شما هم قطعاً شیراز را به شهر باغ و گل و بلبل و شعر و ادب پارسی می‌شناسید. البته این موضوع به علت وجود شاعران معروف زیادی است که در زمان‌های قدیم در این شهر زندگی می کردند.
کد خبر: ۱۰۷۰۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰ 03 October 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا:جالب است بدانید شهرت شیراز جهانی بوده و اکثر مردم دنیا آن را می‌شناسند به همین علت این شهر یکی از پرترددترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌رود. یکی دیگر از نمادهای برجسته این شهر باغ و بوستان‌های متعدد است. به طور کل باغ‌ها در فرهنگ ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارند و شیراز هم از قدیم الایام به داشتن باغ‌های متعدد و زیبا مشهور بوده است. اگر بخواهیم از معروف‌ترین باغ‌های شیراز را به شما معرفی کنیم می‌توانیم به باغ جهان نما، باغ ارم، باغ دلگشا و باغ عنیف آباد اشاره کنیم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید شهر شیراز حدود پنجاه سال قبل محل برگزاری جشن هنر شیراز بوده و این جشنواره بزرگترین هنرمندان سنتی و مدرن ایران در سراسر دنیا که در رشته‌های مختلف هنری فعالیت می‌کردند را به شیراز می‌کشاند. همان‌طور که می‌دانید شهر شیراز یکی از پر ترددترین شهرهای توریستی و پر مسافر داخلی است که در ایام مختلف سال مخصوصاً بهار و پاییز گردشگران زیادی دارد.  در ادامه به جای دیدنی شیراز اشاره می‌کنیم .

حافظیه (آرامگاه حافظ)

واقعاً شیراز بدون رفتن به آرامگاه حافظ هیچ صفایی ندارد! اگر با خرید بلیط قطار شیراز به این شهر سفر کردید لطفاً اولین مکانی که از آن بازدید می‌کنید حافظیه باشد! چرا؟ چون تمام اصالت شیراز را با یک نگاه در آرامگاه حافظ خواهید دید. می‌دانید که حافظیه همان آرامگاه حافظ است که در یکی از قبرستان‌های این شهر که به عنوان خاک مصلی شناخته می‌شود قرار گرفته است. این آرامگاه را می‌توانید در قسمت جنوبی دروازه قرآن پیدا کنید. آرامگاه حافظ تقریباً دو هکتار مساحت داشته و به چند قسمت تقسیم شده است. با رفتن به حافظیه می‌بینید که آرامگاه حافظ تنها بخشی از این فضای بزرگ را تشکیل داده و اطراف این آرامگاه را باغ‌ها و درختان و فضای سبز پوشانده است. معماری حافظیه سال‌ها پیش انجام شده و به سبک هخامنشیان و زندیان بوده است. لازم است بدانید این بنای تاریخی در طول این سال‌ها بارها بازسازی و ترمیم شده است.

حافظیه شیراز جاذبه‌ای با معماری شگفت‌انگیز - ستاره ونک

 

سعدیه (آرامگاه سعدی)

آرامگاه سعدی یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی و ادبی شهر شیراز است که به اندازه حافظیه محبوب و معروف است. اگر پس از رسیدن به شهر شیراز برنامه را طوری ریختید که اول از سعدیه بازدید کنید می‌توانید این آرامگاه را در انتهای خیابان بوستان و در نزدیکی باغ دلگشا پیدا کنید. این شهر پر است از جاذبه‌های گردشگری متنوع و زیبا که کمتر کسی از آن می‌گذرد پس لازم است اقامتگاهی را برای شب رزرو کنید تا بتوانید سرفرصت از دیگر مکان‌های دیدنی آن بازدید کنید. برای رزرو اقامتگاه شیراز بهتر است قبل از شروع سفرتان اقدام کنید تا بتوانید هتل یا سوئیت‌های بهتری را برای اقامت پیدا کنید. خوب است که بدانید آرامگاه سعدی در گذشته خانه‌ای بود که در اواخر عمرش در آن زندگی می‌کرد. البته پس از درگذشت سعدی، کریم خان زند دستور داد تا آرامگاهی برای سعدی بسازند که آن هم مانند حافظیه پس از گذشت سال‌ها، بارها مورد بازسازی قرار گرفت.

سعدیه شیراز، آرامگاه پادشاه سخن | آژانس مسافرتی قصرشیرین | 83348 021

 

حمام وکیل شیراز

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شیراز که حتماً باید از آن دیدن کنید حمام وکیل است. لازم است بدانید این حمام هم یکی دیگر از بناهایی است که کریم خان زند دستور ساخت آن را داده است. مکان قرارگیری حمام وکیل درست در مرکز شهر است البته در کنارش می‌توانید از بازار وکیل و مسجد وکیل هم بازدید کنید. یکی دیگر از مواردی که درباره حمام وکیل شیراز می‌توان گفت است است که نوع معماری آن با پیشرفته‌ترین اصول آن دوران طراحی شده بود. به عنوان مثال در حمام وکیل یک بخش به نام شاه‌نشین ساخته شده بود که فقط برای شاه مورد استفاده قرار می‌گرفت. از ترفندهای دیگری که در این حمام بزرگ به کار گرفته شده بود این بود که از ورود سرما جلوگیری شود گرمای حمام از درب خروجی بیرون نرود. همچنین در سقف و دیوارهای حمام وکیل می‌توانید آهک بری‌هایی جذابی را ببینید که همگی نشان دهنده سنت و فرهنگ غنی مردم شیراز است.

سفر به شیراز در اردیبهشت را از دست ندهید

 

شاهچراغ (آرامگاه برادر امام رضا (َع))

به طور کلی شاهچراغ برای افراد غیر مذهبی هم زیبایی خاص خودش را دارد پس در هر صورت برای بازدید از زیبایی بی حد و مرز این مکان گذرتان به آرامگاه شاهچراغ می‌افتد. البته باید بگوییم که این آرامگاه برای مردم شیراز از ارزش بالایی برخوردار بوده و همه افراد برای زیارت و گرفتن حاجت و یا حتی اعطای نذری خود به آرامگاه شاه چراغ متوسل می‌شوند. این آرامگاه به بازار حاجی و مسجد جامع، بسیار نزدیک است که می‌توانید بازدید از این ۳ مکان را در یک روز قرار دهید و در پایان گشت و گذار خودتان را به یک غذای سنتی در رستوران‌های این محدوده دعوت کنید. این آرامگاه را می‌توانید در نزدیکی میدان احمدی شیراز پیدا کنید.

شاه چراغ شیراز

 

ارگ کریم خان زند

یکی دیگر از سازه‌هایی که کریم خان زند در شیراز از خود به جا گذاشت ارگی هم نام با خودش است. این ارگ زمانی ساخته شد که کریم خان زند شهر شیراز را به عنوان پایتخت خود اعلام کرد. پس از ساخت این بنا کریم خان در این ارگ زندگی خود را ادامه داد. خوب است بدانید بهترین معماران و همچنین بهترین مصالح برای ساحت ارگ کریم خان استفاده شده اما متاسفانه پس از سال‌ها آن هم در دوران پهلوی از آن به عنوان زندان استفاده می‌شد و همین موضوع خسارات زیادی بر ارگ وارد کرد. به همین خاطر برای جلوگیری از آسیب زدن به آثار ملی در سال ۱۳۵۰ ارگ کریم خان زند را به اداره فرهنگ و هنر آن زمان واگذار کردند. حالا این ارگ در حال بازسازی است تا از آن به‌عنوان موزه بزرگ فارس استفاده کنند. در تصویر زیر معماری زیبای ارگ را می‌بینید.

ارگ کریم خان شیراز | آدرس ، عکس و معرفی (1401) ☀️ کارناوال

 

باغ دلگشا
این نام را در بخش معرفی آرامگاه سعدی شنیده‌اید زیرا باغ دلگشا در نزدیکی آرامگاه سعدی قرار گرفته و قدمت آن به دوران ساسانی بر می‌گردد. البته بخشی از این باغ نیز در دوران قاجار ساخته شده است. در زمان سفر به باغ دلگشا فضای سرسبز بزرگی را می‌بینید که حدود ۵/۷ هکتار وسعت دارد و بعد از گشت و گذارهایتان می‌توانید در آن استراحت کنید و از زیبایی‌هایش لذت ببرید. خوب است بدانید درون باغ، عمارتی نیز وجود دارد که در ۳ طبقه بنا شده و زیر مجموعه جاذبه‌های گردشگری شیراز به شمار می‌رود. به تاریخ ۷ مهر سال ۱۳۸۱ باغ دلگشا در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

معرفی جاذبه‌های گردشگری باغ دلگشا

 

باغ نارنجستان قوام

یکی دیگر از باغ‌های شیراز، باغ نارنجستان قوام یا همان باغ قوام است که بوی عطر نارنج در آن شما را مست می‌کند. این باغ بدر دوران حکومت ناصرالدین شاه بنا شده که در همان زمان هم افرادی زندگی می‌کردند و باغ قوام خالی از سکنه نبوده است. اگر با رزرو بلیط هواپیما سفرمارکت به این شهر سفر کردید در زمان بازدید از این باغ به این نکته نیز توجه کنید که در این باغ قبلاً افرادی زندگی می‌کردند که هر کدام طبق مرتبه‌ای که در اجتماع داشتند مکان خاصی برای سکونت داشتند. به عنوان مثال در ضلع جنوبی خدمتکاران و بنای ضلع شمالی محل زندگی صاحبان این خدمه‌ها بود. در همین قسمت هم تشریفات اداری و پذیرایی از مهمانان برپا می‌شد. در محله بالاکفت و در قسمت شرقی انتهای خیابان لطفعلی خان زند می‌توانید باغ نارنجستان قوام را جستجو کنید. امروزه این باغ زیبا به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از جاذبه‌های دیدنی شیراز به شمار می‌رود.

باغ نارنجستان قوام شیراز - دیدنی تر

 

عمارت کلاه فرنگی
نام دیگر عمارت کلاه فرنگی آرامگاه وکیل است. قدمت این عمارت به دوران حکومت زندیان می‌رسد که در آن زمان برای میزبانی از میهمانان و سفیران خارجی مورد استفاده قرار می‌گرفت. علاوه بر آن در عمارت کلاه فرنگی برای برگزاری مراسمات رسمی و جشن‌های مختلف هم کمک گرفته می‌شد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید آرامگاه کریم خان زند هم در شاه نشین شرقی عمارت قرار گرفته و در بازدید از این مکان می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. در اصل نام دیگر این عمارت که آرامگاه وکیل است به همین موضوع اشاره دارد. به صورت کلی عمارت کلاه فرنگی به شکل هشت ضلعی بوده و فضای داخلی آن هم با الهام از صحنه‌های نقاشی شده از داستان‌های کهن که بیشتر شمع و گل و پروانه بودند طراحی کرده شده است. عمارت کلاه فرنگی سال‌هاست که به موزه تبدیل شده و پس از رسیدن به شیراز می‌توانید برای بازدید از لوازم و وسایل ما قبل تاریخ و دوران اسلامی به آن‌جا رجوع کنید.

آشنایی با عمارت کلاه فرنگی وکیل شیراز/ آرامگاهی در میان باغ نظر شیراز -  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

 

تخت جمشید
دیگر تخت جمشید را یک دنیا می‌شناسند و از داستانی که بر آن گذشته مطلع هستند. این مکان از تمام نقاط جهان بازدید کننده دارد. کافی است در ساعات پرتردد روز به این مکان بروید بیشتر از چهره‌های ایرانی گردشگران و توریست‌هایی را می‌بینید که برای دیدن تخت جمشید به ایران و بعد شیراز آمده‌اند. بعضی از تورهای گردشگری هم به نام تخت جمشید برگزار می‌شود اما باید بدانید که این بنای تاریخی که به نام ارگ پارسه هم نام گذاری و شناخته شده حدود ۵۵ کیلومتر با شهر شیراز فاصله دارد که قطع به یقین به دیدنش می‌ارزد. احتمالاً می‌دانید که تخت جمشید بزرگ‌ترین بنای سنگی ایران است و وسعت آن به بیش از ۱۲۵ هزار متر مربع می‌رسد. از دیگر موارد قابل ذکر درباره تخت جمشید این است که طول آن با طول بنای آکروپولیس در آتن برابری می‌کند، ولی از لحاظ عرض آکروپولیس چهار تا پنج برابر بزرگ‌تر است. در سفر به تخت جمشید کتیبه بزرگ داریوش را بر سر در دیوار جنوبی تخت مشاهده خواهید کرد که جمله‌ای را با این مضمون نوشته: در این مکان هیچ بنایی قبل از آن وجود نداشته است. ساخت تخت جمشید در حدود دو هزار و پانصد سال پیش شکل گرفته است که جزو بناهای تاریخی جهانی به ثبت رسیده است. در تصویر زیر تنها بخشی از تخت جمشید قابل مشاهده است. هم اکنون می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما شیراز سفرمارکت اقدام کنید. شهر شیراز به قدری شما را محو زیبایی خود می‌کند که قطعاً بار دیگر هم هوس سفر به این شهر به دلتان می‌افتد.

پارسینه - تخت جمشید در آستانه نابودی! - صاحب‌خبر

 

باغ جهان نما
یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری و توریستی شیراز، باغ جهان نما است که برای طراحی و معماری خود مانند دیگر باغ‌های ایرانی از باغ ایرانی پاسارگاد در دوره هخامنشیان الهام گرفته است. خوب است بدانید این باغ نام دیگری به اسم باغ زینت الدنیا دارد که بیشتر افراد آن را به این نام می‌شناسند. این باغ قبل از حمله تیمور گورکانی و در دوران حکومت آل مظفر بسیار سرسبز و با شکوه بود. به عبارتی دوران زندیه و صفویه، دوران اوج باغ جهان نما محسوب می‌شده و بسیاری از جهانگردان و مورخان سرشناس، از جمله کارشناسانی مانند ادوارد براون، شاردن، تاورنیه و جان ملکم این باغ را بسیار ستایش کرده‌اند. از دیگر مواردی که بهتر است راجع به این باغ محبوب بدانید این است که در زمان بازدید از آن می‌توانید آب جاری و روان زیبایی را در میان باغ جهان نما و فواره‌های آن مشاهده کنید. این باغ به قدری زیبا بوده که حافظ شیرازی آن را به رکن آباد تشبیه کرده و در اشعار خود از آن استفاده کرده است.

باغ جهان نما شیراز

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار