معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه اقدام به خودکشی، یک آسیب اجتماعی و متاسفانه رو به افزایش است، اعلام کرد که سند ملی پیشگیری از خودکشی در فارس تنظیم و نهایی شده است و همه سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های اجرایی موظف به همراهی و همکاری شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۰۳۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵ 03 May 2023

تابناک فارس به نقل از ایسنا: دکتر عباس رضاییان‌زاده چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت در یک کنفرانس خبری، که به مناسبت هفته سلامت برگزار شد، بیان کرد: همه ساله شعاری از سوی سازمان بهداشت جهانی برای هفته سلامت تعیین می‌شود و دولت‌ها هم اولویت‌هایشان را در کنار این اولویت قرار دهند.

او با بیان اینکه شعار امسال هفته سلامت از سوی سازمان بهداشت جهانی "سلامتی برای همه" تعیین شد، گفت: در ایران، شعار تعیین شده برای این هفته، "سلامتی برای همه با پزشک خانواده" است.

رضاییان‌زاده با بیان اینکه متولیان و حکمرانان هیچ یک از جوامع بدون همراهی مردم، قادر به اجرا و پیش برد برنامه‌های حوزه بهداشت و سلامت نیستند، خاطرنشان کرد: در جریان همه‌گیری کووید-۱۹، اگر مردم همراهی نمی‌کردند و پوشش واکسیناسیون به سطح مناسبی نمی‌رسید، همچنان شاهد مرگ و میر بالا در کشور بودیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تذکر این نکته که همه‌گیری کرونا هنوز به نقطه پایان نرسیده و ویروس همچنان در حال تغییر، تکثیر و گردش است، گفت: سطح رعایت دستورالعمل‌های فردی در مقابله با این همه‌گیری پائین آمده و در فارس حدود پنج تا هفت درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند، حال آنکه رعایت این توصیه‌ها الزامیست.

او همچنین با بیان اینکه همه آحاد جامعه باید نسبت به سلامت جسمی، روحی و روانی خود اهمیت دهند، عنوان کرد: اولویت‌های امسال ما در حوزه بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به پزشک خانواده، جوانی جمعیت، سلامت روان، سلامت در نقاط کمتر برخوردار فارس و بیماری‌های واگیردار اختصاص داده شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: پزشک خانواده با رویکردی متفاوت تر از قبل اجرایی خواهد شد البته این طرح در شهرهای کوچک با جمعیت زیر ٢٠ هزار نفر از اردیبهشت ماه در کشور آغاز شده است و در تیرماه فاز جدید این طرح نیز در دستور اجرا قرار خواهد گرفت.

رضاییان‌زاده به طرح جوانی جمعیت هم اشاره و در این خصوص بیان کرد: بیش از ٦٠ درصد قوانین تدوین شده در این باره به وزارت بهداشت و درمان باز می‌گردد و در این راستا هر هفته قرارگاه جوانی جمعیت را برگزار می‌کنیم.

او همچنین با بیان اینکه اقدام به خودکشی، یک آسیب اجتماعی و متاسفانه رو به افزایش است، اعلام کرد که سند ملی پیشگیری از خودکشی در فارس تنظیم و نهایی شده است و همه سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های اجرایی موظف به همراهی و همکاری شده‌اند.

او به بیماری‌های واگیر به ویژه سالک به عنوان یکی از اولویت‌های امسال علوم پزشکی شیراز اشاره و خاطرنشان کرد: از سه ماهه آخر سال گذشته غربالگری برای بیماریابی و درمان و آموزش روش‌های پیشگیری در خصوص سالک برای اتباع بیگانه که به صورت مجاز و غیرمجاز در فارس زندگی می‌کنند را آغاز کردیم و در این راستا تمام شهرستان فارس به مرکز پیشگیری و درمان سالک به دستگاههای ویژه متصل شده‌اند.

به گفته رضاییان‌زاده، مراکز پیشگیری بیماری‌های مزمن در شهرستان‌های فارس برای غربالگری روده بزرگ، سرطان دهانه رحم، سرطان پستان، فشارخون و دیابت فعال می‌شود.

معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز در خصوص کشت غیرمجاز و غیرقانونی محصولات در مناطقی از این کلانشهر گفت: سال گذشته ٤٠ هکتار محصولات کشت شده را با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان، معدوم کردیم و اکنون هم چند روز یکبار در این خصوص جلسه برگزار می‌شود.

رضاییان‌زاده همچنین گفت: از سال ٢٠٠٥ میلادی تاکنون نتیجه همه مطالعات این بوده که تنها راه نجات سلامت، اجرای نظام ارجاع استاندارد در دنیا است اما نمی‌توان یک نسخه واحد برای ارجاع این نظام برای کشورها نوشت، چرا که هر کشوری مسائل مذهبی، فرهنگی، جغرافیایی و ...خود را دارد و در عین اجرای این نظام سخت است و پیچیدگی‌های خاص دارد.

 



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار