مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: جشنواره سَمَنوپزان با هدف زنده نگاه داشتن فرهنگ و آیین کهن نوروزی و معرفی بیشتر محصول این منطقه در موزه مفاخر اراک برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۹۶۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷ 11 March 2023

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، مصطفی مرزبان از برگزاری جشنواره سمنو در مرکز استان خبر داد و گفت: در کنار برگزاری این جشنواره، مراسم فرهنگی و هنری نیز برگزار شد که برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و جشنواره غذاهای سنتی از جمله این برنامه ها بود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: جدای از این بازی های بومی و محلی و رقص آیینی نیز برای پرشور کردن جشنواره اجرا شد.
مرزبان با اشاره به اینکه در این جشنواره به صورت ورک شاپ، نحوه پخت سمنو به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شد ادامه داد: در پختن سمنو از شیرهٔ جوانه گندم و آرد سبوس‌دار استفاده می‌شود که به هنگام پخت آن، دیگ‌های بزرگی بر روی آتش قرار داده شده و بوی خوش سمنو، می‌تواند به برگزاری این مراسم جذابیت بدهد.
او افزود: به کاربردن شیوه‌های خاص در پخت و پز این غذا موجب شده تا سمنو از ماندگاری بسیار بالایی برخوردار باشد و همین امر سبب شده تا این غذا در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت ملی برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار