ویژه سیدالشهدا بارها آیات الهی را برای مردم قرائت کردند که با آخلیات الهی مسیر حرکت آنها را اگر به سوی گمراهی بوده برگردانند و رفتارهای آنها را بر اساس قرآن اصلاح کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم بیان کرد: تفسیری که آنها از قرآن ارایه می‌کردند بدعت در دین می‌شد و به همین دلیل تفسیر قرآن به عهده اهل بیت(ع) بود. در دوره امیرالمؤمنین (ع) و حسنین افرادی بودند که آیات صریح قرآن را کنار می‌گذاشتند.

وی با اشاره به فعالیت‌های ضد قرآنی برخی از خلفا اظهار کرد: به عنوان مثال یکی از آیات قرآن به شکل کاملاً واضح و بدون اختلاف در خصوص فردی به نام ولید بن عقبه است که خبری آورد و قرآن کریم به دلیل اینکه او را فردی فاسق معرفی کرد دستورالعملی تاریخی به مسلمانان می‌دهد و می‌فرماید که یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلی‌ ما فَعَلْتُمْ نادِمِینَ؛ اما با این وجود همین شخص در دوران خلیفه سوم سمت می‌گیرد و به پست مهمی دست می‌یابد که حرکت آشکار و خلاف قرآن کریم است. وقتی جامعه اسلامی تا این حد از قرآن کریم فاصله می‌گیرد باعث می‌شود که دیگر جایی برای درنگ نماند و خون خدا این چنین قیام کنند.

راهپیمایی اربعین قرآن کریم

یاوری در رابطه با ارتباط مبانی قرآنی و اربعین بیان کرد: اربعین یک فرهنگ قرآنی است در آیات الهی می‌بینیم که مساله پیروی از اهل بیت توسط قرآن به ما سفارش شده است. خداوند به پیامبر بیان می‌کند که ما سیره تو را الگو قرآر دادیم و تو اسوه حسنه هستی، در آیات دیگری نیز اشاره می‌کند که از آنها اطاعت کنند و محبت اهل بیت به عنوان مزد رسالت عنوان شده است. خداوند متعال به ما سفارش کرده است که اهل‌بیت(ع) و پیامبر محور هستند و باید گرد آنها جمع شد.

وی گفت: وقتی آیات الهی بیان می‌کنند که به اهل بیت پیامبر محبت داشته باشید و اطاعت امر آن‌ها را کنید و شان و منزلت آن‌ها را داشته باشید ما با اینکارمان به قرآن عمل کرده‌ایم و قرآن را سرلوحه زندگی قراردادیم.

وی بیان کرد: نکته دوم این است که در فرهنگ قرآنی ما یک نشانه وجود دارد که باید این نماد و نشانه و نماد را به گونه‌ای برجسته نشان داد و آن هم مساله اطاعت پذیری و پیروی از مکتب اهل بیت است. در جامعه اسلامی این پیاده روی اربعین و زیارت سیدالشهدا به عنوان یک نماد و جریانی که همه را به سمت و سوی امام حق دعوت می‌کند مطرح است که آن امام تمام تلاشش این بوده است که حیات و ممات ما به قرآن کریم متصل شود.

استاد حوزه علمیه گفت: یزیدی که با صراحت تمام بیان می‌کند که لعِبَتْ هاشمُ بالملکِ فلا خبرٌ جاءَ ولاوحی نَزَلْ، به معنی واقعی به جنگ قرآن کریم می‌رود و امام سجاد در اینجا وظیفه داشتند که به همه جامعه اسلامی و تاریخ اعلام کنند که اصل دین چیست و عین بی‌دینی کیست؟ ایشان بیان کردند که قرآن کریم اطاعت ما را بر مردم واجب کرده است و یزد اصل قرآن را انکار کرد.

وی اظهار کرد: این مساله رابطه برقرار می‌کند بین مساله سیدالشهدا و قرآن سپس وقتی که ما به قرآن عمل کردیم که به پیروی امام حق رهنمون می‌شویم و در واقع با راهپیمایی اربعین به ذات حقیقی قرآن کریم عمل کرده‌ایم.

تلاش دشمنان برای بیان کم توجهی شیعیان به قرآن کریم

وی با بیان اینکه دشمنان برای مقابله با فرهنگ تشیع با یک چالش بزرگ مواجه شده‌اند، افزود: این چالش قدرت عظیم تشیع در حوزه فرهنگی و توسعه فرهنگی و نمادسازی است؛ در واقع نمادها و فرهنگ شیعی تولید پیام کرده است و پیامی که تولید کرده است نیازمند انتشار است و وقتی منتشر شد مکانی برای انتشارش وجود دارد.

یاوری ادامه داد: در اربعین قیام سیدالشهدا تولید شده است در کربلا محل انتشار پیام است و گیرندگان پیام برای کسانی که از مکتب اهل بیت ترس دارند از این جهت مخصوص این فرهنگ توسط شیعیان ایران و عراق مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

وی گفت: دشمنان به دنبال این هستند که جریان‌سازی کنند و مساله یک رفتار دینی و مذهبی را به یک رفتار سیاسی مبدل کنند و به جمهوری اسلامی ایران گره بزنند و بگویند که این‌ها فعالیت‌ها و مانور سیاسی و برای جمع کردن رأی و مسایلی از این دست است. این‌ها برای فرار از واقعیت این پیام تولید شده می‌خواهند آن پیام را خنثی کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم بیان کرد: نکته دیگر آن است که در واقع یک تأثیراتی را می‌بینیم که این جریان انقلابی دارد و آن هم تولید گفتمان انقلاب و مقاومت و این گفتمان برای مبارزه با استکبار و ستم و مبارزه با کفر و جریان لیبرالی و امپریالیسم شرق و غرب خطرناک است و به هر نحوی اجیر می‌شوند که این را زمین بزنند.

وی گفت: متأسفانه یک عده بیسواد به عنوان جریان روشنفکری که گاهی به عنوان تلاش در جهت اصلاح جریان دین داری فعالیت می‌کنند درک نادرستی از دین و جریانات و آموزه‌های دینی دارند و به همین دلیل می‌خواهند از این حربه برای رسیدن به جایگاه‌های سیاسی و اجتماعی برسند ولی خوشبختانه تاریخ نشان داده است که مردم و قشر متدین به خوبی این گروه را به عقب رانده و اجازه نداده که آنها بر سخنان بی‌پایه خود تأکید و تبلیغ کنند.

وی اظهار کرد: خوشبختانه مسلمانان در طول تاریخ پیام کربلا را دریافت کردند و همیشه در مقابل استکبار ایستادند. هرگاه انقلاب ما پیروز شده است به دلیل این بود که گفتمانش را از گفتمان دین و سید الشهداء گرفته است و اگر امروز انقلاب ما به موفقیت‌هایی دست یافته به برکت همین خون‌های پاک شهیدان است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار