معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل محیط زیست فارس تصریح کرد: طبق ماده ۱۴ قانون هوای پاک، توضیحات لازم به این مجموعه ارائه شده و تا پایان امسال، مهلت دیگری در نظر گرفته شد، بنابراین اگر تا پایان سال انتقال کارخانه انجام نشود، این واحد صنعتی تعطیل می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۸۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴ 18 January 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: طرح انتقال صنایع آلاینده به خارج از محدوده شهری، از اوایل دهه 70 در قوانین زیست محیطی کشور تعریف شد که طبق این قانون صنایع آلاینده، باید ملاک ها و معیارهایی را رعایت نموده تا آلودگی ناشی از آن ها برای محدوده مسکونی و سازه‌های شهری، زیان‌آور نباشد.

در مرکز استان فارس نیز این موضوع، مطرح شده و انتقال تعدادی از کارخانه های آلاینده که در سطح شهر قرار دارند، در دستور کار قرار گرفت که یکی از این واحدهای صنعتی، کارخانه پشم شیشه است.

انتقال کارخانه پشم شیشه به خارج از شهر شیراز، حدود هشت سال پیش مطرح شد اما این کارخانه هنوز در محدوده شهری مستقر است و آلایندگی ناشی از آن، مشام شهروندان را می‌آزارد هر چند از یکسال گذشته مسیر انتقال این واحد، شکل جدی‌تری به خود گرفته است.

مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران گفته بود: برای انتقال این شرکت به خارج از شهر شیراز علاوه بر اراده اقدام هم وجود داشته و به صراحت اعلام می‌کنیم که در بین شرکت‌هایی که باید از شیراز منتقل شوند، قطعا یکی از این شرکت‌ها ما هستیم.

جهانگیر باقری، دقیقا یک سال قبل، در جمع خبرنگاران در زمینه تاخیر در خروج این کارخانه از شیراز، گفت: سال 88 یک قطعه زمین در منطقه ویژه اقتصادی شیراز به مساحت 8 هکتار خریداری کردیم و پروسه انتقال از همان تاریخ کلید خورد اما تا سال 94 هیچ اقدام عملی انجام نشد زیرا تامین مالی مورد نیاز انجام نشده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر این شرکت در پشم شیشه ایران مستقر است و نزدیک به ۲۰ درصد از قرارداد به عنوان پیش پرداخت را دریافت کرده است.همچنین تعداد قابل توجهی نیروی انسانی این شرکت هم در محل شرکت پشم شیشه و هم منطقه ویژه اقتصادی مستقر شده اند تا براساس یک برنامه زمان بندی کارخانه پشم شیشه به خارج از شهر شیراز منتقل شود.

توسعه صنعت و مشکلات زیست محیطی

استقرار واحدهای صنعتی از یک سو باعث رونق منطقه می‌شود و علاوه بر افزایش توانِ اشتغالزایی، در ارتقاء دیگر شاخص‌های اقتصادی آن منطقه، موثر است اما در کنار این مزایا، مشکل آلودگی هوا نیز وجود دارد.

این صنایع با آلایندگی خود، شریان‌های شهر را به مخاطره می‌اندازند و مردم و بسترهای طبیعی را با چالش جدی مواجه می‌کنند.

بنابراین از سال‌ها پیش، چالش بین رونق صنایع و مقابله با آلایندگی آنها مطرح بوده که یکی از راه‌های پیشگیری و کنترل آلودگی ناشی از کار کارخانه‌ها، انتقال آنان به خارج از شهر است. البته راه ساده‌تر استقرار کارخانه در محدوده خارج شهر، در همان بدو تاسیس است.

 

پایان امسال، آخرین فرصت برای انتقال کارخانه پشم شیشه

انتقال کارخانه پشم شیشه به منطقه ویژه اقتصادی شیراز را معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس پیگیری کردیم که قاسم نهاوندی در این زمینه اظهار داشت: انتقال کارخانه پشم شیشه به منطقه ویژه اقتصادی شیراز در دست انجام است و تاکنون کارهای عمرانی و عملیاتی آن، پیشرفت مناسبی داشته است.

وی گفت: این مجموعه تا اردیبهشت امسال فرصت داشت برای انتقال کارخانه اقدام کند اما به دلیل مشکل مالی این موضوع محقق نشد.

نهاوندی تصریح کرد: طبق ماده ۱۴ قانون هوای پاک، توضیحات لازم به این مجموعه ارائه شده و تا پایان امسال، مهلت دیگری در نظر گرفته شد، بنابراین اگر تا پایان سال انتقال کارخانه انجام نشود، این واحد صنعتی تعطیل می‌شود.

کم شدن فاصله منطقه ویژه با محدوده شهری طی سال‌های اخیر، چالش دیگری است که در رابطه با انتقال واحدهای آلاینده مطرح می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل محیط زیست فارس در این زمینه گفت: درست است که منطقه ویژه اقتصادی با محدوده شهری فاصله خاصی ندارد، اما منطقه ویژه در ضلع شرقی شیراز واقع شده و جهت وزش باد در این شهر به گونه‌ای نیست که آلایندگی کارخانه های منتقل شده، برای شهروندان زیان آور باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در صورت انتقال نیز پایش و پیگیری انجام می شود و هر گونه مشکل زیست محیطی، کنترل خواهد شد.

چالش استقرار صنایع و آلایندگی محیط زیست نیز موضوع دیگری است که نهاوندی پیرامون آن اظهار داشت: هر واحد صنعتی، می تواند آلاینده باشد اما به مدیریت آن صنعت و دستگاه‌های اجرایی بستگی دارد که آن صنعت آلایندگی نداشته باشد یا اینکه آلودگی چطور کنترل شود.

وی بیان کرد: اما اگر اداره‌کل محیط زیست، صرفاً آلاینده ها را در نظر بگیرد، دیگر نمی‌توان به هیچ واحدی اجازه فعالیت داد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست فارس خاطرنشان کرد: در این زمینه، 2 معیار در نظر گرفته می شود که از دهه 70 این موضوع به عنوان دستورالعمل کشوری مطرح شده بود.

نهاوندی افزود: یکی فاصله واحدهای صنعتی آلاینده با مراکز آموزشی، مسکونی، دریاچه‌ها و تالاب‌ها است که باید در شعاع های مناسب باشد و از ارگان‌های مرتبط، استعلام لازم دریافت شود.

وی گفت: موضوع دیگر کنترل آلودگی و پسماند است که چنان‌چه واحد صنعتی این مراحل را در نظر بگیرد، می تواند کار خود را آغاز کند.

نهاوندی اظهار داشت: وجود صنایع بزرگ در محدوده شهری، مشکلات زیست محیطی، پدافند غیرعامل و تردد، این واحدها را با مشکل مواجه می‌کند و شایسته است که کارخانه‌های آلاینده، در خارج از شهر تأسیس شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار