جمعی از اعضای دو حزب کنگره در نامه ای به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، از وی خواستند تا ضمن ارسال کمک های بشردوستانه به مردم محاصره شده قره باغ، دست به تحریم جمهوری آذربایجان زده و کمک های نظامی به این کشور را قطع کند.
کد خبر: ۱۰۸۲۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۹ 17 December 2022

به گزارش تابناک آذربایجان شرقی، در ششمین روز انسداد گذرگاه لاچین به دست "حامیان محیط زیست" جمهوری باکو، تارنمای خبرگزاری رسمی ارمنستانی آرمن پرس امروز به نقل از این نامه نوشت: اگر وضعیت فعلی ادامه یابد، یک بحران بشری با احتمال وقوع پیامدهایی فاجعه بار حتمی خواهد بود. اقدام های جمهوری آذربایجان نقض مستقیم بیانیه آتش بس ۹ نوامبر ۲۰۲۰ است که تردد شهروندان، وسایل نقلیه و محموله های باری را به صورت رفت و برگشت در گذرگاه لاچین تضمین نموده است.
امضاکنندگان این نامه از دولت آمریکا خواستند تا ارسال کمک های بشردوستانه به منطقه قره باغ را که تا امروز از انجام آن ناتوان بوده، عملی سازد.
در ادامه این نامه آمده است: ما از دولت می خواهیم تا برای تضمین سلامت مردم آرتساخ در حال حاضر و آینده از تمامی ابزارهای در اختیار خود از جمله قطع کمک های مالی به جمهوری آذربایجان و اعمال تحریم استفاده کند. نمی توانیم اجازه دهیم که سیاست ارعاب و ستیزه جویی باکو  ادامه یابد.
گذرگاه لاچین تنها جاده میان منطقه ارمنی نشین ناگورنو - قره باغ جمهوری آذربایجان و ارمنستان است و بر اساس توافقنامه سه جانبه سال ۲۰۲۰ میان سه کشور ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان، صلح بانان روس بر آزادی رفت و آمد از این مسیر و دسترسی ساکنان قره باغ به ارمنستان نظارت می کنند.
پیشتر تارنمای آمریکایی اوراسیانت به نقل از یک مقام ارشد دولت باکو که نام وی را فاش نساخت، نوشت که باکو تا ابد منتظر اجابت خواسته اش در زمینه تحویل گذرگاه زنگزور و خلع سلاح ارامنه قره باغ نمی ماند.
وی افزود: گزینه های دیپلماتیک تقریباً بی نتیجه بوده اند. اگر ما یک پست مرزی در ورودی لاچین احداث کنیم و تمامی این جریان را خاتمه دهیم چه رخ خواهد داد؟ بدون هوا چگونه می توان نفس کشید؟
دبیرکل سازمان ملل، چین، روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا در واکنش به انسداد این گذرگاه از باکو خواسته اند تا آزادی تردد در جاده لاچین را تضمین کند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :