هشدار دامپزشکی؛
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: واکسینه کردن دام‌ها در برابر بیماری تب برفکی ضروری است.
کد خبر: ۱۰۹۲۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷ 15 February 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل دامپزشکی این استان خواستار نهادینه شدن فرهنگ واکسیناسیون دام‌ها بین دامداران شد و افزود: دامداران برای پیشگیری از ابتلای دام‌های خود در برابر بیماری آن‌ها را واکسینه کنند.

سیدمختار رجائی فر با بیان اینکه از دوسال گذشته واکسن تب برفکی با پرداخت هزینه دامداران در اختیار آنان قرار می‌گرفت افزود: با رایزنی با سازمان دامپزشکی کشور و برای حمایت از دامداران و درنظر گرفتن وضعیت سنتی اکثر مراکز پرورش دام در کهگیلویه وبویراحمد، اجرای واکسیناسیون تب برفکی برای دامداران به صورت کاملاً رایگان در حال اجرا است.

رجایی فر با اشاره به اینکه دامداران نسبت به علائم دام در تب برفکی شامل کاهش اشتها و وزن، تب، وجود زخم در دهان و سم دام هوشیار باشند اضافه کرد: با توجه به فرصت ایجاد شده در استان، شایسته است دامداران ضمن همکاری با کارشناسان واکسیناسیون دامپزشکی از به خطر افتادن دام‌های خود جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه تب برفکی برای انسان خطری ندارد و دامداری‌ها نیز با رعایت نکاتی می‌توانند از شیوع این بیماری پیشگیری کنند ادامه داد: فعالان در حوزه پرورش دام ضمن همکاری با ادارات دامپزشکی در استان باید اقداماتی در زمینه رعایت موازین بهداشتی و قرنطینه‌ای انجام دهند.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهمترین راه‌های انتقال بیماری تب برفکی را تماس با دام‌های آلوده و ترشحات دام‌های درگیر با بیماری عنوان کرد و گفت: خودداری از تردد و جابجایی غیرضرور دام‌های آلوده و بیمار و نگهداری آن‌ها در مکان جداگانه به میزان قابل توجهی از انتشار بیماری می‌کاهد.

رجایی فر افزود: دامداران برای جلوگیری از انتشار آلودگی، از جابجائی دام‌های تلف شده و ارسال آن‌ها به کلنیک‌ها و ادارات دامپزشکی اکیداً خودداری کنند و درصورت وجود تلفات به سامانه ۱۵۱۲ ارتباط مردمی دامپزشکی و یا نزدیکترین دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.

وی با تاکید بر اینکه می‌بایست نسبت به فعال کردن حوضچه‌های ضدعفونی واحد دامداری اقدام شود و ضدعفونی وسایل نقلیه قبل از ورود و خروج به ویژه در دامداری‌های درگیر الزامی است، اضافه کرد: همچنین باید نسبت به ضدعفونی مکان‌های نگهداری دام‌های آلوده و اطراف آن‌ها با استفاده از مواد ضدعفونی کننده مناسب اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار