از آنجا که برخی محصولات نیاز به آب زیادی دارند، کشت تریتیکاله به منظور تأمین علوفه مورد نیاز دام و حتی مصارف انسانی، می‌تواند به عنوان یک جایگزین مناسب گندم در الگوی کشت مطرح شود.
کد خبر: ۱۱۱۴۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳ 13 July 2023

تابناک فارس به نقل از ایرنا: آب مقوله‌ای است که برای تولید محصولات کشاورزی حیاتی است و بهینه سازی مصرف آب در کشاورزی نه‌تنها می‌تواند منابع آبی را حفظ کند، بلکه در افزایش کیفیت محصولات نیز تأثیرگذار است.

این در حالیست که بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، حدود ۸/۵ تا ۹ میلیون تن تولید گندم کشور از اراضی آبی و بین ۴/۵ تا پنج میلیون تن تولید مربوط به اراضی دیم است.

 

تریتیکاله جایگزینی مناسب برای گندم

از آنجا که برخی محصولات نیاز به آب زیادی دارند، کشت تریتیکاله به منظور تأمین علوفه مورد نیاز دام و حتی مصارف انسانی، می‌تواند به عنوان یک جایگزین مناسب گندم در الگوی کشت مطرح شود.

زراعت تریتیکاله در بسیاری از کشورهای جهان در سطح محدودی متداول است و به عنوان یک گیاه غله‌ای و علوفه‌ای مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

بر همین اساس برداشت مزرعه الگویی کشت تریتیکاله با هدف اجرای برنامه الگویی کشت و توسعه محصولات علوفه‌ای کم آب بر جهت افزایش ضریب خوداتکایی تولید علوفه در کشور ایران نیز تعریف و اجرا شده است.

افزایش ضریب خوداتکایی علوفه، مصرف آب کمتر، امکان اجرای کشاورزی حفاظتی از جمله کشاورزی بدون شخم در کشت‌های بعدی بر روی بقایای این محصول، از دیگر فواید استفاده از این روش است.

این برنامه الگوی کشت افزون بر افزایش میزان بهره وری تولید در مزرعه و درآمد کشاورزان می‌تواند، منجربه حفظ بقایای گیاهی در سطح خاک و افزایش میزان ماده آلی و حاصلخیزی خاک مزارع استان شود.

مزرعه الگویی کشت دیم تریتیکاله در فارس

کشت این محصول و اجرای این الگوی کشت در فارس نیز دنبال می‌شود و می‌توان گفت سطح زیر کشت دیم تریتیکاله در این استان پهناور در طول سال‌های گذشته روند صعودی داشته است.

 

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اخیرا از برداشت مزرعه الگویی کشت دیم تریتیکاله در شهرستان سپیدان خبر داد؛ شهرستانی که به مرکزیت شهر اردکان در ۸۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

مهدی صادقی ادامه داد: این مزرعه الگویی با تولید ۶هزارو ۲۲۷ کیلوگرم در هکتار عملکرد ویژه ای را برای خود در شرایط دیمزار ثبت کرد.

وی با اشاره به اینکه تریتیکاله از جمله گیاهان علوفه‌ای مورد استفاده در تغذیه دام است، اظهار کرد: ایجاد این مزرعه الگویی در راستای ترویج کشت دیم این محصول علوفه ای صورت گرفت که امید است در سال آتی کشت آن در دیمزارها توسعه یابد.


این مقام مسئول با بیان اینکه این مزرعه در سطح ۲ هکتار و در آبان ماه سال گذشته با مصرف ۱۶۰ کیلوگرم بذر در هر هکتار در روستای دالین بخش همایجان شهرستان سپیدان و با استفاده از دستگاه عمیق کار کاشته شده بود، افزود: استفاده از کود بذر مال و NPK و کودهای اوره، سولفات پتاسیم و سوپر فسفات تریپل در عملکرد ویژه مزرعه الگویی تریتیکاله دیم اثر گذار بوده است.

عدم استفاده از آفت‌کش و علف‌کش

وی با بیان اینکه در این مزرعه الگویی هیچ گونه آفت‌کش و علف‌کش استفاده نشده و در طول دوره رویشی مورد بازدید کشاورزان منطقه قرار گرفته است، اظهار کرد: از این محصول به دلیل سازگاری مناسب با منطقه، ارزش غذایی بالا، عملکرد مناسب، مقاومت نسبت به تنش خشکی، آفات و امراض می توان به عنوان کشت جایگزین استفاده کرد.

 

صادقی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری طرح جهش تولید در دیمزارها برای اولین سال در ۱۶ شهرستان فارس به اجرا درآمده است، ابراز کرد: در قالب اجرای این طرح کشت دیم غلات، حبوبات، دانه های روغنی، گیاهان دارویی و نباتات علوفه ای در دیمزار ها در دستور کار قرار دارد.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار