مدیرعامل آبفا فارس با بیان اینکه ۶۷ درصد از مشترکین این شرکت بالاتر از الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند، خاطرنشان کرد: در سه ماه اول امسال ۴۷ میلیون مترمکعب مصرف آب داشته‌ایم که تنها ٢ درصد آن مربوط به صنعت و مابقی مربوط به مصرف شرب بوده است.
کد خبر: ۱۱۱۱۲۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۹ 20 June 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: علی‌جان صادق‌پور با اشاره به تحت پوشش قرار داشتن ۲۴۰۰ روستای بالای خانوار و ١١٧ شهر در فارس بهتنش آبی در ۴۲۰ نقطه از فارس صورت مستقیم توسط آبفای فارس، مشترکین آبفای استان را یک میلیون و ١٥٠ هزار اشتراک اعلام کرد که ۱۰ درصد آنها مشترک خانگی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس بیان کرد: تاکنون ۲۳ هزار کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع اجرا شده، ۴ تصفیه خانه آب در مدار است و یک تصفیه دیگر هم در دست اجراست که مجموعا جمعیت بیش از سه میلیونی روستایی را تحت پوشش قرار خواهند داد.

به گفته صادق‌پور، حدود ۱۲۸۰ حلقه چاه، ۱۲۰ دهنه چشمه و ۴ مورد آب سطحی شامل سدهای درودزن، رودبال، سلمان فارسی و چشمه ساسان منابع آبی هستند که آب از آنها استحصال و برای روستاها و شهرهای تحت پوشش استفاده می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه پارسال ۸۵ درصد از نیاز آبی فارس را منابع زیرزمینی تامین می‌کرد، گفت: امسال و با توجه به خشک شدن سد رودبال که تامین کننده آب چند شهرستان فارس بود، ۸۸ درصد از منابع آبی مورد نیاز این استان از منابع زیرزمینی و ١٢ درصد از آب‌های سطحی تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس همچنین با بیان اینکه حدود ٨٠٠ هزار مترمکعب مخزن ذخیره در شهرها و روستاها و ١٧٠٠ مورد تاسیس داریم، گفت: در حوزه فاضلاب نیز ۱۱ تصفیه خانه شامل شهرهای نورآباد، اقلید، کازرون، آباده، لپویی، مرودشت، استهبان، جهرم، روستای شهر میان و روستای شهید آباد خرمبید در دست بهره برداری داریم و ٣ مورد هم در دست احداث داریم که جمعیت ٢٧٧ هزار نفری را شامل می‌شود.

صادق‌پور، متوسط سرانه مصرف آب در فارس را حدود ٢٠٠ لیتر بر اساس تولید و تعداد مشترکین ذکر کرد.

۶۷ درصد از مشترکین بالاتر از الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند

مدیرعامل آبفا فارس با بیان اینکه ۶۷ درصد از مشترکین این شرکت بالاتر از الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند، خاطرنشان کرد: در سه ماه اول امسال ۴۷ میلیون مترمکعب مصرف آب داشته‌ایم که تنها ٢ درصد آن مربوط به صنعت و مابقی مربوط به مصرف شرب بوده است.

صادق‌پور بیان کرد: در سال زارعی جاری در شهرهای شمال غربی و غرب فارس از جمله نورآباد، سپیدان، مصیری، بیضاء، بخش‌هایی از شهرستان‌های اقلید و آباده و فیروزآباد و فراشبند از متوسط ٣٠ ساله هم بارش بیشتری داشته‌اند و مابقی شهرهای ما با کاهش بارندگی مواجه بودند.

او اضافه کرد: در زمان حاضر ٢٠ شهر و ۴۰۰ روستای فارس در آستانه تنش آبی قرار دارند که ٢٥ درصد از جمعیت تحت پوشش شرکت آبفای فارس را تشکیل می‌دهند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس خاطرنشان کرد: در زمان حاضر کمتر از ٣٠٠ روستای ما از طریق تانکرهای سیار آبرسانی می‌شوند که آبرسانی به ۱۴۰ مورد از آنها به صورت مستمر است.با پروژه‌های در دست اجرا مشکل ١١٠ روستا حل و تانکرهای آبرسانی حذف خواهد شد.

او با بیان سال گذشته ٢٠٠٠ انشعاب غیرمجاز را قطع کردیم و ۳۸ حلقه چاه مهندسی مجدد و بهسازی شدند خاطرنشان کرد: ۲۰۰ کیلومتر از شبکه آبرسانی بازسازی شده و حدود ۲۶۲ قرارداد برای اجرای پروژه‌های جدید و نیمه منعقد کردیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس اضافه کرد: در زمان حاضر ۱۶۰ پروژه فعال در دست اجرا داریم که با اجرای این پروژه‌ها، ۶۹۰۰ مترمکعب مخزن احداث، ۴۰۰ کیلومتر لوله گذاری و ٢٠ مورد چاه جدید حفر و مجهز می‌شوند.

صادق‌پور ادامه داد: علاوه بر پروژه‌های دولتی، خیرین و بسیج سازندگی نیز به ما کمک می‌کنند که از جمله آنها اجرای ۴۰ پروژه در ۲۰ شهزستان با اعتبار ۹۰۷ میلیارد تومان است.

او درخصوص سد رودبال که در مهرماه امسال با چالش مواجه شدیم هم بیان کرد: حجم سد کاهش یافته بود و اگر بارندگی رخ نمی‌داد تا پایان آذرماه منابع آبی آن به اتمام می‌رسید که در همان زمان برنامه‌ای تدوین و پروژه‌ها را مصوب کردیم.حفر ۱۰ حلقه چاه جدید، یک مورد کف شکنی و ۱۸ مورد بررسی مجدد چاههای تخریب شده را در دستور کار قرار دادیم و در نهایت عملیات اجرایی آن آغاز و با بارش کمی که رخ داد، بخشی از منابع آبی ما از آن سد تامین شد که البته پاسخگو نیست و به زودی تمام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس همچنین اعلام کرد در دور دوم سفر ریاست جمهوری و هیئت دولت به استان، ٩ پروژه شامل ۷ پروژه آبرسانی و ٢ پروژه فاضلاب آماده بهره‌برداری شده است.

هفته صرفه جویی در مصرف آب از ٢٦ خردادماه آغاز شده و تا یکم تیرماه ادامه دارد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار