امام جمعه شهرستان نکا:
خطیب نماز جمعه شهرستان نکا گفت: شعار امسال «مهار تورم و رشد تولید» است و اینکه هر سال به یک نام نامیده میشود، این نامها فقط برای همان سال نیست و این عناوین در حقیقت یک فرهنگ است و در همه سالها باید اجرا شود.
کد خبر: ۱۰۹۹۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸ 07 April 2023

به  گزارش تابناک مازندران، خطبه های نماز جمعه 18 فروردین 1402 شهرستان نکا مصادف با پانزدهم ماه مبارک رمضان به امامت حجت الاسلام محمدصادق محمدی لائینی با حضور پرشور مردم در مصلی این شهرستان برگزار شد. 

نامگذاری سالها یک فرهنگ است و در همه سالها باید اجرا شود+تصاویر
نامگذاری سالها یک فرهنگ است و در همه سالها باید اجرا شود+تصاویر  

امام جمعه شهرستان نکا در آغاز خطبه اول با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین علی(ع) در مورد تقوا، همگان و خود را به این امر مهم سفارش کرد و گفت: «ان خیرالزاد التقوا» در سفر طولانی و بسیار وحشتنناک که بازگشتی در آن نیست، بهترین زاد و توشه در آن، تقوی است.

وی در ادامه با اشاره به سالروز معراج پیامبر در روز 17 ماه رمضان تصریح کرد: امام صادق(ع) فرمود: کسی که این چند چیز را انکار کند شیعه ما نیست: اول؛ «سوال و پاسخ در قبر»، دوم؛ «شفاعت» و سوم؛ «معراج پیامبر(ص)» که مباحث زیادی در زمینه معراج وجود دارد.

خطیب نماز جمعه شهرستان نکا در ادامه با بیان اینکه، می پرسند؛ «پیغمبر در معراج با این شهاب سنگها چه کاری کرد، با جاذبه باید مبارزه می کرد؟ این سفر طولانی با چه چیزی بود؟» تصریح کرد: در روایت است با «بُراق» که حیوانی کوچکتر از اسب و بزرگتر از حمار است که یک گام او به اندازه یک چشم کارکردن بود.

حجت الاسلام محمدی لائینی تشریح کرد: در سوره اسری آمده است؛ معراج از مسجد الحرام به سوی مسجد الاقصی شروع شد و آنگاه به آسمان رسید که جبرئیل امین همراه پیغمبر بود تا جایی که جبرئیل عرض کرد: اینجا طیبه است، طور سینا، بیت لحم که زادگاه حضرت عیسی(ع) بود، رسیدند به بیت المقدس، سپس به آسمان اول تا آسمان هشتم، جایی که آنجا خود جبرئیل که مقرب درگاه الهی است گفت: از اینجا جلوتر نمی توانم بروم و اتفاقاتی در آسمانها افتاد و در بازگشت به حضرت موسی(ع) رسیدند.

وی افزود: حضرت موسی پرسید؛ در معراج چه اتفاقی افتاد؟ پیامبر(ص) فرمود: خداوند 50 نماز بر امتم واجب کرد. حضرت موسی فرمود: 50 نماز زیاد است و از خدا بخواه کمتر کند، پیغمبر(ص) از خداوند تقاضا کرد و در چند نوبت کم شد و در پایان به 5 نماز رسید و فرمود: صبر می کنم بر این 5 نماز. خدا فرمود: چون به این 5 نماز صبر کردی، راضی می شوم، ولی در برابر هر عمل خیر، 10 برابر پاداش می دهم اما اگر کسی گناه کند یک کیفر و نیت گناه مواخذه ندارد و نیت ثواب حتی عملکرد هم نباشد یک پاداش دارد.

امام جمعه شهرستان نکا در ادامه به بیان دیدارهای پیامبر از زنانی که در حالتهای مختلف در حال عذاب بودند اشاره کرد: «زنانی که حجاب نداشتند»، «اهل زخم زبان به شوهر بودند»، «کسانی که دنبال دیده شدن بودند»، «کسانی که اهل سخن چینی و نَمامی بودند» و ... .

حجت الاسلام محمدی لائینی در خطبه دوم نیز با اشاره به تقوا و سفارش به آن، از سخنران قبل از خطبه تشکر کرد و یادآور شد: سالروز شهادت «علامه شهید صدر» است که در هیجده سالگی مجتهد و اعجوبه بود. صدام ملعون و حزب بعث می دانستند آینده عراق به دست توانای او می تواند مدیریت شود، خواهرش را کشتند زیرا صدام گفت: «برای اینکه قضیه کربلا تکرار نشود». یزید زینب را نکشت و او یزید را رسوا کرد و آنها از یزید هم بدتر عمل کردند.

وی با بیان اینکه، سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم، شهید آوینی است که در فضای هنری و دنیای هنر تحول به وجود آورد و به همین مناسبت به تقاضای هنرمندان، این روز به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری و ثبت شد، افزود: شهادت صیاد شیرازی نیز است که جانشین فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح در سال 78 بود و خدمات زیادی به کشور اسلامی ایران کرد.

خطیب نماز جمعه شهرستان نکا با اشاره به شهادت دو تن از سربازان مخلص و مدافع حرم شهید حیدری و شهید جعفرآبادی در حمله رژیم غاصب به حوالی دمشق در چند روز گذشته، ابراز امیدواری کرد: این رژیم غاصب از جانب ایران پاسخ مناسب را دریافت بنماید.

حجت الاسلام محمدی لائینی درباره ی قربانی هایی که در پیشاپیش جنازه ها انجام می گیرد گفت: اصل این کار حرام نیست و منع شرعی ندارد، اما چه دلیلی دارد که جلوی جنازه حتما «گاو و گوسفند» قربانی شود؟ آیا بزرگان دین این کار را انجام میدادند؟ در روایتی از پیامبر(ص) داریم که فرمود: «به مرده هایتان با صدقه رحم کنید».

وی تصریح کرد: دستگیری از دیگران و کمک به آنها صدقه است و لازم نیست حتما «فقط به فقیر» برسد، بلکه به «اقوام و دوستان» هم میشود بدهیم و صدقه ی مستحب، هم به سادات و هم به غیرفقیر تعلق میگیرد.

خطیب نماز جمعه شهرستان نکا افزود: قربانی جلوی جنازه دلیل درستی ندارد و از بُعدِ دیگر منع شرعی دارد، بطور مثال: یک نفر حیوانی قربانی می کند، خون رها میشود و کف خیابان آلوده میشود، در نتیجه همه مردم آزرده و اذیت میشوند و آزار مؤمن حرام است. اینکه گفتند؛ خون ریختن ممدوح است، اگر در یک گوشه ای باشد که موجب آزار کسی نشود، در غیر این صورت نه تنها به مِیِّت کمک نمیشود بلکه آزار به مؤمنین است.

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه، شعار امسال «مهار تورم و رشد تولید» است و اینکه هر سال به یک نام نامیده میشود، خاطرنشان کرد: این نامها فقط برای همان سال نیست و این عناوین در حقیقت یک فرهنگ است و در همه سالها باید اجرا شود.

وی تصریح کرد: این «مهار تورم و رشد تولید» دو بُعد می تواند داشته باشد، یک بعد آن «اقتصادی» است و به دولتمردان مربوط میشود که باید در همه زمینه ها مهار شود و بُعدِ دیگرش «گناهانی همچون بی انصافی، بی رحمی، بی حیایی و ...» در همه ی ما است متورم شد و باید آنها را در خود مهار کنیم که فقط در این دو صورت تورم مهار میشود، بسیاری از بلاهایی که بر ما نازل میشود بخاطر تورم گناهان ما است.

خطیب نماز جمعه شهرستان نکا اظهار کرد: بُعدِ اقتصادی «رشد تولید» مشخص است زیرا اخیرا یکی از مقامات آمریکا گفته است؛ «ایران در موشک و پهپاد به عنوان قدرت اول در خاورمیانه مطرح است» و از طرف دیگر باید کفه حسنات را زیاد کنیم و کارهای خیر تولید کنیم که بهترین فرصت همین ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر است که خدا برای ما قرار داده است.

حجت الاسلام محمدی لائینی به روز شهادت سردار محمدحسن قاسمی طوسی اشاره کرد و تاکید کرد: امیدواریم مراسم یادواره اش در فردا فراموش نشود و از این شهید و همه ی کسانی که جان خود را فدای دین ما کردند تجلیل کنیم.

وی در پایان مجدداً با اشاره به معراج پیامبر(ص) گفت: معراج پیامبر(ص) ۱۲۰ بار بوده است که هر بار به ولایت امیرالمومنین(ع) توصیه شد و فرشتگان به پیامبر(ص) عرض کردند که بر ما واجب شده است که پیغمبر(ص)، علی(ع) و اولاد علی(ع) را دوست بداریم.

خبر: الهام زارعی 

 

 

نامگذاری سالها یک فرهنگ است و در همه سالها باید اجرا شود+تصاویر
نامگذاری سالها یک فرهنگ است و در همه سالها باید اجرا شود+تصاویر  
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار