پسته وحشی یا بنه درختی خودرو با ارتفاع دو تا هفت متر است که تقریبا در مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد بصورت انبوه رشد می‌کند.
کد خبر: ۱۰۷۱۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸ 12 October 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، جاویدبخت از وجود یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار عرصه‌های مرتعی و جنگلی در این استان خبر داد و گفت: حدود ۷۰ هزار هکتار این عرصه‌ها به درخت بنه اختصاص دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه سالانه حدود ۳۰۰ تن محصول بنه تولید می‌کند، افزود: این میوه کوهی در بازار‌های محلی کهگیلویه و بویراحمد هر کیلو ۱۰۰ هزار تومان بفروش می‌رسد.

آقای جعفری گیاه شناس با بیان اینکه این میوه کوهی خاصیت‌های ارزشمندی دارد، گفت:

این میوه کوهی مقوی کبد و طحال است، سرفه و خفقان را تسکین می‌دهد و مسکن درد کمر، پشت و قولنج است.

وی سقز میوه بنه را ازدیگر ارمغان‌های زاگرس عنوان کرد و افزود: این ماده شگفت انگیز به دلیل دارا بودن ارزش اقتصادی فراوان، جزء اقلام صادراتی با اهمیت از نظر ارز آوری برای کشور است.

عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه سقز طبیعی کاربرد‌های متعددی در زمینه ‏های مختلف دارویی، درمانی، صنعتی و غذایی دارد، بیان کرد: رایج‏‌ترین استفاده سقز طبیعی در تولید آدامس طبیعی یا همان آدامس سقز است.

وی ادامه داد: سقز به صورت‏‌های تکه‌ای (قطعات محکم شده آدامس سقز خالص)، قرص، کپسول، آدامس جویدنی (مانند آدامس طبیعی بن) پودر قهوه با سقز و … یافت.

دکتر جعفری روغن بنه را از دیگر خاصیت‌های این میوه نام برد و اضافه کرد: در درمان تکرر ادرارای، ترک لب، تقویت رشد مو، صاف و رسا شدن صدا و درمان فلج، بیماری لقوه، یرقان، پاک کننده اخلاط سینه، تسکین کمر درد، درد‌های مفصلی، تقویت عضلات، کمک به رویش مجدد مو‌های آسیب دیده، التیام دهنده سوختگی، ازبین برنده جای سوختگی و درمان نرمی استخوان موثر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار