عربستان در بحران؛
بحراني مالي و جنگ قدرت، خاندان آل سعود را با خطر فروپاشي مواجه کرده است.دستور پادشاه سعودي براي رياضت اقتصادي،پادشاه عربستان سعودي براي شاهزادگان سعودي رياضت اقتصادي اعلام کرد.
کد خبر: ۱۰۸۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵ 10 October 2015
تابناک بوشهر: سلمان بن عبدالعزيز آل سعود در پي افزايش شديد کسري بودجه عربستان با صدور دستوري براي رياضت اقتصادي از شاهزادگان سعودي خواست هزينه هاي اضافي و تجملاتي خود را کاهش دهند.

 به گزارش آريا به نقل از پايگاه خبري «راي اليوم»، تعليق اجراي طرح هاي بزرگ عمراني و توقف خريد خودروهاي جديد براي شاهزادگان سعودي از جمله بخش هاي سياست رياضت اقتصادي در عربستان است.

کسري بودجه عربستان به علت سقوط بهاي نفت در بازارهاي جهاني و هزينه هاي هنگفت حمله به يمن به بيست درصد توليد ناخالص داخلي عربستان رسيده است.

بودجه سال آينده عربستان شامل کاهش پرداخت يارانه به سوخت ، برق ، آب و بعضي ديگر کالاهاي اساسي و حتي احتمال لغو پرداخت يارانه خواهد بود.

دولت عربستان همچنين اعمال ماليات بر درآمد و حواله هاي خارجي براي کارگران خارجي مقيم اين کشور را هم بررسي مي کند.

افزايش عوارض تمديد اقامت و حتي افزايش عوارض صدور گواهينامه رانندگي از جمله ديگر بخش هاي سياست رياضت اقتصادي در بودجه سال آينده عربستان است.

روزنامه انگليسي گاردين روز جمعه نامه پادشاه عربستان به وزير دارايي اين کشور را با عنوان «بسيار محرمانه» منتشر کرد که دو هفته پيش نوشته شده است.

دستور پادشاه سعودي شامل توقف فوري همه طرف هاي جديد عمراني، توقف خريد خودرو و اثاثيه براي شاهزادگان و تعليق صدور احکام جديد اداري است.

پيش بيني مي شود اجراي طرح مجتمع مالي ملک عبدالله که قرار بود بزرگترين مرکز مالي در خاورميانه باشد هم به حال تعليق درآيد.

سقوط بهاي نفت در بازارهاي جهاني باعث نصف شدن درآمدهاي نفتي عربستان شد که حدود نود درصد از درآمد ملي اين کشور را تشکيل مي دهد.

دولت عربستان در بودجه امسال اين کشور، بهاي هر بشکه نفت را نود دلار درنظر گرفته بود که با سقوط بهاي نفت کسري بودجه اين کشور به صد و سي ميليارد دلار مي رسد.

شاخص بورس عربستان سعودي در يکسال گذشته حدود سي درصد سقوط کرده است. دولت عربستان تاکنون مجبور به برداشت هفتاد و پنج ميليارد دلار از ذخاير ارزي اين کشور براي جبران کسري بودجه شده است.

هزينه هاي سنگين جنگ براي عربستان در يمن و سوريه از جمله ديگر عوامل کسري بودجه شديد عربستان است.

پادشاه عربستان سعودي در ماه ژانويه گذشته در پي رسيدن به قدرت، پاداش ها و افزايش حقوق را براي شهروندان اين کشور اعلام کرد که ارزش آن به سي ميليارد دلار مي رسيد.

عربستان همچنين براي خريد تسليحات و مهمات جنگي و احداث نيروگاه هسته اي قراردادهايي را به ارزش بيست ميليارد دلار امضا کرده است.

اوضاع مالي عربستان سعودي بحراني شده است     
يک کارشناس سياسي در گفتگو با شبکه تلويزيوني انگليسي زبان روسيه گفت: اوضاع مالي کشور عربستان سعودي، به علت کاهش بهاي نفت و همچنين درگيريِ اين کشور در جنگ هاي خارجي، نسبتاً نابسامان و بحراني شده است.

به گزارش شبکه تلويزيوني راشا تودي روسيه، مجري اين شبکه ابتدا گفت: اسناد درز پيدا کرده به بيرون، نشان مي‌دهد که دولت عربستان سعودي اخيراً با بحراني مالي مواجه شده است. از اينرو، دولت عربستان سعودي دستور کاهش شديد بودجه براي خريداري هرگونه خودروِ نو يا مبلمان جديد را صادر کرده است. پرداخت هرگونه اضافه حقوق و مزايا در رابطه با ارتقاء شغليِ کارمندان نيز تا اطلاع ثانوي متوقف شده است.

البته بيش از آن که اين بحران مالي بر خاندان آل سعود فشار آورد، بر مردم عادي و کارمندان دولتيِ اين کشور تحميل شده است. مثلاً ملِک سلمان، اخيراً بخشي از ساحل «ريوي‌يرا» در فرانسه را کلاً به خود و هزار تن از همراهانش اختصاص داد، که باعث اعتراض مردم محلي شد. همچنين هنگامي که سلمان در ماه سپتامبر براي ديدار با باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، به اين کشور سفر کرده بود، تمام يک هتلِ 222 اتاقه را براي مدت سه شبانه روزِ متوالي، کلاً براي خود و همراهانش کرايه کرده بود.

کارشناسان امور عربستان سعودي تخمين مي‌زنند که ارزش کلِ دارايي‌ها، املاک و سرمايه‌هاي نقديِ خاندان سلطنتي آل سعود، بالغ بر يک و چهار دهم تريليون (هزار و چهارصد ميليارد) دلار باشد.

دکتر کالين کاوِل، استاد علوم سياسي در آمريکا، طي گفتگوي اختصاصي با مجري اين شبکه تأکيد کرد که مداخله (بي‌مورد) خاندان سلطنتي آل سعود در درگيري‌هاي منطقه‌اي و بين المللي باعث تحليل بردن جدّيِ منابع ماليِ کشورهاي منطقه شده است.

کاول افزود: علت ريشه‌ايِ بسياري از مشکلاتِ نشأت گرفته از منطقه خاورميانه (غرب آسيا و شمال آفريقا) اين است که خانداني فاسد با ميلياردها دلار پول، برکشوري مسلط شده و آن را به دولت و رژيمي فاسد تبديل کرده است و همين رژيم در امور ساير کشورهاي منطقه مداخله کرده و درگيرِ جنگ‌هاي مختلف و تجاوزگري به نقاط مختلفِ منطقه شده است.

اين استاد علوم سياسي افزود: آمريکا منافعي مادي دارد که باعث حفظ مناسبات چنين نزديکي با عربستان سعودي شده است. کاول در خاتمه اضافه کرد: چنان که جرج دبليو بوش، رييس جمهور پيشين آمريکا، گفته بود: ما (آمريکايي ها) به نفت، معتاد شده‌ايم.

وخامت حال پادشاه عربستان     
منابع خبري فاش کردند، به علت وخامت حال پادشاه عربستان، اختلاف بين آل سعود تشديد شده است و پسر وي مترصد به دست گرفتن قدرت است.

به گزارش وبگاه خبري «پانوراما الشرق الاوسط»، آمريکايي ها و انگليسي ها نيز براي حفظ رژيم وهابيت به تکاپو افتاده اند.

منابع آگاه در کشورهاي حوزه خليج فارس فاش کردند  تيمي پزشکي از فرانسه وارد رياض شده است تا در معاينات وضع وخيم جسماني سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان سعودي، شرکت کند.

بر اساس اين منابع، سلمان بن عبدالعزيز اخيرا تعادل خود را از دست داده است و نمي تواند مسئوليت هاي خود را انجام دهد.

به همين علت تيم هاي پزشکي مدام در حال منتقل کردن او بين دفتر کار و کاخ محل سکونتش هستند.

به گفته اين منابع، محمد بن سلمان، پسر پادشاه که جانشين وليعهد و وزير دفاع عربستان سعودي نيز است، به منظور آماده کردن زمينه براي در دست گرفتن قدرت در اين کشور، دستگاه هاي امنيتي را به حال آماده باش در آورده است.

نظارت بر برخي از شاهزادگان به ويژه فرزندان عبدالله بن عبدالعزيز (پادشاه قبلي عربستان) و نيز محمد بن نايف وليعهد را تشديد کرده است.

اين منابع بر اين نظرند که وضع وخيم جسمي پادشاه سبب تشديد اختلاف هاي داخلي آل سعود شده است زيرا بسياري از شاهزادگان سعودي از اقدامات پادشاه از جمله دادن اختيارات گسترده به پسرش و دور کردن فرزندان پادشاه قبلي و مشخصا شاهزاده «مقرن» دچار اختلاف شده اند.
منابع فوق همچنين از تحرکات گسترده نمايندگان آمريکا و کشورهاي اروپايي در عربستان به علت گمانه زني آنها از وقوع درگيري هاي خونين بين آل سعود و به تهديد افتادن رژيم وهابيت خبر دادند.

احتمال علني شدن جنگ قدرت     
منابع خبري فاش کردند به علت وخامت حال پادشاه عربستان، اختلاف بين آل سعود تشديد شده است و پسر وي مترصد به دست گرفتن قدرت است و آمريکايي ها و انگليسي ها نيز براي حفظ رژيم وهابيت به تکاپو افتاده اند.

به گزارش وبگاه خبري «پانوراما الشرق الاوسط»، منابع آگاه در کشورهاي حوزه خليج فارس فاش کردند تيمي پزشکي از فرانسه وارد رياض شده است تا در معاينات وضع وخيم جسماني سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان سعودي، شرکت کند.

بر اساس اين منابع، سلمان بن عبدالعزيز اخيرا تعادل خود را از دست داده است و نمي تواند مسئوليت هاي خود را انجام دهد و به همين علت تيم هاي پزشکي مدام در حال منتقل کردن او بين دفتر کار و کاخ محل سکونتش هستند.

به گفته اين منابع، محمد بن سلمان، پسر پادشاه که جانشين وليعهد و وزير دفاع عربستان سعودي نيز است، به منظور آماده کردن زمينه براي در دست گرفتن قدرت در اين کشور، دستگاه هاي امنيتي را به حال آماده باش در آورده است و نظارت بر برخي از شاهزادگان به ويژه فرزندان عبدالله بن عبدالعزيز (پادشاه قبلي عربستان) و نيز محمد بن نايف وليعهد را تشديد کرده است.

اين منابع بر اين نظرند که وضع وخيم جسمي پادشاه سبب تشديد اختلاف هاي داخلي آل سعود شده است زيرا بسياري از شاهزادگان سعودي از اقدامات پادشاه از جمله دادن اختيارات گسترده به پسرش و دور کردن فرزندان پادشاه قبلي و مشخصا شاهزاده «مقرن» دچار اختلاف شده اند.

منابع فوق همچنين از تحرکات گسترده نمايندگان آمريکا و کشورهاي اروپايي در عربستان به علت گمانه زني آنها از وقوع درگيري هاي خونين بين آل سعود و به تهديد افتادن رژيم وهابيت خبر دادند.

ميراث خاندان آل سعود به سرعت در حال از بين رفتن است     
يک کارشناس سياسي در گفتگو با شبکه تلويزيوني انگليسي زبان روسيه گفت: ميراث خاندان آل سعود به سرعت در حال از بين رفتن است.

به گزارش شبکه تلويزيوني راشا تودي روسيه، مجري اين شبکه ابتدا گفت: مداخلات (بي مورد) عربستان سعودي در درگيري هاي بين المللي در نقاط مختلف منطقه، براي اين کشور مشکل ساز شده است. اين، به انضمام کاهش قيمت نفت، منشاء بخشي از مشکلات کنوني عربستان سعودي است.

دکتر کالين کاوِل، استاد علوم سياسيِ دانشگاه، طي گفتگوي اختصاصي با مجري اين شبکه گفت: به نظر من در حال حاضر، عربستان سعودي که ارتش خود را به يمن فرستاده و بيش از شصت و يک ميليارد دلار تسليحاتِ مختلف خريداري کرده است، در حالتي کاملاً دفاعي قرار گرفته است.

کاول افزود: اين باعث طغيان افکار عمومي و به خصوص در ميان نسل سوم خاندان آل سعود شده است. نسل سوم اين خاندان، همان عناصري هستند که براي به‌دست گرفتن قدرت در اين کشور پس مرگ ملک سلمان، پادشاه کنوني عربستان سعودي، با يکديگر رقابت مي‌کنند.

اين کارشناس در خاتمه تأکيد کرد: علت ناراحتي شديدِ نسل سومي‌هاي خاندان آل سعود از اوضاع جاري در کشور عربستان سعودي اين است که آنان پادشاهيِ عربستان سعودي را ميراث خانوادگيِ خود تلقي مي‌کنند و گويي که مي‌بينند اين ميراث، به سرعت در حال سرازير شدن به چاه فاضلاب (در حال از دست رفتن) است.

آمريکا نگران فروپاشي عربستان سعودي باشد     
فارن پاليسي نوشت: آمريکا بايد نگران فروپاشي نظام عربستان سعودي باشد چرا که سران اين کشور سياست هاي خطرناکي در پيش گرفته اند که کشور را به سمت ويراني سياسي ، اقتصادي و نظامي پيش مي برد.

اين نشريه در مقاله اي به قلم جان هانا نوشت: عربستان سعودي شايد به دردسر افتاده باشد.همزماني حوادث اخير از قيمت هاي رو به پايين نفت تا قدم هاي اشتباه در عرصه سياست خارجي و افزايش تنش با ايران موجب شده است رژيم عربستان سعودي با چالش جدي روبرو شود.اين رويدادها اگر به درستي مديريت نشوند ، در نهايت به يک طوفان همه جانبه تبديل مي شود که خطر بي ثباتي درون خاندان پادشاهي عربستان را افزايش مي دهد و پيامدهاي ناگفته اي نيز براي بازارهاي جهاني نفت و امنيت خاورميانه در بر خواهد داشت.
برخي از مشکلات از اين قرار است:

شکاف درون خاندان سلطنتي- هفته گذشته گاردين دو نامه منتشر کرد که يک شاهزاده ناشناس سعودي اخيراً در ميان اعضاي خاندان سلطنتي پخش کرده و از آنها خواسته است کودتايي عليه ملک سلمان ترتيب دهند.در اين نامه ها ادعا شده است که سلمان و وليعهد او سياست هاي خطرناکي در پيش گرفته اند که کشور را به سمت ويراني سياسي ، اقتصادي و نظامي پيش مي برد.اين شاهزاده در مصاحبه با گاردين تاکيد کرده است که خواسته اش براي تغيير در رهبري نه تنها مورد حمايت خاندان سلطنتي است بلکه جامعه سعودي نيز از آن حمايت مي کند.

جنگ يمن- هرچقدر اين جنگ بيشتر طول بکشد ، خطر شورشيان حوثي براي امنيت داخلي عربستان بيشتر خواهد شد.گاردين در مقاله خود درباره نامه هاي شاهزاده سعودي ، گزارش داد :« بسياري از سعودي ها ناراحت هستند که ثروتمندترين کشور عربي به جنگ فقيرترين کشور عربي رفته است.» تقصير متوجه شاهزاده محمد بن سلمان است که وزير دفاع سعودي هاست و عامل اصلي پشت اين جنگ مي باشد.

وي متهم است که شتابزده و بدون استراتژي روشن يا برنامه مشخص براي خروج به جنگ يمن رفته است و اين هزينه هاي جاني و مالي فراوان و همچنين انتقادات گسترده بين المللي در بر داشته است.

مشکلات اقتصادي- به لطف سياست سعودي ها ، قيمت نفت بيش از پنجاه درصد در سال گذشته کاهش يافت.استراتژي عربستان حفظ ميزان توليد و سهم بازار بود از اين رو اجازه داد قيمت ها سقوط کند.فرض سعودي ها اين بود که قبل از فرا رسيدن پيامدهاي اين سقوط به عربستان ، قيمت ها به نقطه اول بازگردد اما اينطور نشد.بودجه سال 2015 عربستان بر اساس بشکه نود دلاري بسته شد اما امروز قيمت نفت نصف اين ميزان است.سعودي ها همچنين هزينه هاي پيش بيني نشده داشته اند از جمله به قدرت رسيدن سلمان ،( نشست يک پادشاه به تخت سلطنت و تضمين وفاداري ها پول و سرمايه زيادي مي خواهد) و جنگ يمن.

نتيجه اين وضعيت ، کسري بيست درصدي بودجه يا حدود يکصد ميليارد دلار است که مي طلبد سعودي ها همه خزانه خود را خالي کنند.اگرچه خطر ته کشيدن پول سعودي ها فعلاً‌ پايين است ، اما اگر روند کسري بودجه طول بکشد ، قيمت ها نفت پايين تر بيايد و ذخاير ارز خارجي کاهش يابد ، بازارهاي بين المللي تحت فشار قرار مي گيرند.

جبران کسري بودجه با کاهش هزينه ها و تحميل برنامه هاي رياضتي براي دولتي که اسلحه اصلي اش براي فرونشاندن نارضايتي هاي داخلي از زمان قيام هاي عربي دادن امتيازات اقتصادي بوده است، گزينه جذابي نيست. يارانه هاي انرژي بيست درصد توليد ناخالص ملي عربستان را تشکيل مي دهد.يارانه هاي سنگين در بخش غذا ، مسکن ،‌آب و ديگر کالاهاي مصرفي پرداخت مي شود.مشکلات ديگري نيز وجود دارد.دو سوم جمعيت زير سي سال هستند و سي درصد آنها کار ندارند.

حادثه حج- دو فاجعه عمده در مراسم حج امسال در مکه ، سقوط جرثقيل که به کشته شدن بيش از يکصد نفر منجر شد و فاجعه منا که دستکم هفتصد و شصت و نه کشته بر جاي گذاشت.سعودي ها با موج بي سابقه انتقاد به سبب مديريت خود در مراسم حج روبرو شدند.نظارت خاندان سعود بر اماکن مقدس اسلامي در بطن ادعايش در اداره امور کشور قرار دارد.زير سوال رفتن مديريت سعودي ها در مراسم حج در واقع به معناي زير سوال رفتن مشروعيت سياسي و ديني آنهاست.

افزايش تنش با ايران- ايران از فرصت حادثه منا استفاده کرد و تنش با سعودي ها را بيشتر کرد. ايراني ها در مقايسه با ديگر مليت ها بيشترين کشته را در حادثه منا دادند.در حالي که سعودي ها در شناسايي و تحويل اجساد کند عمل کردند ، مقامات ايراني به حملات خود ادامه دادند.آيت الله خامنه اي رهبر معظم اين کشور به سعودي ها هشدار داد که اگر کمترين بي احترامي به زائران ايراني کنند ، با واکنش تند روبرو خواهند شد.

حسن نصرالله رهبر حزب الله نيز از سعودي ها خواست مديريت حج را به کميته اي از مسلمانان واگذار کند.علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران نيز گفت که عربستان آسيب بزرگي به اسلام وارد کرده است...

علاوه بر حادثه حج،‌به نظر مي رسد ايران چالش هاي بيشتري پيش روي سعودي ها در ديگر حوزه ها قرار داده است.سي ام سپتامبر ، سعودي ها اعلام کردند يک قايق ماهيگيري ايراني را که حامل اسلحه براي شورشيان حوثي يمن بوده ، توقيف کرده است.بعد از آن بحرين نيز اعلام کرد يک کارگاه ساخت بمب وابسته به سپاه ايران را کشف کرده است.

و البته در سوريه نيز شاهد ظهور همه جانبه ائتلاف ايران و روسيه براي حفظ بشار اسد در قدرت بوده ايم.طبق گزارش ها ، ايران همسو با عمليات روسيه ، صدها نيرو به سوريه اعزام کرده است تا در عمليات زميني عليه نيروهاي تحت حمايت سعودي ها شرکت کنند.

مداخله گسترده روسيه در سوريه يک تهديد بزرگ ديگر را نمايان مي کند: اين واقعيت که آمريکا نقش سنتي خود را به عنوان ضامن ثبات خاورميانه کنار مي گذارد.اين يک خبر بسيار بد براي سعودي هاست که در هفتاد سال گذشته بقاي خود را به آمريکا پيوند زده اند.حالا يک نظم جديد در حال شکل گيري است.واشنگتن معاملات ديپلماتيک انجام مي دهد که موجب تقويت بدترين دشمن رياض يعني ايران مي شود.روسيه نيز در صدد تغيير موازنه قدرت در منطقه برآمده است.افول سريع قدرت و اعتبار آمريکا به ناچار عربستان سعودي را آسيب پذير مي سازد.

خاندان سعودي در چند دهه گذشته در برابر امواج سياسي ، ايدئولوژيک و نظامي که رژيم هاي کوچکتر را غرق کرده است ، دوام آورده اند و نمي توان گفت که در آستانه فروپاشي هستند اما خطر بايد جدي گرفته شود.فضاي منطقه اي که سعودي ها با آن روبرو هستند ، در خصومت و دشمني بي سابقه است.خاورميانه در حال سقوط است ، نظام هاي دولتي اش در سقوط آزاد هستند ، بهار عربي به زمستان اسلامي تبديل شده است.محور نظامي ايران -روسيه تشنه هژموني است.آمريکا قصد خروج دارد و چيزي به جز متحدان روحيه باخته و دشمنان تقويت شده و هرج و مرج باقي نمي گذارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار