کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی و تاریخ ایران گفت: سودجویان خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به گور دخمه ساسانی شهرستان زرقان وارد کرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۱۴۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ 10 July 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: سیاوش آریا گفت: سودجویان اموال تاریخی با خیال پوچ دستیابی به گنج و با استفاده از مواد منفجره و حفاری لطمه‌های جبران‌ناپذیری را به بدنه گوردخمه ساسانی شهرستان زرقان وارد کرده‌اند.


او اضافه کرد: نبود نظارت کافی موجب شده تا این افراد با زیر پا گذاشتن قانون نسبت به حفاری در مناطق تاریخی اقدام کرده و به علت آگاهی نداشتن از قدمت تاریخی برخی از بنا‌ها خسارت‌های جبران‌ناپذیری به این مناطق وارد کرده‌اند.
کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی و تاریخ ایران تاکید کرد: تنها گوردخمه ثبت ملی شده شهرستان زرقان در یکی از کوه‌های این شهرستان در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی قرار گرفته است.


آریا درباره میزان خسارت‌های وارده به این گوردخمه نیز تصریح کرد: سودجویان به فاصله ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متری گوردخمه ساسانی و عرصه اثر با مواد منفجره درون صخره کوه را منفجر کرده و سوراخ بزرگی را برجای گذاشته‌اند.
او اضافه کرد: بر پایه ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، هرگونه حفاری و کاوش به قصد به‌دست‌آوردن اموال تاریخی فرهنگی ممنوع بوده و متخلف به زندان از ۶ ماه تا ۳ سال و ضبط اشیای مکشوفه به سود وزارت میراث‌فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به سود دولت محکوم می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار