در گفتگو با استاد کارآفرینی مطرح شد؛
بی شک آموزش کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار، یکی از اهداف کلان کشور است که می بایستی به واسطه ی افراد فعال و با انگیزه، که راه انجام این کار را به خوبی می دانند انجام پذیرد. کارآفرینی مانند یک شمشیر دو لبه است که اگر در جای درست و توسط افراد با تجربه ارائه نشود، نه تنها موفقیتی برای افراد در پی نخواهد داشت بلکه ممکن است آنها را وارد فضایی نابهنجار کند.
کد خبر: ۱۰۸۱۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۸ 11 December 2022

تابناک رضوی: بی شک آموزش کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار، یکی از اهداف کلان کشور است که می بایستی به واسطه ی افراد فعال و با انگیزه، که راه انجام این کار را به خوبی می دانند انجام پذیرد. کارآفرینی مانند یک شمشیر دو لبه است که اگر در جای درست و توسط افراد با تجربه ارائه نشود، نه تنها موفقیتی برای افراد در پی نخواهد داشت بلکه ممکن است آنها را وارد فضایی نابهنجار کند.
با توجه به اهمیت کارافرینی در دنیای امروز، مصاحبه ی تابناک رضوی را با اعظم نیک کار کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بین الملل در حیطه مدیریت و کارافرینی و مدیرکلینیک های تخصصی در زمینه درمان و مدیریت داخلی و تبلیغات می خوانید.

رشته مدیریت بازرگانی چیست و مناسب چه افرادی است؟
_این رشته به مخاطب خودش آموزش هایی می دهد که بتواند از طریق ان خروجی های کسب و کار را مدیریت کند و برای کسب و کار رشد و سوداوری را به ارمغان بیاورد، رشته کارآفرینی مناسب افرادی هست که از چالش استقبال می کنند، دنبال حل مسئله هستند و از اینکه بتوانند نیازهای محیط کسب و کار را شناسایی کنند، برای مشکلات و نیازهای بازار اقداماتی را انجام داده و آنها را برطرف کنند احساس رضایتمندی دارند.

کارافرینی چیست؟
_براساس واژه نامه دانشگاهی وبسر، کارافرین فردی است که متعهد می شود مخاطره یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل کند. کارافرینی عبارت است از فرایند شناسایی فرصت ها، نواوری برای استفاده از فرصت هاو اقدام مخاطره آمیز برای ایجاد ارزش. خود کارافرینی سبک مدیریتی است شامل تعقیب فرصت ها بدون توجه به منابعی که هم اکنون در کنترل است می شود و یا اینکه کارافرینی شامل مطالعه، شناسایی منابع، فرصت ها و فرایند کشف یا خلق بهره برداری از فرصت ها و استعدادهای افراد در محیط سازمانی که آنها مشغول کشف، بهره برداری و ارزیابی از این فرصت ها هستند می شوند.
چند نوع کارافرینی وجود دارد؟
_ما یک نوع کارآفرینی مستقل داریم که یک فردی که مسولیت آغازین گرداوری منابع لازم برای آغاز یا رشد کسب و کاری را بسیج میکند، تمرکزش بر نوآوری و گسترش فرایند و فراورده و یک خدمت نواست، بعبارت دیگر ما می گوییم کارافرین فردی یا مستقل یک شرکت را ایجاد و اداره میکند به تنهایی. هدف اصلی او هم سودآوری و رشد است.
کارافرینی دیگری داریم با عنوان کارآفرینی سازمانی. فرایندی است که در ان فراورده ها با فرایند نوآوری شده از راه القاء و ایجاد فرههنگ کارتفرینانه در یک سازمان از پیش تاسیس شده به ظهور می رسند. به تعبیر دیگر اگر بخواهیم بگوییم کارافرینی سازمانی چ چیزی است می گوییم فرایندی چند بعدی که سازمان را به سمت و سوی نواوری و پیشگامی و بی پروایی پیش می برد. یعنی خود سازمان بستر نواوری ر برای کارمندان و کارآفرینان فراهم می کند.
یک کارآفرینی اجتماعی داریم که کارافرینی در این زمینه برای سازمان های غیرتجاری و اقتصادی است. اصطلاحا کارهای عام المنفعه و نواوری هایی که اتفاق می افتد در زمینه خدمت رسانی به افراد جامعه که هدف ان صرفا سودشخصی نیست را کارافرینی اجتماعی می گویند.
چگونه می توانیم یک کارافرین موفق باشیم؟
_ما الگویی داریم بعنوان الگوی دی 10. که طبق تحقیقات انجام شده متوجه شدند کارافرینان موفق چنین ویژگی هایی دارند. اولین مورد ان قاطعیت است. کارافرینان افرادی هستند که تعلل در کارشان نیست و به سرعت تصمیم می گیرند. مور بعدی اهل عمل بودن آنها است، زمانی که گزینه هایی را برمی گزینند که تا جایی که امکان دارد انرا با سرت زیاد به اجرا می رسانند. سومین ایتم عزم راسخ انها است، زیرا کارافرینان کسب و کارهای مخاطره آمیزخودشان را با تعهد کامل اجرا می کنن. حتی زمانیکه با موانع غیرقابل نفوذ روبرو می شوند به ندرت دلسرد می شوند. خیالپردازی یک عامل مهم دیگری است که کمک می کند ایده های نو به ذهن افراد برسد. مورد بعدی فداکاری است. کارافرینان خودشان را فدای کارشان می کنند.وقت کمتری را صرف دوستان، خانواده و تفرسح می کنند. و خستگی ناپذیری عامل دیگری در موفقیت کارافرینان می شود. دلبستگی مورد دیگر است. کارافرینان به انچه انجام می دهند عشق می ورزند که این مورد آنها را هنگام روبرو شدن با تنگناها و دشواری های دیردرمان روی پا نگه می دارد. مورد بعدی موشکافی است. کارافرینان مسائل را موشکافانه بررسی می کنند و حتی موضوعات جزیی از دید انها پنهان نمی مامد.
از عوامل دیگری که باعث می شود یک کارافرین موفق باشیم کنترل سرنوشت ما است. بجای اینکه دیگران سرنوشت مارا رقم بزنند خودمان تصمیم می گیریم. ایتم بعدی ثروت اندئزی است. سوداوری و درامدزایی هدف اصلی کارافرینان نیست اما پول بیشتر تنها بعننوان یکی از معیارها و ملاک های موفقیت آنها محسوب می شود و مورد بعدی پخش ثروت است. مسلما کارافرینان مالکیت کسب و کارشان را با افراد کلیدی و کسانی که در این موفقیت آنها نقش کلیدی دارند تقسیم می کنند.
بانوان چگونه می توانند در منزل کارافرینی کنند؟
_در خصوص کارافرینی زنان می توانیم بگوییم بانوان با توجه به استعدادها، مهارت ها و توانمندی هایی که دارند و با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند می توانند به این عرصه قدم بگذارند. ما می گوییم کسب و کارخانگی کسب و کاری است که شخص با توجه به امکانات و توانایی که در اختیار دارد کسب و کاری راه می اندازد. مهارتهایی مثل گلدوزی، غذای خانگی، خیاطی، هنرهای دستی، کار ترجمه، طراحی سایت، ادمین شدن و ...می تواند در این زمینه فعالیت کنند.
تاثیر کارافرینی زنان در اجتماع چیست؟
_زنان نیروی چشمگیری در جهان کارافرینی هستند و اینکه خیلی نقش اساسی دارند در تولید ناخالص و ثروت افزایی در کشورها، بخ شکلی که در سال 1990 شرکتهای تحت مالیت جهان 47درصد از کل درامدهای حاصل از مالکیت فردی را تشکیل می دادند، اما در قرن جدید این امار به 51 درصد و چه بسا به بیشتر هم رسیده است. و نمی توانیم چشم مان را بر روی توانمندی زنان در عرصه کارافرینی ببندیم. چه بسا که مهارتهای مردمی و برقراری توافق در ایجاد و گسترش روابط حسنه بانوان به نسبت خیلی بالا و قوی است.
ایا بدون حمایت اطرافیان و خانواده می توان در زمینه کارافرینی موفق بود؟
_طبق امار اکثر کارافرینان در خانواده هایی پرورش یافته اند که ضعف ها و کمبودهایی از قبیل فقر، مرگ والدین، جدایی والدین و مشکلاتی از این قبیل در زندگی آنها وجود داشته است. و اگر بخواهیم پاسخ درستی به این سوال بدهیم خب بله می شود. با توجه به تحقیقات می توان نتیجه گرفت بدون حمایت خانواده هم میشود در کارافرینی موفق شد، زیرا پشتکار، استقامت، انگیزه و توفیق طلبی مسلما خیلی پررنگ ترنسبت به سایر عوامل نقش ایفا می کند.
بدون سرمایه می توان به عرصه کارافرینی قدم گذاشت؟
_مسلما سرمایه و بنیه مالی به ما کمک می کند سریع تر به اهداف مان برسیم و فقدان سرمایه یک مانع خیلی بزرگی محسوب می شود. اما دراینجا در صورت نبودن سرمایه ایتم هایی مثل خلاقیت، روابط اجتماعی بالا، نواوری، جسارت و... مواردی است که به ما در پیداکردن اسپانسر و حمایت کننده برای راه اندازی ایده مان کمک می کند.
وضعیت کارافرینی در ایران به چه صورت است؟
_طبق آمارها، ایران کشور خوبی برای کارافرینی نیست، یعنی برای مردم آسان نیست که کسب و کار موفقی را راه بیاندازند. اما با این وجود کشور ما سرشار از فرصت های کارافرینی است و از این نظر نسبت به کشورهای دیگر خیلی بهتر است. بطور خلاصه می توانیم بگوییم ما در کشورهای توسعه یافته به سختی می توانیم فرصت نواوری پیدا کنیم، اما اگر پیدا کردید راه اندازی کسب و کار آسان است. در ایران شما براحتی می توانید فرصت نواوری پیدا کنید اما تبدیل آن به یک کسب و کار موفق دشوار است. با این وجود با توجه به فرهنک سازی در خصوص ترویج کارافرینی رسالت اکثر دانشگاه های ما کارافرینی شده و بحث کارافرینی در حال توسعه است این امید است که در زمینه کارافرینی در چندسال اینده انشاءالله به رشد چشمگیری دست بیابیم.
از توضیحات شما بسیار سپاسگزارم. در انتها اگر موضوع یا صحبتی هست بفرمایید؟
_لازمه ی موفقیت در رشته کارافرینی، توانایی برقراری ارتباط با دیگران است و تعامل بیشتر با محیط و بخصوص مشتریان و این امر نیزنیازمند تیم سازی هست و دارا بودن مهارت رهبری و منیج کردن که از طریق آن هدایت و رهبری تیم را برعهده بگیرد و تحلیل های دقیقی از محیط اقتصادی داخلی و خارجی و اینکه این محیط ها تحت تاثیر چه چیزی هستند ارائه دهد.
فرد باید تغییرات نرخ ارز، تغییرات جمعیتی و قوانین و مقرراتی که دولت تصویب می کند را بررسی کند تا بتواند بهترین راه کارها را در حوزه مدیریت اعمال کند.
در گذشته امکانپذیر بود که ما با یک مدرک تحصیلی جذب بازار کار شویم، اما امروزه فعالیت در بازار کار بشدت متفاوت است، بنابراین لازمه موفقیت در این زمینه نیازمند چندمهارته بودن فرد هست. یعنی بجز مهارتهایی که بتواند ان فضا و محیط کسب و کار را تجزیه و تحلیل کند و نیازهای بازار را بشناسد لازم است شخص مهارتهای ارتباطی، مهارت مذاکره و ایتی، مهارت زبان های مختلف و نه فقط زبان انگلیسی را بیاموزد. ضمن در نظر گرفتن این موضوع که در عصر کنونی فراگیری زبان عربی، چینی و روسی بعنوان یک مهارت خیلی در این خصوص به ما کمک می کند.
کسب و کار های کوچک و خرد، پرچمدار و موتور محرکه اقتصادی کشورها هستند، کشورهایی که بتوانند کسب و کارهای شان را دراین زمینه ارتقا دهند، کسب و کارهای کوچکی که حاصل ایده های نو وجدید بوده و بتوانند ارزش افرینی کنند، مسلما این کسب و کارها موفق می شوند و از جذابیت ویژه ای در بازار، بخصوص در بازار بین المللی برخوردار خواهند شد.

گفتگو از کتایون حسینی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار