مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه:
مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه از تلاش و برنامه ریزی جهت راه اندازی آزمایشگاه پارالل در کرمانشاه به عنوان آزمایشگاه غرب کشور خبر داد گفت: در سال ١۴٠١، ٣٠ نمونه بیولوژیک از گونه های جانوری به سازمان مرکزی ارسال شد.
کد خبر: ۱۱۰۰۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷ 13 April 2023
 رحمت الله جلیلیان
احد جلیلیان در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه در خصوص دریافت نمونه های بیولوژیک از گونه های جانوری، اظهار کرد: نمونه هایی که دریافت می کنیم  اگر زنده باشند از خون نمونه برداری می شود و اگر تلف شده باشند از بافت عضله به خصوص ناحیه ران  که دی ان ای ماندگار تری دارند، گرفته می شود، تا پایان سال ۱۴۰۱، ۳۰  نمونه بیولوژیک از گونه های جانوری از جمله خرس، آهو، عقاب و گونه های پرنده را به بانک ژن سازمان  مرکزی ارسال کردیم که از میان استان ها ما  بیشترین نمونه را داشتیم. 
 
وی افزود: نمونه های ما نسبتا زیاد بود اگرچه عرصه استان کرمانشاه نسبت به کشور کمتر از ۱ونیم درصد و استان های  اصفهان و سمنان ۶ برابر  عرصه کرمانشاه وسعت دارند اما کرمانشاه باتوجه به عرصه کم، تنوع  زیستی بالایی دارد به طوری که  از ۸ هزار گونه گیاهی کشور ۱۲۰۰ گونه در کرمانشاه وجود دارد.
 
مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه در خصوص بانو ژن پارالل در غرب کشور عنوان کرد :سازمان محیط زیست یکسری بانک ژن پارالل در  کشور دارد که مرکز آن ها در دفتر موزه و ذخایر ژنتتیک  سازمان قرار دارد برای بررسی وضعیت قرابت ژنتیک گونه های مختلف وانجام مطالعات اگر نمونه ای تلف شود یا نمونه ای خونی باشد به آزمایشگاه مرکزی فرستاده  می شود.
 
وی در ادامه افزود: در استان هایی از جمله  تبریز و اهواز ازمایشگاه پارلل داریم  و در مجموع در کشور ۶ آزمایشگاه پارلل وجود دارد، منطقه غرب فاقد ٱزمایشگاه پارلل می باشد و برنامه ما این است که آزمایشگاه پارالل غرب را در کرمانشاه مستقر کنیم. 
 
وی یادآور شد: کرمانشاه از لحاظ دارا بودن امکانات  آزمایشگاه ژنتیک تجهیز می باشد و امکانات  موجود  در کرمانشاه در استان های غربی وجود ندارد ،به همین دلیل آمادگی راه اندازی آزمایشگاه پارلل غرب را در کرمانشاه داریم، بدین سبب مکاتباتی  را با سازمان انجام داده و این ازمایشگاه  مبنایی برای غرب کشور خواهد شد. 
 
وی گفت: چنانچه ازمایشگاه پارالل در کرمانشاه  راه اندازی شود  در هزینه و وقت صرفه جویی و موقعیت علمی برای استان و غرب کشور ایجاد می کند، تنها مشکل ما نبود کارشناسان مربوطه است که برنامه داریم از کارشناسان استان های دیگر کمک بگیریم. 
 
 
جلیلیان تاکید کرد :در اداره کل  ۳۵۴ تا نمونه  از نمونه های  استان کرمانشاه و استان های دیگراز جمله انواع  پستانداران بزرگ جثه گوشت خوار، بزرگ جثه گیاه خوار،  انواع پرنده، انواع ماهیان و ٱبزیان ، سخت پوستان و .. فعال می باشد. 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار