معاون سازمان برنامه و بودجه استان فارس گفت: نرخ بیکاری در تابستان گذشته استان فارس ۷.۲ درصد و نرخ تورم دوازده ماهه نیز ۴۰.۹ درصد بوده است.
کد خبر: ۱۰۷۳۲۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰ 22 October 2022

تابناک فارس به نقل از مهر: احمد علی افکاری ظهر شنبه در نشستی خبری با اشاره به اول آبان ماه روز آمار و برنامه ریزی بیان کرد: در راستای دستیابی به توسعه لازم است با توجه به محدودیت موجود در حوزه امکانات نسبت به برنامه ریزی برای دستیابی به توسعه اقدام کرد.

وی ادامه داد: در راستای تدوین یک برنامه خوب نیازمند دارا بودن آمار و اطلاعات مناسب هستیم از این رو اولین و مهم‌ترین شاخصه برنامه ریزی وجود آمار و اطلاعات مناسب است.

این مقام مسئول با اشاره به سرشماری نفوس و مسکن در بازه‌های زمانی ١٠ ساله یادآور شد: علت این اقدام هزینه زیاد و وقت‌گیر بودن آن بوده و در طول زمان هر سرشماری مرکز آمار ایران نسبت به پیش بینی نرخ رشد جمعیت اقدام می‌کند این در حالی است که در راستای برنامه ریزی گاهی دیده شده که اطلاعات به روز نبوده و با فاصله زمانی آمار دقیق به برنامه ریزان داده می‌شود.

افکاری ادامه داد: بر اساس آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده از سال ١۴٠۵ سازمان برنامه و بودجه به آمارهای ثبتی به صورت مستقیم دسترسی خواهد داشت.

او ادامه داد: برنامه ششم توسعه به پایان رسیده و طی یکسال گذشته با تمدید برنامه ششم در حال فعالیت بوده و برنامه هفتم توسعه نیز در حال تدوین بوده و امید است که این برنامه به زودی تدوین آن پایان و مورد اجرا قرار بگیرد.

افکاری خاطرنشان کرد: نمی‌توان میزان دقیقی از عملیاتی شدن برنامه‌های توسعه‌ای در استان فارس و کشور ارائه داد چون معیارها و شاخص‌های متفاوتی در این حوزه وجود دارد.

وی افزود: یکی از اهدافی که در استان فارس مدنظر بوده رشد تولید ناخالص داخلی استان است و این موضوع بیانگر رشد تمامی شاخص‌های اقتصادی در بخش خصوصی و دولتی است اما در برنامه چهارم و پنجم تنها رشد معیارهای اقتصادی است.

افکاری با اشاره به اینکه آمار تقریبی تحقق برنامه ششم ٣٠ درصد در کشور اعلام شده ادامه داد: برنامه ششم توسعه‌ای نبود که بتواند تمامی فعالیت‌های استان فارس را پوشش دهد اما امیدواریم الگو تدوین برنامه هفتم به استان‌ها ابلاغ شود تا بتوان در استان نسب به برنامه ریزی اقدام کرد.

او در خصوص آمایش سرزمین نیز بیان کرد: در حال تدوین الگو برای عملیاتی کردن برنامه آمایش سرزمین استان فارس بوده و امید است این برنامه در تمامی استان‌های کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

موسوی معاون برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه استان فارس نیز در این نشست گفت: برنامه هفتم باید آمایش محور باید و بایستی برش استانی نیز داشته باشد این در حالی است که اصلاح سند آمایش سرزمین و اصلاح سند شهرستان‌ها در حال انجام است.

وی اضافه کرد: برنامه چهارساله توسعه فارس از ١۴٠١-١۴٠۴ تدوین شده تا پایان سال می‌توان گفت استان در مسیر توسعه قرار داد یا خیر.

این مقام مسئول ادامه داد: هدف برنامه ششم رشد ٨ درصد و در برنامه هفتم نیز هشت درصد رشد در نظر گرفته شده است و باید اندکی صبر کرد تا برنامه ششم مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوان میزان تحقق برنامه‌ها را در کشور ارزیابی کرد این در حالی است که در تمامی برنامه‌ها برش استانی دیده شده اما برای تحقق اجرایی شدن طرح‌ها حداقل تا سال آینده صبر کرد تا بتوان میزان اثرگذاری را به دست آورد.

علیرضا زارعی معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه استان فارس هم در این جلسه عنوان کرد: برنامه مرکز آمار ایران اینگونه است که دو شهر صدرا و لپویی در سال ١۴٠١ مورد ارزیابی و سرشماری قرار بگیرند.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری در تابستان امسال ۷.۲ دهم درصد بوده و این رقم برای کشور ۸.۹ دهم درصد و نرخ تورم دوازده ماهه ۴٠.۹ بوده و این آمار در کشور ۴١ درصد است.

او افزود: نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریور ۴۶.۷ دهم درصد ارزیابی شده است.

برچسب ها: تورم ، بیکاری ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار