یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: هپاتیت نوعی التهاب کبد است که معمولاً بر اثر ورود عفونت ویروسی به وجود می‌آید و علاوه بر ویروس‌ها عوامل دیگری مانند دارو‌ها، مصرف الکل، بیماری خود ایمن نیز باعث این بیماری می‌شود.
کد خبر: ۱۰۷۴۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲ 27 October 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه محمد حسین زمانیان خطر هپاتیت‌ها را مزمن شدن، تبدیل شدن به سیروز کبدی و سرطان کبد دانست و اظهار کرد: اگر هپاتیت شدید باشد نارسایی کلیه، اختلال، انعقاد خون، جمع شدن آب در شکم (آسیت) آنسفالوپاتی کبدی (کما) را نیز به همراه دارد.

وی هپاتیت‌های A، B، C، D، E را از شایع‌ترین انواع هپاتیت‌ها دانست و گفت: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی هم اکنون ۳۵۴ میلیون نفر در دنیا مبتلا به هپاتیت نوع B و C هستند.

این پزشک متخصص گفت: در هپاتیت‌های ویروسی عفونتی که در کبد ایجاد می‌شود باعث آسیب به کبد می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه هپاتیت نوع A و E از راه دهانی، مدفوعی و غذایی منتقل می‌شود گفت: هپاتیت A کوتاه مدت است و در اثر خوردن آب آلوده ایجاد شده و معمولاً خود بخود خوب می‌شود و در بچه‌ها نیز بیشتر دیده می‌شود، اما در نوع E خطر اصلی برای مادر باردار است که خطر نارسایی شدید کبد برای وی دارد.

دکتر زمانیان با بیان اینکه هپاتیت نوع B یک عفونت مزمن و طولانی مدت است که از راه ترشحات آلوده به این ویروس مثل خون، رابطه جنسی و همه ترشحات مایعات بدن منتقل می‌شود گفت: متاسفانه حدود ۲۵۷ میلیون نفر در دنیا به این نوع هپاتیت مبتلا هستند.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه هپاتیت نوع B از طریق بزاق منتقل نمی‌شود بنابر این خوردن غذای مشترک و قاشق چنگال مشترک با فرد مبتلا مانعی ندارد، اما اگر بیمار خونریزی لثه داشته باشد بزاق آلوده به خون باعث انتقال آلودگی می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه هپاتیت نوع B از راه دست دادن، سرفه، عطسه و شیردادن منتقل نمی‌شود تاکید کرد: این نوع از هپاتیت در اثر استفاده از تیغ مشترک، سرنگ مشترک، وسایل خال کوبی، مسواک مشترک و از مادر به جنین نیز منتقل می‌شود.

دکتر زمانیان با بیان اینکه این نوع هپاتیت واکسن و ایمنوگلوبولین دارد گفت: واکسن در موقع تولد به همه نوزادان تزریق می‌شود به صورتی که روز اول تولد دوز اول، یکماه بعد دوز دوم و ۶ ماه بعد دوز سوم تزریق می‌گردد.

به گفته وی اگر مادری مبتلا به هپاتیت B است باید برای نوزادش هم ایمنوگلوبین و هم واکسن نوع B تزریق شود و اگر فرد واکسن نزده‌ای با یک فرد هپاتیت B از طریق جنسی و یا سرنگ مشترک آلوده شود بازهم باید واکسن و ایمنوگلوبین نوع B هم زده شود.

وی با اشاره به اینکه هپاتیت نوع B و C قبلا بیشتر از طریق خون انتقال می‌یافت گفت: اکنون با انجام یک سری آزمایشات و بررسی‌هایی که بر روی خون گرفته شده انجام می‌شود هپاتیت از این طریق منتقل نمی‌شود و بیشتر از طریق ارتباط خون فرد آلوده روی مخاط یا بریدگی و زخم‌های خاص فرد سالم و یا برخورد سرنگ آلوده به دست پرستار و مراقبت کنندگان این بیمار‌ها است.

به گفته این پزشک متخصص راه‌های انتقال هپاتیت نوع D نیز به دلیل وابسته بودن آن به هپاتیت نوع B نیز همانند همین نوع می‌باشد.

دکتر زمانیان همچنین تنها راه پیشگیری به هپاتیت C را نیز عدم تماس با خون و رعایت بهداشتی موارد ذکر شده دانست و گفت: این نوع از هپاتیت واکسن و ایمنوگلوبین نیز ندارد.

وی با بیان اینکه هپاتیت نوع A هم واکسن و هم ایمنوگلوبین دارد گفت: افراد زیر یکسال و بالای ۴۰ سال برای پیشگیری باید ایمنوگلوبین هپاتیت A بگیرند و افراد یکسال تا ۴۰ سال نیز برای این منظور واکسن َهپاتیت A بگیرند.

وی با بیان اینکه علائم بالینی هر نوع هپاتیت ویروسی شبیه آنفلوانزا است گفت: تب، کوفتگی، درد بدن، خستگی مفرط، ادرار تیره یا زرد رنگ، کم شدن اشتها، زردشدن پوست و چشم‌ها از جمله این علائم است، اما با انجام یک سری آزمایشات تشخیصی هپاتیت و نوع آن مشخص می‌شود.

زمانیان تاکید کرد: هپاتیت نوع A و E نیازمند درمان اختصاصی نیست و خود به خود خوب می‌شود، اما برای درمان نوع B و C یک سری دارو‌های ضد ویروسی تجویز می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار