مبارزه با ملخ‌مراکشی به‌عنوان یکی از آفت‌های مضر بخش‌کشاورزی درفارس ادامه دارد و در بیش از ۳۸ هزار هکتار از منابع‌طبیعی و مزارع‌کشاورزی انجام شده است.
کد خبر: ۱۱۰۳۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۸ 06 May 2023

تابناک فارس به نقل از ایرنا: ملخ‌های صحرایی به عنوان یکی از مضرترین آفت‌های کشاورزی شناخته می‌شود، زیرا یک ملخ در طول عمر خود ۵۰۰ گرم انواع محصولات زراعی و باغی را مصرف و نابود می‌کنند و می‌توان گفت استان فارس به علت تنوع آب و هوایی و تولید محصولات مختلف زراعی و باغی بهترین مکان برای زیست این آفت است که بارندگی‌های امسال نیز در گسترش این آفت نقش داشت.

از اسفندماه گذشته وضعیت آفت ملخ مراکشی در حوزه دریاچه پریشان استان فارس رفته رفته افزایش و به مرحله طغیان رسید و انواع دیگر ملخ ازجمله شکم بادمجانی در بعضی نقاط دیگر این استان نیز مشاهده شد که این مبارزه از اسفندماه گذشته آغاز و تاکنون نیز ادامه دارد.

مبارزه جدی با این آفت موجب شد حرکت ملخ‌های صحرایی در این استان محدود و محدودتر شود و اکنون به وضعیت مهار رسیده، اما همچنان مبارزه تا اوایل خردادماه امسال در سطح این استان تداوم دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: تاکنون در ۳۸ هزار و ۳۰۰ هکتار از منابع طبیعی و اراضی کشاورزی استان فارس کار مبارزه با ملخ صحرایی صورت گرفته است.

جاوید عباسی گفت: بیشترین مبارزه برای ملخ مراکشی در ۲۶ هزار هکتار از اراضی شهرستان کازرون و دریاچه پریشان بوده است.

او با بیان اینکه مبارزه با آفت ملخ شکم بادمجانی در خرمبید و اقلید نیز مجموعا در ۱۲ هزار هکتار انجام شده، گفت: مبارزه با آفت ملخ صحرایی تا اوایل خردادماه امسال در سطح استان فارس ادامه دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: ملخ مراکشی از چند روز آینده فرآیند تخم ریزی را انجام و پیش بینی می‌شود که از اسفندماه امسال مجددا این آفت زیاد و شاید به مرحله طغیان برسد.

او گفت: باتوجه به بارندگی‌های امسال آفت ملخ شکم بادمجانی نیز در سطح مزارع این استان زیاد بوده و احتمال طغیان این آفت نیز در شهرستان‌های شمالی استان وجود دارد.

عباسی عنوان کرد: پیش بینی می‌شود که از پایان امسال و اوایل سال آینده کار مبارزه با آفت ملخ مراکشی و شکم بادمجانی در حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی این استان صورت پذیرد.

او با بیان اینکه آفت ملخ در حال حاضر در سطح این استان مهار شده است، گفت: این احتمال همچنان وجود دارد که ملخ شکم بادمجانی از مراتع به سمت مزارع استان هجوم آورد که باید پایش در این زمینه تداوم داشته باشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اعلام کرد: آفت‌های دیگری ازجمله سن گندم، بیماری زنگ زرد و سوسک سرخرطومی حنایی در سطح استان فارس وجود دارد.

این مسئول گفت: مبارزه با سن گندم در سطح استان فارس ادامه دارد و پیش بینی می‌شود سطح مبارزه امسال از سال گذشته بیشتر باشد.

او گفت: در خصوص مبارزه با علف هرز سال گذشته این کار در ۲۸۸ هزار هکتار از اراضی این استان انجام شد که این آمار امسال به بیش از ۴۵۰ هزار هکتار افزایش یافته است.

 

برچسب ها: آفت ، ملخ ، ملخ مراکشی ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار