رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده استان کرمانشاه اواخر خرداد را بهترین زمان برای آغاز صادرات دام زنده دانست و خواستار در نظر گرفتن تدابیری برای از سرگیری صادرات دام زنده شد.
کد خبر: ۱۱۰۱۳۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱ 19 April 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا حیدر ریزه‌وندی، با اشاره به ممنوعیت کنونی صادرات دام زنده، اظهار کرد: اواخر خرداد تا اواخر آذرماه بهترین فرصت برای صادرات دام زنده است که نباید این فرصت را از دست بدهیم.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان آمادگی لازم را برای صادرات دام زنده دارند، گفت: اما رویه‌های قانونی برای صادرات دام زنده باید از هم اکنون پیگیری شود و مسئولین موافقت های لازم اخذ شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده استان کرمانشاه صادرات دام را برای کمک به رونق صنعت دامپروری ضروری دانست و تاکید کرد: از آنجایی که صادرات هیچ تاثیری در قیمت گوشت قرمز ندارد، تقاضا داریم ممنوعیت آن برداشته شود.

ریزه‌وندی این نکته را هم یادآور شد که دام صادراتی با دامی که در داخل کشور مصرف می‌شود تفاوت دارد و از همین رو صادرات باعث کمبود دام در داخل کشور نخواهد شد. از سوی دیگر دامی که صادر می‌شود مازاد بر نیاز داخل کشور است و باعث تداخل در تنظیم بازار نمی‌شود.

وی عامل اصلی گرانی چند وقت اخیر گوشت قرمز را بالا رفتن هزینه‌های تولید و نگهداری دام خصوصا قیمت خوراک دام دانست که بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تشدید شد و اضافه کرد: اینکه صادرات را عامل گرانی گوشت بدانیم، صحت ندارد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده استان کرمانشاه از اهمیت برقراری صادرات دام زنده هم یاد کرد که باعث کمک به عشایر، دامداران و تولیدکنندگان خواهد بود و افزود: گرانی علوفه باعث شد بسیاری از فعالین عرصه دامپروری دیگر توان نگهداری دام‌های خود را نداشته باشند و به فروش دام روی بیاورند.

ریزه‌وندی گفت: اگر این رویه فروش دامه ادامه پیدا کند با کمبود مواجه می‌شویم و تاثیر قابل توجهی در بالا رفتن قیمت گوشت قرمز خواهد داشت، اما اگر بخشی از تولیدات دام به صادرات اختصاص یابد برای تولیدکننده صرفه اقتصادی خواهد داشت و به بهبود بازار داخلی نیز کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر هم اکنون نزدیک به ۸۰ درصد صادرکنندگان دام زنده کشور از استان کرمانشاه هستند و از سرگیری صادرات به ایجاد اشتغال و درآمد برای مردم استان نیز کمک می‌کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار