رئیس اتحادیه بانوان کارگر فارس با اشاره به اینکه شوربختانه نتیجه کنترل تورم افسار گسیخته که این قشر را روز بروز مستأصل کرده فقر است، می افزاید: متاسفانه مسئولان همیشه شعار مهار تورم را بدون راهکارهای کارشناسی سر می‌دهند بدون آن که متوجه باشند که تورم از چه راه‌هایی کنترل می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۲۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸ 30 April 2023

تابناک فارس به نقل ایلنا:  هر ساله در هفته کارگر شعارهای زیادی جهت بهبود وضعیت کارگران مطرح می‌شود اما در واقع بعد از تمام شدن این هفته مجددا در به روی همان پاشنه قبل می‌چرخد و این قشر مجبورند برای گذران زندگی دشوار همچنان روزهای سخت و دشوارتری را بگذرانند.

در شرایطی که میزان افزایش نرخ دستمزد تنها بین 21 الی 27 درصد است، میزان اجاره بها چندین برابر این نرخ افزایش یافته که کفاف زندگی ساده کارگران را نمی دهد و در شهری مانند شیراز کارگران باید حداقل نیمی از حقوق خود را بابت اجاره خانه کنار بگذارند.

وعده‌های تمام مسئولان به کارگران عملی نمی‌شود

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس با بیان اینکه در حال حاضر شوربختانه در تمام دولت‌ها مسئولان وعده‌های زیادی به جامعه کارگری می‌دهند که هیچ‌ کدام از آن‌ها عملی نمی‌شود، می‌گوید: متاسفانه نمایندگان هم در آستانه انتخابات مجلس بارها عنوان می‌کنند که در خانواده کارگری بزرگ شده‌اند و یکی از اعضا خانواده آن‌ها کارگر بوده است که متاسفانه هیچ کدام از آن‌ها هم در عمل کمکی به قشر کارگر نمی‌کنند.

بهرام ذنوبی با اشاره به اینکه موضوع قراردادهای موقت از بزرگترین معضلات و مشکلات قشر کارگر به شمار می‌رود، می‌افزاید: در حال حاضر قراردادهای موقت باعث شده تا کارگران به هیچ وجه امنیت شغلی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه کارفرماها کارگرانی که 19 سال فعالیت کرده‌اند و تنها چند ماه تا پایان بازنشستگی‌شان نمانده است را اخراج می‌کنند، ادامه می‌دهد: متاسفانه کارفرماها به محض اینکه متوجه می‌شوند که کارگران قصد دارند بازنشست و از مشاغل سخت و زیان آور استفاده کند به راحتی نیروها را اخراج می‌کنند.

ذنوبی با بیان اینکه قراردادهای کارگران یک طرفه است، بیان می‌کند: بعضی از کارگران با 19 سال سابقه به صورت یک ماهه منعقد می‌شود و در بعضی از کارگاه‌ها بعضا به شش ماه می‌رسد.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس با بیان اینکه زمانی که کارگران به پایان قراردادشان می‌رسند دیگر اداره کار هم نمی‌تواند به آن‌ها کمکی کند، می‌گوید: اگر مسئولان در طول سال یک مشکل از کارگران را حل کنند می‌توانند در دراز مدت رونق را به زندگی این قشر بیفزایند.

جشن های کارگری دردی از این قشر دوا نمی‌کند

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی جشن‌های روز و هفته کارگر دردی از کارگران دوا نمی‌کند، بیان می‌کند: با برگزاری جشنی برای کارگران خیلی مشکلی را از زندگی آن‌ها حل نمی‌کند و مسئولان باید تمام تلاش‌شان را جهت کاهش گرفتاری‌های این قشر به کار بگیرند.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس با بیان اینکه طی جلساتی که با تمام تشکل‌های کارگری و شورای عالی کار داشتیم عنوان شد که وضعیت مزد سال 1402 مناسب نیست، می‌گوید: در شرایط فعلی معیشت و مزد یک موضوع اقتصادی است که مسئولان باید به این دو مقوله یک دیدگاه انسانی داشته باشند که متاسفانه دید مسئولان نسبت به افزایش حقوق کارگران در سال جاری به هیچ وجه انسانی نبود.

ذنوبی با بیان اینکه بعد از گذشت یک هفته از سال جاری بعضی از کالاها بیش از 40 درصد افزایش قیمت پیدا کردند، می‌گوید: با توجه به اینکه ما منکر تلاش نمایندگان کارگران در شورای عالی کار نیستیم اما مسئولان قصد داشتند میزان حقوق کارگران در سال 1402 کمتر از 10 درصد افزایش دهند.

 

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس با بیان اینکه در صورتی که میزان حقوق کارگران امضا هم نمی‌شد اما به این دلیل که نمایندگان کارگری تنها سه نفر بودند رای به نفع شورای عالی کار تمام می‌شد، می‌افزاید: دولت قول داده است که پس از بررسی مجدد جلسه‌ای برای افزایش نرخ مجدد دستمزد برگزار کند که نسبت به این موضوع خوشبین نیستم.

ذنوبی با اشاره به اینکه دولت باید میزان حقوق کارگران را مانند دیگر کارمندان سالانه دو بار افزایش دهد، بیان می‌کند: قیمت بسیاری از کالاها و اقلام در 6 ماه دوم سال گران می‌شود که ضروری است دولتمردان نسبت به افزایش حقوق کارگران بعد از 6 ماه دوم سال اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه کارگران در خرید گوشت کیلو 500 هزار تومان مشکل دارند، می‌افزاید: با توجه به اینکه بسیاری از کارگران در خانه‌های استیجاری زندگی می‌کنند ناچارند ماهیانه باید مبلغی بالغ بر سه میلیون تومان بابت اجاره بپردازند که حقوق 5 الی 6 میلیون تومان به هیچ وجه پاسخگو زندگی این قشر نیست.

نتیجه مهار تورم کارگران مستاصل کرده است

بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شیراز گفت: نحوه افزایش اضافه حقوق کارگران و بازنشستگان که از سال‌های گذشته تاکنون به همراه عده و وعید پیرامون کنترل تورم مطرح شده است از نکات قابل تامل است.

زهرا درویشی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه شوربختانه نتیجه کنترل تورم افسار گسیخته که این قشر را روز بروز مستأصل کرده فقر است، می افزاید: متاسفانه مسئولان همیشه شعار مهار تورم را بدون راهکارهای کارشناسی سر می‌دهند بدون آن که متوجه باشند که تورم از چه راه‌هایی کنترل می‌شود.

رئیس اتحادیه بانوان کارگر فارس با بیان اینکه طبق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی دولت مکلف است که میزان دستمزد را مطابق با نرخ تورم افزایش دهد، ادامه می‌دهد: با توجه به نرخ تورم حدود 70 درصد افزایش حدود 21 الی 27 درصدی حقوق کارگران جای بسی تعجب و ابهام دارد.

بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شیراز با بیان اینکه متاسفانه بازنشستگان علاوه بر عدم امکان تهیه مخارج سنگین زندگی با هزینه‌هایی مانند درمان و معالجه ‌های پزشکی مواجه هستند، بیان می‌کند: به دور از انصاف است که بازنشستگان دغدغه هزینه درمان هم داشته باشند.

درویشی با اشاره به اینکه برداشت مسئولان از ارتباط مستقیم افزایش نرخ دستمزد با نرخ تورم به هیچ وجه واقعیت ندارد، می‌گوید: در شرایط فعلی که کشور با چالش‌های زیادی در حوزه اقتصاد مواجه است مسئولان باید به جای فرافکنی در موضوعات تایید دستمزد به دنبال کارآفرینی و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی، اشتغال و فعالیت این بخش باشند.

این فعال کارگری خواستار رفع تناقض قانونی در مصوبه شورای عالی کار شد و گفت: مسئولان و اعضا شورای‌عالی کار باید ضمن اجرای این مصوبه افزایش حقوق و سایر مزایا را براساس نرخ واقعی تورم ضروری اعمال کنند تا کارگران در نهایت از اعتراضات فردی و گروهی بپرهیزند.

وی در ادامه بیکاری را یکی از چالش‌های مهم جامعه می‌داند و می‌افزاید: در شرایطی که تجارت، تولید، اشتغال و ..... در کشور بی‌رمق شده است نیاز است تا مسئولان به سمت باز کردن راه‌های تجاری با کشورهای دنیا از طریق دیپلماسی بروند و امنیت را برای سرمایه گذاران فراهم کنند.

برچسب ها: تورم ، جامعه ، گرانی ، کارگران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار