فرزین: 16 میلیارد ارز در دست مردم است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: طبق اطلاعات بدست آمده از سرقتی که از بانک ملی شد و آماری که از سایر صندوق ها داریم؛ حدود ۱۵-۱۶ میلیارد دلار دست مردم و در صندوق هاست.

رئیس کل بانک مرکزی در گفتگوی ویژه خبری گفت: در  سال جدید سیاست جدیدی در حوزه اسکناس لحاظ کردیم که باعث آرامش و برچیده شدن صف‌ها شد.

وی افزود: براین اساس تمام متقاضیان باید حساب ارزی داشته باشند و نقل و انتقالات در سیستم بانکی انجام شود‌. با این روش تمام نیازهای واقعی مردم به اسکناس ارز را به سهولت تامین می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: سال گذشته در سامامه نیما و مرکز مبادله 65 میلیارد دلار ارز تخصیص دادیم که 10 میلیارد دلار بیش از سال قبل و 21 میلیارد دلار بیشتر از سال 99 بود و این رویه در سال جاری تقویت خواهد شد.

فرزین با بیان اینکه نقش نقدینگی بر تورم غیرقابل انکار است، تصریح کرد: در حال حاضر نقدینگی کشور 6400 همت است. تا  11 اسفند نرخ رشد نقدینگی 27.8 درصد بوده درحالی که نرخ تورم 46 درصد بوده است.

وی گفت در سال گذشته روش‌های کنترل نرخ رشد نقدینگی موثر بوده است. 4 سال است که نرخ رشد حقیقی ما منفی است بنابراین منشا اصلی تورم، نرخ ارز است. هدف گذاری ما برای سال 1402 نرخ تورم 25 درصد است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد:  صندوق تثبیت ارزی ایجاد می‌کنیم تا در مواقع لازم برای ثبات ارز در بازار دخالت کنیم. سلف ارزی را هم با مدت زمان بیشتر طراحی کرده‌ایم تا پیش‌بینی پذیری و اطمینان ایجاد شود.

فرزین افزود: سوآپ ارزی نیز در کشور ما بسیار ضروری است چرا که باید با دیگر کشورها موازنه ارزی در تجارت کالایی داشته باشیم. مساله دیگر تنظیم مقررات است که اساس بازار را شکل می‌دهد و نظارت و ثبات مقررات اقدام تکمیل‌کننده آن است.

وی با اشاره به تخلف پشت خط معاملاتی در سامانه نیما تاکید کرد: اگر نظارت تقویت شود می‌توان جلوی آن‌ها را گرفت و به قوه قضاییه معرفی‌شان کرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بازار طلا نیز مهم است چرا که به نوعی جایگزین آن است و در مرکز مبادله برای آن برنامه داریم.

وی درباره اینکه آیا خرید سکه و ارز از سوی مردم کار خوبی است؟ گفت: نمیتوانم توصیه اخلاقی کنم؛ اجازه دهید به کسی توصیه ای نداشته باشم. فرارسرمایه افت اقتصادی کشور‌هاست؛ ماهم به سمتی رفتیم که از فرار سرمایه جلوگیری کنیم؛ اگر ارز خریداری شده در سپرده های ارزی منتقل شود می‌تواند در شبکه بانکی جابجا شود که امکان استفاده از آن در اقتصاد کشور فراهم‌می شود. بازار هم‌شفاف می‌شود.

فرزین در پاسخ به این سوال که چقدر ارز دست مردم داریم؟  گفت: طبق اطلاعات بدست آمده از سرقتی که از بانک ملی شد و آماری که از سایر صندوق ها داریم؛ حدود 15-16 میلیارد دلار دست مردم و در صندوق هاست. برآوردی از سکه‌در اختیار مردم نداریم.