این بار رویداد مشکوک تنها در یک مدرسه به وقوع پیوسته و منجر به حضور ماموران اورژانس و اعزام ۳۷ دانش آموز به مراکز درمانی شده است. جمعی از دانش آموزان که شماری از ایشان دیشب ترخیص شدند و مابقی تحت مراقب ماندند؛ دانش آموزانی که معلوم نیست علت بروز این حالت شبیه مسمویت در ایشان چیست و این پرسشی است که باید هرچه زودتر پاسخ بیابد.
کد خبر: ۱۰۹۲۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰ 13 February 2023

به گزارش تابناک قم، رویداد عجیبی که با تکرارش، مسئولان آموزش و پرورش تصمیم به تعطیلی مدارس استان گرفتند، بار دیگر تکرار شد تا نگرانی‌ها افزوده شود.

 در میان اخبار مختلفی که هفته قبل مخابره شد و توجه بسیاری را به خود جلب کرد، شیوع عارضه‌ای عجیب در میان دانش آموزان برخی مدارس استان قم بود؛ عارضه‌ای شبیه به مسمومیت با علتی نامشخص که وقتی تلاش‌ها برای ریشه یابی آن راه به جایی نبرد، مسئولان آموزش و پرورش این استان دستور کاری ویژه و فوری اتخاذ کرده و مدارس استان را تعطیل کردند.

اقدامی قابل توجه که انتظار می‌رفت به شکل گیری تلاشی همه جانبه و فوری برای علت یابی این رویداد منجر شده و پیش از بازگشایی مدارس در هفته جاری، سرانجام بیابد و حسن ختام ماجرا، ارائه توضیحات شفاف در این باره به مردم باشد. انتظاری که محقق نشد تا روز گذشته خبری روی خروجی رسانه‌ها قرار گیرد که حکایت از تکرار این وضعیت داشت.

آن گونه که گزارش شده، این بار رویداد مشکوک تنها در یک مدرسه به وقوع پیوسته و منجر به حضور ماموران اورژانس و اعزام ۳۷ دانش آموز به مراکز درمانی شده است. جمعی از دانش آموزان که به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم تا ساعت ۱۹ دیروز ۱۲ تن از ایشان ترخیص شدند و پیش بینی می‌شد دیگران هم بزودی ترخیص شوند.

نکته قابل توجه، بروز رویداد مرموز، این بار در ابعاد کوچکتر و همچنین خفیف‌تر بودن وضعیت حادث شده برای دانش آموزان است. نکته‌ای مثبت که تکرار ماجرا، آن هم به رغم جدیت مسئولان در ریشه یابی ماجرا و ممانعت از تکرار آن -که با تعطیلی مدارس استان قم در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه هفته قبل متجلی شد- موجب رنگ باختن آن می‌شود.

تکرار رویدادی نگران کننده که هنوز هم علتش مشخص نیست؛ آن هم در شرایطی که گفته می‌شود نخستین موارد گزارش شده در این خصوص مربوط به آذرماه امسال است. ماجرایی که توالی و تکرار آن، معنادار و نگران کننده است و این سوال را به دنبال دارد که به راستی یافتن علت این رویداد غیرممکن است یا آنچه موجب کشف نشدن حقیت امر شده، تعلل نهاد‌های مسئول است؟

پرسشی که از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا مجموعه ستاد بحران استان و حتی امثال پدافند غیرعامل، مراجع مختلفی برای مخاطب قرار دادنش وجود دارد. دستگاه‌هایی که می‌توانند و به نوعی باید به این بحران واکنش نشان دهند، اما شواهد حکایت از آن دارد که بی توجهی نشان داده‌اند یا با همه توان پای کار نیامده‌اند.

وضعیتی که می‌تواند خطرناک باشد، چون علت ماجرا نامشخص است و یکی از احتمالات، خرابکاری است. احتمالی به شدت نگران کننده که ترس تکرار ماجرا در مدارس دیگر نقاط کشور و شکل گیری بحرانی فراگیر در کشور را به دنبال دارد. بحرانی که برای جلوگیری از بروز آن، باید حل معمای مسمومیت دانش آموزان به اولویتی مهم و جدی تبدیل شود.

تکاپویی همه جانبه برای حل این معمای عجیب و پایان دادن به ماجرایی که سلامت دانش آموزان را نشانه رفته و آنقدر حیاتی و جدی است که تعطیل کردن مدارس، به مراتب کم هزینه‌تر از احتمالات شومی است که ممکن است تداوم این وضعیت به دنبال داشته باشد. تصمیمی که اگر بشنویم در بالاترین سطح، در دولت اتخاذ و ابلاغ شده، جای تعجب ندارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار