مگس ها به معنای واقعی کلمه همه جا هستند. ظاهرا مگس ها از آسیا آمده اند، اما این روزها آن ها به جز قطب جنوب و شاید چند جزیره، آنها در همه جا زندگی می کنند.
کد خبر: ۱۱۱۲۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵ 01 July 2023

مگس‌ها به دنبال انسان‌ها به اقیانوس‌ها سفر کرده اند، اما هرگز به تنهایی به جایی نمی‌روند. در بیابان ها، جایی که انسان‌ها حضور ندارند، هیچ مگسی پیدا نخواهید کرد.

ما آن‌ها را به خوبی می‌شناسیم، اما همه ما یک سوال بی پاسخ در مورد مگس‌ها داریم: چرا مگس‌ها دست و پای خود را می‌مالند؟ جواب آن خیلی ساده است، آن‌ها فقط دست و پای خود را تمیز می‌کنند. مگس در تمام بدنش مو دارد. مو‌های روی اندام‌ها به عنوان ردیاب برای پرواز، یافتن غذا و انجام هر کار دیگری که مربوط به پرواز است، به مگس‌ها کمک می‌کنند. بنابراین، مگس‌ها هر بار که فرصتی به دست می‌آورند، مو‌های خود را تمیز می‌کنند.

اعضای بدن آن‌ها حساس است و بیش از یک هدف را دنبال می‌کنند. ظاهرا این اندام‌ها گیرنده‌های چشایی دارند. آن‌ها روی غذا خود فرود می‌آیند و قبل از مصرف آن طعم آن را امتحان می‌کنند.

مگس‌ها نمی‌توانند بجوند، بنابراین فقط مایعات می‌نوشند. اگر غذایی جامد باشد، مراسم خاصی برای خوردن آن دارند. مگس‌ها اسید معده‌ی خود را روی غذای جامد می‌ریزند و غذا را به کوچک‌ترین قطعاتی که بتوان نوشید، تجزیه می‌کنند.

اغلب مگس‌ها روی غذای ما می‌نشینند و به یاد داشته باشید که اسید معده خود را روی غذا می‌ریزند، اما چیز‌های دیگری در این ترشحات هست. باید در نظر داشته باشید که مگس‌ها همه جا فرود می‌آیند و هر چیزی به خصوص چیز‌های گندیده‌ای مثل غذا‌های فاسد، آشغال و حتی بدتر از آن را می‌خورند؛ بنابراین همه اعضای بدن آن‌ها محل تجمع میکروب هاست. وقتی مگسی روی غذای شما فرود می‌آید، آن میکروب‌ها را به غذای شما منتقل می‌کند. برخی از میکروب‌هایی که منتقل می‌کنند حتی می‌توانند باعث بیماری‌هایی مانند وبا و حصبه شوند.

حتی یک بار آزمایشی برای نشان دادن نحوه کار مگس‌ها انجام شد. دو کاسه وجود داشت: یکی حاوی پودر قرمزی از نوعی ادویه بود و کاسه دیگر برنج سفید. مگس‌ها وارد می‌شدند و از کاسه ادویه به کاسه برنج پرواز می‌کردند. به سرعت برنج با ادویه قرمز پوشیده شد. حالا ادویه بی ضرر را با چیزی آلوده و برنج را با غذای خود جایگزین کنید.

بنابراین، باید همیشه غذای خود را بپوشانید تا مطمئن شوید که مگسی روی آن نمی‌نشیند. اگر غذا می‌خورید. اما اگر یک مگس آزار دهنده موفق شود قبل از اینکه آن را برانید، برای یک ثانیه روی ساندویچ شما بنشیند، نگران نشوید. نیازی به پرت کردن ساندویچ نیست، اگر سریع عمل کنید، در امان هستید. همچنین، متخصصان می‌گویند که یک انسان سالم متوسط دارای سیستم ایمنی قوی برای دفع انگل‌ها است.

با این همه مگس ها، مسئول گرده افشانی گل‌ها هستند. همچنین، مگس‌ها برخی از زباله‌های انسانی را بازیافت می‌کنند. مگس‌ها نیز بخش مهمی از اکوسیستم هستند، زیرا غذای پرندگان، عنکبوت ها، مارمولک ها، قورباغه‌ها و بسیاری موجودات دیگر هستند. بدون مگس، همه آن‌ها منقرض می‌شدند.

به غیر از اینکه مگس‌ها قدرت چشیدن با پا‌های خود را دارند، حقایق جالب دیگری نیز در مورد آن‌ها وجود دارد. آن‌ها می‌توانند هم روی سطوح افقی و هم عمودی و حتی وارونه راه بروند. پا‌های مگس ها، ماده‌ای چسب مانند تولید می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا کنترل خوبی داشته باشند.

مگس‌ها چشمان منحصر به فردی دارند که مجموعه بزرگی از ۳،۰۰۰ تا ۶،۰۰۰ چشم ساده در هر یک از دو چشم مرکب آنهاست. چشم‌های مگس حرکت نمی‌کنند، اما دیدشان تقریبا ۳۶۰ درجه است. آن‌ها می‌توانند پشت خود را ببینند. بنابراین، هر کجا که باشید، یک مگس قطعا شما و هر خطر دیگری را با یک یا چند هزار مانیتور خود می‌بیند. علاوه بر این دو چشم مرکب، مگس‌ها سه چشم ساده نیز روی پیشانی خود دارند که به عنوان قطب نما عمل می‌کنند و به مگس امکان جهت یابی می‌دهند.

آن‌ها همچنین سرعت واکنش شگفت انگیزی دارند.

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا گرفتن یک مگس این قدر سخت است؟ از دید مگس، ما خیلی کند هستیم و آن‌ها در مقایسه با ما حرکت‌ها را آهسته‌تر می‌بینند. گونه‌ها برداشت‌های متفاوتی از سرعت دارند. سرعت حرکتی که ما می‌بینیم، برای یک لاک پشت دو برابر سریع‌تر و برای یک مگس چهار برابر کندتر است.

با وجود اینکه بال‌های آن‌ها تا ۱،۰۰۰ بار در دقیقه باز و بسته می‌شوند، پرواز بسیار کندی دارند و تنها به سرعت ۷ کیلومتر در ساعت می‌رسند. اگر مگس در یک منطقه شهری زندگی کند، با وجود جمعیت کافی و زباله در اطرافش، خیلی دور از محل زندگی خود پرواز نمی‌کند. مگس‌های روستایی بسیار ماجراجوتر هستند و می‌توانند تا ۱۱ کیلومتر در هر پرواز، پیش روند.

یک مگس عمر زیادی ندارد: عمر آن فقط حدود ۳۰ روز است. اما در این مدت، آن‌ها به طور متوسط از ۵۰۰ تا ۸۰۰ تخم می‌گذارند. تخم‌ها ظرف ۲۴ ساعت از تخم بیرون می‌آیند و در مجموع یک هفته طول می‌کشد تا تخم به مگس بالغ تبدیل شود و سپس این چرخه ادامه می‌یابد. در آب و هوای سردتر، این فرآیند می‌تواند دو برابر طول بکشد.

مگس الوار بزرگ‌ترین گونه مگس است که در آمریکای مرکزی و جنوبی زندگی می‌کند. آن‌ها می‌توانند تا ۸ سانتیمتر رشد کنند. همچنین، مگس‌ها محل خواب مورد علاقه خود برای ماندن و خوابیدن دارند. آن‌ها یک مکان مناسب، جایی نزدیک به منبع غذا پیدا می‌کنند و شب‌ها برای استراحت به آنجا می‌آیند.

اگر تا به حال خانه تان پر از مگس شده است، در ادامه چند نکته برای خلاص شدن از دست آن‌ها را مطرح می‌کنیم. اول، مهم است که بفهمیم آن‌ها جذب چه چیزی شده اند. مگس‌ها حس بویایی شگفت انگیزی دارند. بنابراین، اگر یک مگس در خانه شما باشد، باید انتظار داشته باشید که مهمانان بیشتری از راه برسند.

مگس‌ها عاشق زباله و مواد غذایی فاسد هستند. آن‌ها در غذا و گوشت فاسد تخم می‌گذارند. بنابراین، مطمئن شوید که غذای خود را در یخچال نگه دارید، روی آن را بپوشانید و زباله‌ها را در ظروف در بسته نگهداری کنید و البته سطل زباله را مرتباً خالی کنید.

مگس‌ها عاشق شربت و سایر مایعات شیرین هستند. آن‌ها همچنین به نوشابه و سرکه علاقه دارند. بنابراین، مطمئن شوید که این مواد را دور از دسترس مگس‌ها نگه دارید.

در نهایت، همیشه خروجی‌های فاضلاب خود را تمیز کنید و هر گونه نشتی را فوراً تعمیر کنید. همچنین، تمام شکاف‌های کف، سقف و دیوار‌ها را مسدود کنید که یکی از راه‌های ورود مگس‌ها به خانه است.

برچسب ها: مگس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار