کد خبر: ۱۱۰۵۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳ 14 May 2023

اختصاصی هما خوزستان

مینا فراز

فصل برداشت محصولات به نیمه رسیده است اراضی کشاورزی از خوشه های طلایی گندم و جو کم کم خالی میشود و کشاورزان ثمره دسترنج خود را جمع آوری می کند پس از پایان برداشت محصولات کشاورزی برخی از کشاورزان برای آماده کردن زمینه برای کشت بعدی اقدام به آتش زدن بقایای کشاورزی می کنند.

آنها نمی دانند این اقدام غیر اصولی شان چه بلایی سر زمین کشاورزی می‌آورد و املاح و مواد معدنی خاک را از بین میبرد وجود بقایای کشاورزی ساقه و ریشه علف ها بازمانده از برداشت محصول خود برای اراضی مفید است و ترکیب آن با خاک به حفظ مواد آلی و معدنی خاک کمک می کند.

کشاورزان برای سهولت و از بین بردن آنها اقدام به آتش زدن میکند سال هاست برای جلوگیری از این اقدام برنامه ریزی های متنوعی انجام شده و مطابق قانون آتش زدن اراضی کشاورزی پس از پایان برداشت محصول جرم محسوب میشود و با متخلفان برخورد می‌شود اما متاسفانه می‌بینیم که این اتفاق تکرار می‌شود.

گاهی بر سر آتش زدن زمین کشاورزی پس از پایان برداشت اراضی دیگر نیز دچار حریق می‌شوند و خسارت های زیادی وارد می شود سازمان جهاد کشاورزی برای آموزش به کشاورزان از شیوه های نوین ای استفاده می کند و همواره خواستار این موضوع هستند که در پایان فصل برداشت حریق را به جان زمین خود نمی اندازند این اقدام باعث آلودگی محیط زیست و هم آن نیز می شود.

سوزاندن کاه و کلش از زمین های کشاورزی مرگ تدریجی آنها را رقم می‌زند باید سنت های نادرست گذشته را فراموش کرد و برای بهره وری بهتر از اراضی کشاورزی از روش های اصولی و کارشناسی شده استفاده کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار