فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:ابتلا به سویه جدیدی از سرما خوردگی با عنوان ویروس سنسیشیال تنفسی در کودکان افزایش یافته که با طولانی شدن علائم مراجعه به متخصص برای درمان ضروری است.
کد خبر: ۱۰۸۱۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶ 11 December 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان گفت: این سویه جدید با عنوان ویروس سنسیشیال تنفسی یا RSV در دو هفته اخیر ابتلا بین کودکان را افزایش یافته است.

دکتر صناعی با بیان اینکه این ویروس در سال‌های قبل هم به صورت خفیف و پراکنده وجود داشته و ویروس سرسختی است افزود:این ویروس با سرعت و قدرت انتقال بالا، امسال بر اساس تحقیقات علمی دکتر البرزی، وارد دوره بیماری زایی شده و سبب همه گیری در کودکان و اطفال شده است.
فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: علائم این بیماری همانند بیماری آنفلوانزای شدید است، و به صورت تب، لرز، اب ریزش بینی، ازگلودرد تا ذات الریه که درگیری عفونت ریه هست توسط این ویروس احتمال بروز دارد.
به گفته دکتر صناعی این بیماری به دلیل اینکه ویروسی است دارو ندارد و هیچ آنتی بیوتیکی روی این ویروس تاثیر نمی‌گذارد و باید دوره بیماری بگذرد تا ویروس از بدن خارج شود.
به گفته وی مصرف انتی بیوتیک در این شرایط می‌توانند سبب اختلال در عملکرد فلورطبیعی بدن هم می‌شود.
وی با بیان اینکه دوره علائم این بیماری ویروسی از ۵ روز تا دوهفته طول می‌کشدبر مصرف ویتامین D و A و زینک تاکید کرد و گفت: کمبود ویتامین D سبب بروز عفونت‌های تنفسی و سرماخوردگی‌های مکرر و شدید می‌شود و لذا مصرف مستمر و مداوم ویتامین دی بسیار موثر و مهم است.
او بر مصرف ویتامین‌ها طبق دستورتجویز پزشک متخصص تاکید کرد.
به گفته این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اعم از فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک برای کودکان و بزرگسالان را بسیار موثر در پیشگیری از ابتلا به این سویه عنوان کرد.
دکتر صناعی افزود: بزرگسالان با وجود بروز علائم خفیف، اما انتقال دهنده‌های مهم ویروس به کودکان هستند و باید کودکان مبتلا هم از اطفال و نوزادان زیر یکسال دور باشند.
دکتر صناعی در ادامه با بیان اینکه کودکان زیر ۱۲ سال بویژه زیر ۵ سال در خطر ابتلا‌ی سریع به این سویه سرماخوردگی هستند گفت: بیماران مبتلا به این سویه در صورت داشتن علائم شدید مثلا تب بالای ۵ روز، حال عمومی بد، کم اشتهایی و بخصوص تنفس تند ضروری است به متخصص کودکان مراجعه کنند.
فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان با بیان اینکه آنفلوانزا تا فروردین و اردیبهشت هم وجود دارد تزریق واکسن آنفلوانزا به کودکان زیر ۱۲ سال توصیه شده چرا که ۴ سویه آنفلوآنزا را پوشش می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار