رئیس مرکز جهاد کشاورزی کامفیروز شمالی گفت: کشت برنج در سطح 5500 هکتار از اراضی کامفیروز شمالی از توابع شهرستان مرودشت، آغاز شده است.
کد خبر: ۱۱۱۲۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷ 26 June 2023

تابناک فارس به نقل از گیتی آنلاین:  ابراهیم عسکری اظهار کرد: ارقام مورد استفاده شامل لنجان و چمپا می باشد و بیش از ۸۰ درصد مزارع برنج، در این منطقه به صورت مکانیزه کشت می گردد و توسط آب های سطحی رود خانه و چشمه سار ها، آبیاری می گردد.

او با بیان اینکه در سال جاری، میزان ۵ هکتار به صورت تک بوته(تک خال) کشت گردیده، تصریح کرد: در روش سنتی کشاورزان معمولاً از هشت تا ۹ عدد نشاء در هر کپه استفاده می کنند که این امر رقابت شدید بین نشاها و کاهش پنجه زنی در زمین را در پی دارد، اما در شیوه جدید نشاءکاری مسئله رقابت بین نشاها حذف شده و برنج حداکثر پنجه دهی خودش را نشان خواهد داد.

عسکری ابراز کرد: کشت برنج در کامفیروز تک محصولی است و تنها محصولی است که درآمد خانوارها را در طی یک سال تامین می کند، و با استفاده از آموزش های ترویجی، اقداماتی در راستای تغییر الگوی کشت برنج صورت گرفته است.

ایشان افزودند: ذائقه اغلب مردم فارس به مصرف برنج کامفیروز شکل گرفته است، برنج کامفیروزی یک برند و کالای شاخص در استان فارس به حساب می آید و از دیدگاه بسیاری از شهروندان استان فارس، این نوع برنج محلی خوش طعم‌ترین و خوش پخت‌ترین برنج است.

کامفیروز در ۹۰ کیلومتری غرب شهرستان مرودشت و ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب شیراز واقع شده است.

برچسب ها: کشت ، برنج ، مرودشت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار