استاندار اصفهان با اشاره به مشکلات جامعه کارگری اظهار داشت: زمانی می‌توانیم مسائل این حوزه را برطرف کنیم که تشکل‌های کارگری و کارفرمایی با دید انصاف برای کاهش و رفع مشکلات جاری راهکار ارائه دهند و برای اجرا نیز پای کارشان بایستند.
کد خبر: ۱۱۰۳۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹ 01 May 2023

سیدرضا مرتضوی در آئین سی‌وچهارمین جشنواره امتنان از نخبگان جامعه کار و تولید استان اصفهان اظهار داشت: باید در پرتو تلاش برای افزایش تولید در همه بخش‌ها، زمینه‌ ثروت‌آفرینی در جامعه را فراهم کنیم تا پرداخت‌های متناسب و در شأن جامعه تولید و کارگری داشته باشیم.

وی افزود: بخشی از مشکلات این حوزه بدلیل نبود توازن بین بخش‌های مختلف است ضمن اینکه مقایسه کردن نیز آفت پیشرفت و کار خالصانه محسوب می‌شود.

استاندار اصفهان همچنین با اشاره به اهمیت امیدآفرینی در جامعه گفت: جوانان ما در سال‌های اخیر مرزهای علم و فناوری را درنوردیده‌اند و دشمن درتلاش است تا این دستاورد و افتخارات را از نظر همگان پنهان سازد.

مرتضوی همچین در باره ضرورت تداوم جریان زاینده‌رود در این دیار تاکید کرد: ما زاینده‌رود را فقط برای زیبایی اصفهان نمی‌خواهیم و از کسانی که اینگونه تصور می‌کنند گلایه‌مندیم زیرا حیات تمدن نصف جهان در گرو جاری بودن زاینده‌رود است.

مرتضوی افزود: زاینده‌رود همچون خون در رگ‌های این تمدن جاریست امروز تهدیدات مبتلابه استان ما مساله آب، فرونشست زمین و کاهش سطح آبخوان‌هاست که جاری بودن زاینده‌رود را در این خطه الزامی کرده است.

بومی‌سازی ۹۵درصد تجهیزات در پالایشگاه اصفهان

در ادامه محسن قدیری مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان  اظهار کرد: یکی از پدیده‌هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد آن هستیم، هدایت پروژه‌ها و صنایع توسط جوانان همه این مرز و بوم است و ما امروز در هلدینگ پتروپالایش اصفهان این افتخار را داریم که بیش از ۹۵ درصد آن بومی‌سازی شده است.

وی افزود: برنامه‌ریزی ما در پالایشگاه اصفهان، توسعه متوازن است که تا شش ماه آینده، همانطور که در سال گذشته بیش از هزار نفر از نخبگان استان را جذب کردیم، امسال نیز در این زمینه اتفاقات خوبی را رقم زدیم.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که امروز هم با تحریم خارجی و هم با نارسایی‌های داخلی روبرو هستیم. به طور مثال در ۱۶ ماه گذشته تلاش کردیم بیش از هزار کارگر را در خانه‌های سازمانی ساکن نموده و بیش از ۹۰۰ نفر که تحصیل کرده بودند و مشکلات اداری داشتند موانع را برای آن‌ها رفعب کردیم.

قدیری تصریح کرد: ما تا افق ۱۴۰۵ با برنامه‌ریزی‌های دقیق و استراتژیکی که انجام داده‌ایم ۲۰۰ مدیر خوب و ممتاز را به کشور تحویل خواهیم داد. در زمینه‌های دیگر نیز فعالیت‌های متنوعی نظیر فروش اوراق و…. در زمینه مهار تورم و جذب نقدینگی اتفاقات خوبی را رقم خواهیم زد تا در زمینه‌های فعالیتمان بتوانیم منویات رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور محترم و دیگر مدیران کشور را پیاده‌سازی کنیم.

ریشه تورم در دستمزد کارگران نیست

رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان اصفهان نیز در این مراسم گفت:  آنچه امروز جامعه کار و کارگری کشور را تحت تأثیر قرار داده، امنیت شغلی و معیشت است.

احمدرضا معینی افزود: درحالی که درصدی از حقوق کارگران بابت خدمات درمانی به سازمان تأمین اجتماعی می‌شود، خدمات این سازمان بسیار کم بوده و پاسخگوی نیاز کارگران نیست. هر یک از بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استان اصفهان امروز روزانه سه هزار نفر پذیرش دارد که نمی‌تواند به امور همه آنها رسیدگی کند.

رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان اصفهان گفت: سال‌ها پیش قرار بود بیمارستان میلاد ۲ در اصفهان تأسیس شود و با وجود تأسیس بیمارستان میلاد ۵ در کشور، هنوز بیمارستان میلاد در استان اصفهان تأسیس نشده است.

معینی با بیان اینکه جامعه کارگری خواستار حذف شرکت‌های پیمانی نیروی انسانی است، اضافه کرد: در سال گذشته با وجود افزایش بیش از ۵۰ درصدی حقوق کارگران نه تنها ریزش تعداد کارگران نداشتیم، بلکه جذب نیروی کار افزایش داشت و این موضوع ارتباطی با افزایش تورم نداشت.

وی ادامه داد: ریشه تورم در دستمزد کارگران نیست و باید در جای دیگری جست‌وجو شود. بیکاری بیشتر افراد امروز ارادی است که در کمبود حقوق و دستمزد ریشه دارد.

امنیت شغلی امروز مهم‌ترین دغدغه جامعه کار و تولید است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان نیز گفت: هفته کار و کارگر فرصت مناسبی است که در آن دغدغه‌ها و مطالبات جامعه کارگری مطرح شود و علاوه بر پاسخ آن، گفت‌وگویی بین جامعه کار و تولید و دولت شکل گیرد.

میثم مداحی با بیان اینکه امنیت شغلی امروز مهم‌ترین دغدغه جامعه کار و تولید در همه استان‌های کشور استخاطرنشان کرد:  براساس اصل سه‌جانبه‌گرایی تصمیمات حوزه کار و تولید نیازمند آن است که دولت، کارفرمایان و کارگران وظایف خود را به درستی انجام دهند، بنابراین دولت نیز برای امنیت شغلی کارگران وظایفی به عهده دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: در این راستا برای اصلاح ماده ۷ و ۲۷ قانون کار اقدامات خوبی تاکنون انجام شده است، همچنین بالغ بر ۳۴ هزار بازرسی موردی و ادواری در سال گذشته از مجموعه‌های کار و تولید استان انجام شده است تا بر حسن اجرای قانون کار نظارت شود.

مداحی اضافه کرد: برای اصلاح زیرساخت‌ها به دنبال اصلاح امور قراردادها هستیم، چراکه امنیت شغلی در گرو اصلاح امور قراردادها است، همچنین برای رسیدگی به دعاوی کارگران و کارفرمایان و کاهش دعاوی اقدامات خوبی تاکنون انجام شده است.

وی ادامه داد: ارتقای جایگاه کارگران به نفع تولید کشور است، رضایتمندی کارگران بر تولید، بهره‌وری و کارایی مجموعه‌های کار و تولید مؤثر است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: تعریف امنیت شغلی باید به سمت توانمندسازی جامعه کارگری تغییر کند و فقط در گرو قرارداد دائمی نباشد، پیمان‌های دسته‌جمعی نیز در امنیت شغلی کارگران مؤثر است. تشکل‌های کارگری حلقه واسطه میان دولت و مردم هستند که در تصمیم‌سازی‌ها و تعدیل خواسته‌ها نقش ویژه‌ای ایفا می‌کنند. تشکل‌ها کانون همگرایی ملی هستند که تاکنون با بصیرت جامعه کار و تولید را هدایت کرده‌اند.

مداحی اضافه کرد: توسعه تشکل‌ها در برنامه اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوده است و در یک‌سال‌ونیم اخیر حدود ۲۰۰ تشکل ایجاد شد و اکنون حدود ۷۰۰ تشکل در جامعه کارگری استان فعال است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای ماده ۱۹۵ قانون کار تقدیر از کارگران برتر استان نیز در دستور کار قرار گرفت. از آبان‌ماه سال گذشته بالغ بر پنج هزار واحد کار نمونه در جشنواره امتنان ثبت‌نام کردند که توسط هفت گروه داوری شد. در نهایت سه کارگر برتر استانی و سه گروه کار نمونه استانی معرفی شدند. همچنین گروهی از بانوان پرافتخار استان نیز به عنوان کارگران نمونه کشوری انتخاب شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار