هشتمین جشنواره ملی آیین سنتی پخت سمنو در آشتیان با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در آشتیان برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۰۵۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵ 13 May 2023

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، علیرضا امیری رئیس اداره میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان آشتیان دراین باره گفت: هشتمین جشنواره ملی-تاریخی آیین سنتی پخت سمنو در آشتیان با حضور فرماندار شهرستان آشتیان، نماینده مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولین استانی و شهرستانی و حضور مردم شهرستان آشتیان برگزار شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان آشتیان با تاکید بر اینکه جشنواره سمنو از سال ۹۷ به شماره ۱۷۳۴ در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است گفت: هشتمین جشنواره ملی آیین پخت سمنو در مجموعه ورزشی تختی شهرستان آشتیان و در این جشنواره ۱۵ کارگاه پخت سمنو در این جشنواره حضور داشتند.
امیری با اشاره به اینکه هر سال این جشنواره در روز‌های ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت ماه در مجموعه ورزشی تختی شهر آشتیان برگزار می‌شود افزود: تاکنون هفت دوره جشنواره سمنوپزان در این شهرستان برگزار شده است و این جشنواره با هدف حفاظت و پاسداری از میراث ناملموس کشور و به همت فرمانداری، اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، شورای‌اسلامی شهر و شهرداری آشتیان اجرا می‌شود.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان آشتیان گفت: در حالی که پخت سمنو در دیگر نقاط کشور عموما در ایام نوروز برگزار میشود، اما در شهرستان آشتیان در تمام طول سال شاهد پخت سمنو هستیم که در نیمه اردیبهشت ماه تا اوایل خرداد به اوج خود میرسد.
او افزود: پخت سمنو در شهرستان آشتیان سابقه دیرینه دارد و از دیر باز کشاورزان پس از برداشت محصول و به شکرانه محصول خود، این سنت حسنه را برپا می‌کردند.
امیری تصریح کرد: این مراسم در سالیان نزدیک نیز در منازل مردم به صورت خود جوش برگزار می‌شد و مردم با نام حضرت زهرا (س) این سنت حسنه را زنده نگه داشته‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار