۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی شهرستان داراب در مناطق کوهستانی شامل روستاهای لایزنگان، نوایگان، مروارید، شکرویه و بکر به کاشت گل محمدی اختصاص یافته است که از این میزان ۵۰۰ هکتار کشت آبی و ۵ هزار و ۱۰۰ هکتار نیز کشت دیم می باشد. از این منظر، داراب بزرگ‌ترین دشت گل محمدی دنیا را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۱۱۰۲۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹ 25 April 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: این روزها بخش کوهستانی شهرستان داراب، آکنده از عطر گل محمدی است.

دشت گل داراب این روزها، مشام هر رهگذری را معطر می‌کند و جلوه بدیعی از خلقت پروردگار را به رخ می‌کشد.

گردشگران و مردم بومی از اواخر فروردین، بهترین روزهای سال را تجربه می‌کنند چرا که دشت گل در روستاهای کوهستانی، پر رونق و زیباتر از همیشه، میزبان علاقه‌مندان است.

قدم زدن در دشت گل با آن شمیم رویایی و مشاهده گل‌چینی اهالی بومی که در فصل برداشت، خانه های خود را در روستا ترک کرده و در کپرها و پرچین‌های دشت گل مستقر می‌شوند، می‌تواند یک صبحگاه دلپذیر را برای هر گردشگری رقم بزند.

مشاهده گلاب‌گیری سنتی نیز موهبت دیگری است که این روزها در داراب به مهمانان هدیه می‌شود. محمدی، گلی است که غنچه‌های به ریسمان کشیده آن، زینت‌بخش خانه‌ها و گلابش مهمان خوراک‌های محلی در دورهمی‌های خانگی است.

 

داراب، سرزمین بزرگترین دشت گل محمدی در دنیا

۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی شهرستان داراب در مناطق کوهستانی شامل روستاهای لایزنگان، نوایگان، مروارید، شکرویه و بکر به کاشت گل محمدی اختصاص یافته است که از این میزان ۵۰۰ هکتار کشت آبی و ۵ هزار و ۱۰۰ هکتار نیز کشت دیم می باشد. از این منظر، داراب بزرگ‌ترین دشت گل محمدی دنیا را به خود اختصاص داده است.

اما با وجود بالاترین میزان برداشت گل محمدی و سطح زیر کشت و ارگانیک بودن این محصول، شهرستان داراب تاکنون در زمینه فرآوری و ارزآوری جایگاه شایسته خود را نیافته و با وجود فعالیت ۵ کارخانه صنابع تبدیلی در داراب، هنوز مقدار زیادی از گل‌محمدی به صورت خام، عرضه می‌شود

در کنار کارخانه‌ها و کارگاه‌های عرقیات و گلاب‌گیری، مشاغل خانگی نیز توسعه یافته که البته بخشی از آنان جهت دریافت مجوز بهداشتی با محدودیت‌هایی مواجه هستند.

جشنواره گل و گلاب لایزنگان، رویداد تک مکانی و تک زمانی در فارس

جشنواره گل و گلاب لایزنگان که طی سال‌های اخیر با وقفه مواجه شد، امسال برگزار می‌شود و انتظار می‌رود رونق‌بخش صنایع تبدیلی شهرستان باشد.

این جشنواره در کنار رونق کشاورزی و سودآوری برای کشاورزان به بخش گردشگری نیز کمک کرده و توسعه گردشگری داراب را به دنبال دارد.

بنابراین جشنواره گل و گلاب فرصتی کم‌نظیر برای معرفی و عرضه محصولات بومی و مرغوب شهرستان به گردشگران و مهمانان جشنواره است تا داراب را به جایگاه واقعی خود نزدیک کند.

این جشنواره از گذشته به عنوان یکی از رویدادهای تک مکانی و تک زمانی اثرگذار در فارس ثبت شده است.

در استان فارس، 47 پدیده تک زمانی و تک مکانی شاخص و پرمخاطب شناسایی شده که با هدف توسعه گردشگری داخلی مورد توجه و برنامه ریزی قرار گرفته که یکی از آنها جشنواره گل و گلاب لایزنگان است.

 

چشم‌اندازهای برگزاری جشنواره گل و گلاب

در این راستا، مدیر جهاد کشاورزی داراب در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به شرایط برگزاری جشنواره گل و گلاب گفت: جلسات این جشنواره تشکیل شده و تیم‌های اجرائی تعیین شده است .

حبیب اله فتحی با بیان اینکه جشنواره گل و گلاب اواخر اردیبهشت ماه در دشت گل لایزنگان برگزار می شود، ادامه داد: این جشنواره، با حضور مسئولان کشوری برگزار می‌شود که حضور وزیر جهاد کشاورزی قطعی است و احتمالاً رئیس مجلس نیز حضور خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی داراب به اهداف جشنواره و چشم‌انداز آن اشاره کرد و گفت: سه هدف معین در این جشنواره مورد نظر قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف جشنواره رسیدگی به جاده های بین روستایی است، ادامه داد: جاده های بین باغات داراب که ۸۰ درصد در منطقه کوهستانی قرار دارند و از گذشته دچار آسیب بوده، طی چند سال اخیر سنگفرش شده که این روند از برکات جشنواره بوده است.

فتحی به روز شدن صنایع شهرستان را از اهداف اصلی این جشنواره برشمرد و افزود: صنایع تبدیلی موجود در داراب مربوط به چهل سال پیش است و به روزترین آن مربوط به ۳۰ سال قبل می‌باشد، بنابراین به روز شدن کاخانه‌ها از اهداف جشنواره است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۵ کارخانه و ۲۸ کارگاه مشاغل خانگی در سطح داراب در عرصه صنایع تبدیلی فعالیت دارند که ارائه تسهیلات به فعالان این عرصه از برنامه‌های ما است.

مدیر جهاد کشاورزی داراب هدف سوم را اسناد باغات برشمرد و گفت: باغات دیم ما سند ندارد و یکی از چشم‌اندازهای جشنواره گل و گلاب، سند دار شدن باغات دیم گل محمدی است.

وی خاطرنشان کرد: برداشت گل محمدی از گلستان های این شهرستان از نیمه فروردین ماه آغاز شده و تا نیمه خرداد ماه ادامه دارد.

 

صدور محصولات به سایر کشورها

فتحی اظهار داشت: شهرستان داراب از نظر سطح زیر کشت و میزان تولید گل محمدی مقام اول کشور را دارد و بزرگترین دشت گل محمدی دیم جهان در این شهرستان وجود دارد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: سطح زیر کاشت گل محمدی در این شهرستان ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار است که از این میزان ۵۰۰ هکتار آن آبی و مابقی به صورت دیم کاشت شده است

فتحی افزود: متوسط عملکرد گل محمدی دیم و آبی در این شهرستان به ترتیب ۱۲۰۰ و ۲۵۰۰ کیلوگرم در هکتار است و پیش بینی می شود حدود 6 هزار تن گل محمدی به صورت گلبرگ تر و غنچه در این شهرستان برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه عمده گلستان‌های دیم این شهرستان در مناطق لایزنگان، نوایگان، شکرویه و مروارید و بکر واقع شده است، افزود: ۷۰ درصد گل محمدی این شهرستان به صورت غنچه و گلبرگ خشک به فروش می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی داراب خاطرنشان کرد: گل محمدی این شهرستان به دلیل کیفیت بالا و ارگانیک بودن علاوه بر بازارهای داخلی به کشورهای اروپایی، حوزه خلیج فارس و آسیای میانه صادر می شود.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار