رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در اتخاذ رویکرد سلبی جهاد کشاورزی فارس دچار ضعف است و ضعف ما هم نشأت گرفته از قوانین بالا دستی است چرا که ابزارهای قانونی تنبیهی و تشویقی در اختیار جهاد کشاورزی نیست و در اجرای الگوی کشت باید بُعد مسائل بازدارنده و تشویقی وجود داشته باشد. در بُعد مسائل بازدارنده دچار مشکل هستیم، لذا تبیین این مسائل برای افراد بالادستی مهم است.
کد خبر: ۱۱۱۰۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵ 14 June 2023

تابناک فارس به نقل از مهر: مجتبی دهقان پور در نشست هماهنگی تهیه و اجرای الگوی کشت بیان کرد: در بحث الگوی کشت به دنبال تولید بهینه هستیم، الگوی کشت مدنظر ما این است که یک محصول در کجا، چقدر، به چه میزان و چه زمانی کشت شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه اقدامات خوبی انجام شده است، افزود: بر اساس مدل نرم افزاری «گمز» برنامه‌ریزی هایی شد و با توجه به مؤلفه‌های متعددی که مطلوب نظر ما بود تا بتوانیم به الگوی کشت برسیم، سناریوهای مختلفی طراحی شد، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با حداقل تغییرات که ۲۵ درصد است کار را پیش ببریم.

به گفته وی؛ در بحث الگوی کشت علاوه بر نگاه فنی، نگاه اجتماعی وجود دارد که مهم‌تر از نگاه فنی است، یعنی میزان پذیرش نوآوری‌هایی که مدنظر است که در این حوزه هم مدیریت ترویج همراهی کردند و مطلوب نظر ما این است که الگوی کشت بتواند رضایت‌مندی حداکثری تولید کنندگان ما را به همراه داشته باشد.

او با اشاره به اینکه در راستای اجرای الگوی کشت نیازمند این هستیم که یکسری خواسته‌های مدنظرمان را به جامعه پیرامونی خودمان مطرح کنیم، ابراز کرد: باید در الگوی کشت توقعی را که ایجاد می‌کنیم یک توقع منصفانه‌ای باشد؛ بعضاً در فضای مجازی و حوزه‌های مدیریتی خارج از وزارت جهاد کشاورزی اینگونه تعبیر شد که الگوی کشت یک موضوع بسیار ساده ای است.

دهقان پور افزود: در اتخاذ رویکرد سلبی جهاد کشاورزی فارس دچار ضعف است و ضعف ما هم نشأت گرفته از قوانین بالا دستی است چرا که ابزارهای قانونی تنبیهی و تشویقی در اختیار جهاد کشاورزی نیست و در اجرای الگوی کشت باید بُعد مسائل بازدارنده و تشویقی وجود داشته باشد. در بُعد مسائل بازدارنده دچار مشکل هستیم، لذا تبیین این مسائل برای افراد بالادستی مهم است.

او اضافه کرد: در الگوی کشت نگاه ما باید به مسائل اقتصادی باشد، نگاهی که متاسفانه در بخش اداری ما در کل کشور وجود دارد نگاه تکنیکال و فنی است ولی زمانی این نگاه فنی می‌تواند قابل نشر و تعمیم بیشتری باشد که بُعد اقتصای در نظر گرفته شود یعنی گره زدن مسائل اقتصادی و فنی می‌تواند راهگشا باشد.

به گفته وی؛ در الگوی کشت پیشنهادی در کنار تولید توجه به مسائل اقتصادی و در نظر گرفتن اقتصاد و معیشت بهره بردار خیلی اثرگذار است. در دشتی که اولین الگوی کشت اجرا شد نگاه این بود که حتماً معیشت بهره بردا در نظر گرفته شود. این می‌تواند به پایداری الگوی کشت کمک کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار