مدیر عامل هیات مدیره شرکت بذر و نهال رضوی با بیان اینکه ضریب تبدیل درآمد ما نسبت به منابع آبی که در اختیار داریم بالا است افزود: هدف این موسسه تبدیل فناوری و دانش به ثروت است.
کد خبر: ۱۱۱۰۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱ 17 June 2023

به گزارش تابناک رضوی، محمد هاشم زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: تامین امنیت غذایی از مهمترین مسائل مهم در کشور است  و دست یافتن به این امر میسر نمی شود مگر اینکه در خصوص مولفه‌های مرتبط با این موضوع سیاست گذاری بطور شایسته ای صورت گیرد.

هاشم زاده با بیان اینکه یکی از این مؤلفه‌ها بذر و نهال است عنوان کرد: ۹۹ درصد بذر سبزی و صیفی‌جات کشور وارداتی است و این امر خللی بزرگ است.

در سال ۲۵۰ میلیون دلار از مبادی رسمی و ۴۵۰ میلیون دلار بصورت غیر رسمی هزینه واردات بذر سبزی و صیفی می‌شود. ۵۰ درصد این بذرها در اختیار کسانی است که رابطه خوبی با کشورمان ندارند.

وی با اشاره به اینکه در اختیار داشتن بذر هیبرید سبزی و صیفی جات جزء رسالت های ما در کشور است، افزود: برای داشتن یک بذر جدید دو مولفه صبر زیاد و هزینه سرمایه گذاری بالا نیاز است که به این دلایل خیلی بخش خصوصی تمایل به ورود نداشته است. ما در بخش دانشی مشکلی نداریم، در بخش سرمایه‌گذاری پیگیری جدی انجام گرفته تا در بذر مصرفی کشاورز سهمی داشته باشیم.

محمد هاشم زاده تصریح کرد: در تولید بذر ذرت چند سالی است که ورود کرده‌ایم. سعی کردیم به لاین دسترسی پیدا کنیم. اگر لاین یک بذر را داشته باشیم خیلی از راه را رفته‌ایم. در خصوص کارخانه بذر هیبرید بیش از ۵۰ جلسه هیات مدیره با مدیران کشور برگزار کرده‌اند و بازدید از کارخانه های بذر انجام گرفته است. از دولت نیز می‌خواهیم حمایت کند و اعتبار لازم به این امر را اختصاص دهد تا کارخانه بذر هیبریدی به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه؛ موسسه بذر و نهال رضوی به علت پوشش بذر بعنوان شرکت دانش بنیان معرفی شد، گفت: ارزیابی کلیه ارقام زراعی را داریم که اگر بتوانند از لحاظ اقتصادی و کیفی مورد قبول قرار بگیرند در سبد غذایی مردم قرار دهیم.

مدیرعامل موسسه بذر و نهال رضوی با اشاره به اینکه هدف این است تا سال ۱۴۰۵ به میزان ۷ درصد سهم بازار بذر ذرت را داشته باشیم، اظهار کرد: در پوشش دار کردن بذر وارد تجاری سازی شده‌ایم و برخی بذرهای آستان قدس رضوی را پوشش دار کرده‌ایم. در بخش نهال نیز ۳۰ درصد نهال استان را تولید می‌کنیم که به شدت آن را افزایش خواهیم داد. در حال حاضر تولید ما ۶۰۰ هزار نهال است که بازه دوساله به یک میلیون و ۵۰۰ می‌رسیم.

سید حسین نعمتی، رئیس هیات مدیره شرکت بذر و نهال رضوی نیز با بیان اینکه گل و گیاه در فرهنگ ما جایگاه خاصی دارد، گفت: در اصلاح نباتات وقتی بذر از کشوری به کشوری می‌رود، نابودی ژرم پلاس را همراه دارد. نژادهای بومی ما حاصل چندین سال فرهنگ و تمدن ما است. بانک ژن باید ایجاد شود تا از ژرم پلاس بومی محافظت گردد.

وی عنوان کرد: در گیاهان دارویی دچار فرسایش ژنتیکی شده‌ایم که نتیجه آن از دست دادن تنوع است. از طرفی توده‌های بومی نیز به دلیل واردات دچار فرسایش ژنتیکی شده‌اند.

نعمتی تاکید کرد: برای اینکه موسسه موفق شود، نیاز به زیرساخت داریم. این موسسه با درآمد خود، زیرساخت ها را تامین می‌کند و هیچ بودجه ای در زمان تاسیس نیز نگرفته است. ما در خصوص هر بذری که در اولویت کشور باشد، فعالیت می‌کنیم.

وی افزود: ضریب تبدیل درامد ما نسبت به منابع آبی که در اختیار داریم خیلی بالا است و مهمترین هدف موسسه تبدیل فناوری و دانش به ثروت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار