با این وجود این سازه ها که قرار بود دو هفته ای نامشان اعلام شود همچنان مخفی باقی مانده و تا کنون هیچ مرجعی آن را منتشر نکرده است.
کد خبر: ۱۰۸۸۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳ 22 January 2023

تابناک فارس به نقل از فارس:  از ریزش ساختمان متروپل در دوم خرداد سال‌ جاری تا کنون دقیقا ۸ ماه می‌گذرد.

این حادثه دلخراش بار دیگر موضوع بناهای ناایمن را که پیش از این یکبار در زمان سقوط ساختمان پلاسکو مطرح شده بود، زنده کرد و بر صدر اخبار نشاند.

سه روز پس از فروریختن متروپل، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور طی دستوراتی ویژه در جلسه فوق العاده بررسی حادثه آبادان تاکید کرد که نباید هیچ ساختمانی بدون رعایت اصول، ضوابط و استاندارهای مهندسی ساخته شود و باید از ادامه فعالیت و ساخت و ساز ساختمان های با سازه های نا ایمن جلوگیری گردد.

پس از این دستور، وزارت کشور ۷ خرداد با ابلاغ دستورالعملی به سراسر کشور، هریک از استان های کشور را موظف به شناسایی ساختمان های ناایمن و خطرساز و معرفی آن به مردم کرد.

در ادامه شورای شهر شیراز نیز در اواسط خرداد ماه سال جاری طی مصوبه ای شهرداری شیراز را مکلف کرد ظرف مدت دو هفته ساختمان های نا ایمن را شناسایی و در اختیار شورا قرار دهد.

غلامعلی ترابی، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شیراز ۲۱ خرداد ماه اعلام کرد: بعد از معرفی بناهای نا ایمن به شورا، رسما تعداد ساختمان های دارای نقص ایمنی به مردم معرفی خواهد شد.

با این وجود این سازه ها که قرار بود دو هفته ای نامشان اعلام شود همچنان مخفی باقی مانده و تا کنون هیچ مرجعی آن را منتشر نکرده است.

محمد حسن اسدی، مهر ماه، پیش از شروع رسمی مسئولیت خود در جایگاه شهرداری با اشاره به حادثه فروریختن ساختمان متروپل آبادان گفت: به دنبال ریزش این ساختمان مجموعه هایی مانند شهرداری، استانداری، دادگستری و نظام مهندسی وارد عمل شدند و بررسی علت وقوع حادثه در ساختمان های فرسوده و نا ایمن شیراز در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در شیراز نیز تلاش خواهیم کرد که در صورت وجود چنین ساختمان هایی آنها را شناسایی و تعیین تکلیف کنیم تا کمترین ریسک و خطر را برای شهروندان و بهره‌برداران داشته باشد.

با این همه در حالی که شهرداری تهران اسامی ۱۹۴ سازه دارای نقص فنی را در سامانه شفافیت خود قرار داد، تا این لحظه شهرداری شیراز هیچ اقدامی انجام نداده و حتی مصوبه شورا به فراموشی سپرده شده است.

تعیین تکلیف ساختمان های نا ایمن بر اساس تکلیف قانونی، به شهرداری اعلام شد

فرماندار شیراز در خصوص سرانجام ساختمان های ناایمن این کلانشهر گفت: شهرداری یک فهرست طولانی که شامل ساختمان‌های با نقص ایمنی سازه ای و آتش نشانی می‌شد برای ما ارسال کرد‌.

لطف‌الله شیبانی ادامه داد: پس از بررسی این فهرست ساختمان هایی را که از منظر سازه ای مشکل دار بودند، استخراج کردیم و بر اساس تکلیف قانونی شهرداری ها، مواردی که مشکل سازه ای داشت را به شهرداری اعلام کردیم.

وی گفت: تبصره بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها می گوید شهرداری باید برای سازه های ناایمن تعیین تکلیف کند.

وی افزود: در این فاصله دستورالعمل وزارت کشور رسید که متولی آن استانداران هستند و یک کمیته برای سازه های ناایمن در استانداری تشکیل شد؛ ما این لیست را به دفتر فنی استانداری نیز منعکس کردیم‌.

فرماندار شهرستان شیراز گفت: از چهار شهرداری زیر مجموعه فرمانداری شیراز، تنها از سوی شهرداری شیراز فهرستی ارائه شد و از طرف شهرداری ‌های صدرا، داریون و خان‌زنیان، فهرستی به منعکس نشد.

سازه هتل آسمان بدون بهره‌برداری، امکان سرپا ایستادن را دارد

در غیاب شفاف سازی و اعلام بناهای ناایمن از سوی مسئولان، «هتل آسمان» تنها بنایی بود که توسط خود مردم شناسایی و افکار عمومی نسبت به احتمال ریزش آن واکنش نشان داد.

این موضوع سبب تشکیل کارگروهی جهت بررسی وضعیت سازه هتل در استانداری شد.

امیر حسین جمشیدی، مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در گفتگو با فارس، در این خصوص گفت: کارگروهی که برای هتل آسمان تشکیل شد به این نتیجه رسید که سازه هتل آسمان، بدون بارگزاری در حال حاضر این مقاومت را دارد که خود را سر پا نگه دارد.

جمشیدی افزود: برای بهره برداری مقرر شد مالک با گرفتن مشاور طرح استحکام بخشی را تهیه کند که این اتفاق افتاد و تا حدودی هم استحکام بخشی را آغاز کرد، اما تاکنون مراجع ذی صلاح که شامل شهرداری شیراز و نظام مهندسی است، این طرح را از لحاظ فنی تأیید نکرده اند.

درمانگاه تأمین اجتماعی تخریب می‌شود

مدیرکل فنی استانداری در مورد درمانگاه تأمین اجتماعی پلی کلینیک شهید رضایی (واقع در میدان ولی عصر) گفت: حکم تخریب این درمانگاه صادر شده و اعتبارات آن نیز جذب شده است و اوایل سال آینده بازسازی این درمانگاه آغاز می شود.

وی در مورد بناهای ناایمن شهر با بیان اینکه در شیوه نامه ابلاغ شده از وزارت کشور، متولی ساختمان های دولتی، اداره کل راه و شهرسازی است و متولی ساختمان های خصوصی شهرداری و نظام مهندسی است، گفت: شهرداری فهرستی از ساختمان هایی که هم از نظر سازه ای مشکل دارند، هم از نظر ایمنی آتش نشانی را تهیه کرده است.

وی تصریح کرد: بیشتر مشکلات از ناحیه ضوابط آتش نشانی است. تعداد این گونه ساختمان ها خیلی زیاد است و اخطار هم گرفته اند.

وی افزود: ساختمان هایی که از لحاظ سازه ای مشکل دارند، بیشتر بناهای قدیمی هستند. در سی سال اخیر اکثر قریب به اتفاق ساخت و سازها بر اساس اصول فنی انجام شده است.

جمشیدی اضافه کرد: شهرداری در لیست خود همه ساختمان هایی که پایان کار ندارند را در لیست خود آورده که مقرر شد پس از بررسی، سازه هایی که مشکل ندارند از این فهرست خارج شود.

مدیر کل فنی استانداری در مورد اعلام اسامی سازه های ناایمن خاطر نشان کرد: سعی می کنیم تا پایان این ماه این لیست را اعلام کنیم، وزارت کشور یک سامانه اطلاعاتی راه اندازی کرده است که در آنجا اعلام می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار