عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: براساس مطالعه صورت گرفته در این دانشگاه، بٌعد اجتماعی اقتصادی، مراقبت و بٌعد روانشناختی سه مورد مهم در تمایل به فرزندآوری در استان کرمانشاه هستند.
کد خبر: ۱۱۰۱۳۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ 19 April 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا ، دکتر «شاهین سلطانی» روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این تحقیق با عنوان «بررسی تمایل به فرزندآوری در میان زوجین کرمانشاه» صورت گرفت، افزود: ۲ هزار کرمانشاهی در این مطالعه شرکت کردند که ۹۴ درصد افراد شرکت کننده خانم بودند. این مطالعه نشان داد که بالا بودن سن زنان، افزایش مدت زمان ازدواج، اشتغال زنان و درآمد پایین باعث می‌شود که تمایل به فرزندآوری در مردم کرمانشاهی کاهش یابد.

وی اضافه کرد: در زمینه روانشناختی زنان کرمانشاه بر این عقیده هستند که تعداد افزایش فرزندان باعث کاهش کیفیت زندگی و سخت شدن زندگی خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: مطالعات ما در زمینه کشوری نشان داد که نگرانی های اقتصادی اجتماعی، سخت بودن مراقبت از نوزادان، و نگرانی از آینده فرزندان، هنجارهای اجتماعی شکل گرفته در ارتباط با فرزند کمتر زندگی بهتر، رضایت نداشتن از زندگی زناشویی با فرزند بیشتر، افزایش سن ازدواج و جنسیت فرزند اول از دلایل کاهش فرزندآوری در کشور است.

وی اظهار داشت: براساس مطالعه صورت گرفته برنامه‌ریزی‌ها و سیاست گذاری ها باید به صورت هدفمند باشد. یکی از طرح هایی که برای افزایش میل زوجین برای فرزندآوری صورت گرفته فروش خودرو به مادران دارای ۲ فرزند به بالا است. این یک طرح هدفمند نیست و مشکل اصلی را برطرف نمی‌کند.

سلطانی یادآور شد: به عنوان مثال باید در رسانه‌های خود از روانشناسان کمک بگیریم و شواهدی را به مردم نشان دهیم که داشتن فرزند بیشتر به معنای ایجاد زندگی سخت تر نیست. بانشان دادن زندگی افرادی با تعداد فرزند بالا می‌توان از تجربیات و نکات مثبت زندگی آنها استفاده کرد.

وی همچنین گفت: افزایش زمان مرخصی زایمان برای زنان شاغل یکی از کارهای خوب در این زمینه است. نوزادان در ۲ سال اول نیاز بیشتری به حمایت مادر دارند و با سیاست گذاری‌های منعطف برای حمایت از مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده اند می‌توان زنان شاغل را به فرزندآوری سوق داد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: درگیر ساختن رسانه های داخلی بر روی تولید محتوا به منظور تشویق زوجین برای فرزندآوری و نشان دادن شباهت مثبت از داشتن تعداد فرزندان بالا از دیگر روش‌های تشویق مردم برای افزایش فرزندآوری است.

وی در پایان گفت: طی ۲ دهه گذشته تمایل به فرزندآوری در بین زوجین در کشور کاهش پیدا کرده است. به دنبال کاهش نرخ فرزند آوری، جمعیت ایران با شتاب بالایی به سمت سالمندی در حال حرکت است و به همین دلیل نیاز به برنامه ها و سیاست هایی برای کاهش این شتاب احساس می‌شود.

در حالی که نرخ رشد جمعیت در کشور ۰.۷ درصد است این میزان در استان کرمانشاه به ۰.۶ درصد رسیده است.

هم اکنون ۱۰ درصد از جمعیت استان کرمانشاه پیر است که براساس پیش‌بینی‌ها تا ۲۰ سال آینده این میزان به ۳۰ درصد خواهد رسید.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار