رییس اداره محیط زیست نظرآباد گفت: آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی بعد از برداشت، شش ماه تا دو سال حبس دارد.
کد خبر: ۱۱۱۴۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰ 10 July 2023

آتش زدن کاه و کلش در مزارع جرم است

به گزارش «تابناک البرز» محمد محمودی اظهار کرد: سوزاندن بقایای کشاورزی (کاه و کلش) علاوه بر آلودگی زیست محیطی، احتمال سرایت آتش با توجه به گرم بودن هوا به سایر مزارع، مناطق جنگلی و باغات وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه آتش زدن کاه و کلش ممنوع است، گفت: برابر ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی قانون پسماند و ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت اکیدا ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود.

وی گفت: برابر ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به حبس (۶ ماه تا دو سال) یا جزای نقدی بین ۶تا۲۴میلیون تومان محکوم می‌شوند.

محمودی به کشاورزان نظرآبادی توصیه کرد با ساز و کارهای درست از بقایای گیاهی به عنوان بهترین کود استفاده کرده و یا با جمع آوری و بسته بندی آن به مصرف خوراک دام برسانند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نظرآباد گفت: از بین رفتن مواد تغذیه‌ای که طی دوره رشد در گیاه بجا مانده، نابودی مواد آلی و میکرو ارگانیسم‌ها و موجودات زنده مفید در خاک، کاهش باروری و حاصلخیزی خاک، کاهش تحمل گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها به دلیل کاهش مواد آلی خاک، از بین رفتن بافت خاک و کاهش نفوذ آب و افزایش فرسایش خاک و افزایش احتمال سرایت آتش و بروز آلودگی هوا و محیط زیست از جمله مضرات آتش زدن بقایای گیاهی است.

محمودی در پایان افزود: با همکاری مدیریت جهادکشاورزی شهرستان تا کنون ۵نفر از متخلفین در این زمینه به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار