معاون مدیریت طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی فارس گفت :این استان با بیش از هشت هزار زنبوردار فعال و تولید ۱۵ هزار تُنی عسل و فراورده های آن نقش مهمی در رونق اقتصاد کشاورزی دارد.
کد خبر: ۱۱۱۰۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳ 15 June 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: طبق سرشماری از کلنی‌های زنبور عسل فارس در سال گذشته تقریباً یک میلیون و ۱۰۰ هزار کلونی زنبور در استان شناسایی و هفت هزارو ۲۷۰ تن عسل از این کندو‌ها برداشت شده است که از میان شهرستان‌های استان، فیروزآباد، کازرون و ممسنی بیشترین کلونی و تولید عسل را دارند.
این در حالی است که فارس در سال ۱۳۹۶ با دارا بودن ۶۶۸ هزار کلنی و تولید ۶ هزار و ۲۰۰ تن عسل رتبه چهارم کشور و با فعالیت پنج هزار و ۵۰۰ زنبوردار رتبه سوم کشور را به لحاظ تعداد زنبوردار را دارا بود.
معاون مدیریت طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی فارس با بیان ظرفیت‌های استان برای زنبورداری و افزایش تولید گفت: برای رونق زنبورداری و افزایش تولید عسل، حفظ مراتع، اجرای طرح‌های آبخیزداری، آموزش زنبورداران، ارائه تسهیلات و تأمین نهاده‌ها از مهمترین اقداماتی است که باید انجام شود.

وی ادامه داد: سالیانه افزون بر ۱۵ هزار تُن عسل و فرآورده‌های زنبور عسل در استان تولید می‌شود و این استان در حوزه تولید عسل رتبه سوم در کشور را داراست.
استان فارس به دلیل برخورداری از شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناسب، از دیرباز به عنوان یکی از مناطق پرورش زنبور عسل در کشور محسوب می‌شود.

رتبه سوم ایران در تولید عسل؛ ۹۶ هزار زنبورستان

بر اساس سرشماری‌ها و گزارش‌های منتشر شده صنعت زنبورداری و تولید عسل در جهان از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰ میلادی با رشد ۳۵.۸ درصدی مواجه بوده است. در واقع کشور‌هایی از جمله هند، ایران، چین و ترکیه که کشور‌های آسیایی هستند بیشترین ظرفیت در تولید عسل جهان را دارند و کشور ایران توانسته رتبه سوم را در تولید عسل به خود اختصاص دهد.

در زمان حاضر حدود ۹۶ هزار زنبورستان در کشور وجود دارد که سالانه ۱۳۶ هزار تُن عسل تولید می‌کنند و صنعت زنبور کشور با ۱۱ هزار و ۵۳۴ کلنی ۱۵۰ هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم داشته است.
کشور ایران با توجه به تنوع مناسب گیاهی، ظرفیت قابل‌توجهی در تولید عسل دارد و تا امروز بیش از ۵۰ نوع عسل در کشور تولید شده است.
به گفته مجری طرح توسعه زنبورداری کشور پیش‌بینی می‌شود که حوزه تولید عسل امسال رشد چهار درصدی را تجربه کند که این عدد در سایر محصولات وابسته ۱۵ درصد خواهد بود. توجه دولت سیزدهم به توسعه این صنعت باعث شد که ۱۴۵ میلیارد ریال تسهیلات از ابتدای این دولت تاکنون از طریق صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری به تعاونی‌های زنبورداری کشور پرداخت شود.
آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کرمانشاه، اصفهان، مازندران و گیلان از استان‌های تولیدکننده عسل در کشور به شمار می‌روند.

برچسب ها: تولید ، عسل ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار