کد خبر: ۱۱۰۲۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۲ 25 April 2023

رئیس شورای اسلامی شهر شلمان گفت: با توجه به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی با طرح افزایش درآمد شهرداری‌های شهرهای کوچک از محل مالیات بر ارزش افزوده امید داریم که دولت نگاه ویژه و حمایتی به شهرهای کوچک داشته باشد.

مهندس حسین احمدی نژاد، رئیس شورای اسلامی شهر شلمان در این گفتگو با بیان اینکه شهر شلمان به دلیل قرار گرفتن در گذرگاه اصلی آمد و شد مسافران و گردشگران، پتانسیل زیادی برای رشد و توسعه دارد اظهار کرد: بیش از 70 درصد جمعیت کشور در کلان‌شهرهای است که اگر حمایت از شهرهای کوچک صورت بگیرد، شاهد بازگشت و مهاجرت معکوس می شویم. شهرهایی مانند شلمان ظرفیت‌های بالایی دارند و می توانند در این مهم نقش تاثیرگذاری داشته باشند که متاسفانه تا به امروز مغفول مانده است بگزارش خبرگزاری تابناک گیلان وی با اشاره به اینکه ساز و كار بودجه ای باید طوری تنظيم شود كه باعث رونق بيشتر شهرهای كوچك باشد، افزود: مجموعه مديريت شهری بايد به سمت اصول علمی و تحقيقاتي و با تكيه بر پژوهش های اجرايی و عملياتی هدايت شود و از روش های روزمره و تجربه تئوری های غیرمعتبر خودداری شود.
رئیس شورای اسلامی شهر با اشاره به اهمیت توسعه متوازن شهری يادآور شد: تقويت طرح های موثر شهری، تجهيز محلات شهر، تكميل زيرساخت های شهری، رفع مشكلات جمع آوری و دفع بهداشتی پسماند از اولويت های كاری مجموعه مديريت شهری است اما تا زمانی که تعادلی در عوارض های مختلف شهری و درآمدهای شهرداری ایجاد نشود، رشد و توسعه شهری نامتوازن و خارج از عدالت خواهد بود.
احمدی نژاد با بیان اینکه امروز سهم عمده‌ای از منابع درآمدی شهرداری‌ها را صدور پروانه ساختمانی شامل شده است خاطرنشان کرد: وابستگی به پروانه ساخت یکی از مهم‌ترین مشکلات مدیریت شهری است که با توجه به وضعیت اقتصادی و کاهش ساخت و ساز، درآمد شهرداری کاهش پیدا می کند و به همین دلیل ایجاد درآمد پایدار شهری، یکی از اولویت های شهرداری می باشد.
وی با ابراز تأسف از عدم حمایت از شهرهای کوچک در دیدگاه برخی از مسئولین گفت: اعضای شورای اسلامی شهر شلمان، شهرداری و همه بزرگان شهر به دنبال توسعه و افزایش امکانات شهر هستند اما برخی از مسئولین حتی به این شهرها سفر نمی کنند و اگر هم در مسیر راه باشد هم توقفی نخواهند داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر ادامه داد: چنانچه توسعه شهرهای کوچک مورد توجه قرار نگیرد، شهروندان به دلیل کمبود امکانات و نبود زیرساخت مناسب به شهرهای بزرگ‌تر مهاجرت می‌کنند که بر مشکلات شهرهای بزرگ می‌افزاید. حال سوال من این است آیا این تنها مشکل شهری و مدیریتی ما در شلمان خواهد بود یا این معضل کشوری است؟
وی افزود: معضل اساسی شهرداری شهرهای کوچک، کمبود اعتبار و منابع پایدار درآمدی است؛ شهرداری شلمان نیز با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کند. اما چرا مسئولین از ساده ترین حمایت ها از تصمیمات مدیران شهری دریغ می کنند؟!

احمدی نژاد توجه ویژه دولت به شهرداری‌ها و ایجاد منابع درآمد پایدار را مهم ارزیابی کرد و گفت: راهکار اساسی بهبود وضعیت فعلی شهرداری‌های کوچک با جمعیت زیر 100 هزار نفر، حمایت های مادی و غیرمادی و تخصیص بودجه است.
وی تشریح کرد: تخصیص بودجه به شهرداری‌ها نباید صرفاً برمبنای جمعیت ثابت شهری باشد، لازم است سطح توسعه‌یافتگی، حضور جمعیت سیار نیز مورد توجه قرار بگیرد تا بودجه مورد نیاز برای توسعه و حل مشکلات شهرها تخصیص پیدا کند.

رئیس شورای اسلامی شهر در پایان بر حمایت از سرمایه‌گذاران تاکید کرد و افزود: تلاش شهرداری و شورای اسلامی شهر حمایت رسمی قانونی از سرمایه‌گذار است و با تنظیم قراردادهای منظم و قانونی است سعی کردیم که بین مدیریت شهری با سرمایه گذاران وقفه و چالشی به وجود نیاید. همچنین در صدد هستیم مبحث زمین‌های بدون سند شهر را بسیار جدی پیگیری کنیم. هرچند در دوره‌های قبلی پیگیری برای اخذ سندها ناقص انجام شده موجب بروز مشکلات جدیدی برای مدیریت شهری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار