کد خبر: ۱۱۱۴۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۲ 13 July 2023

به گزارش تابناک مازندران ، نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه دیگر وقت آن رسیده که نام قطب کشاورزی را از مازندران برداریم به مشکلات حوزه کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی کلیدرمز صادرات است و به راحتی می‌تواند انجام بگیرد اما شاهد ضعف در این حوزه و صنایع تبدیلی در مازندران هستیم.

بر اساس گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی امروز در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی، اظهار کرد: از اینکه اولین سفر استانی وزیر جهاد کشاورزی به استان‌های شمالی اختصاص پیدا کرده نشانه عنایت ایشان به این مناطق است که جای تقدیر دارد.

وی ضمن ابلاغ سلام مردم استان مازندران خدمت آیت الله رئیسی رئیس جمهور، افزود: به مازندران قطب کشاورزی می گویند من فکر می کنم دیگر باید این نام را از مازندران برداشت! با این همه مشکلاتی که در بخش کشاورزی در همین قطب باصطلاح کشاورزی داریم!

آیت الله محمدی لائینی با اشاره به مشکلات موجود در بخش کشاورزی استان، خاطرنشان کرد: معدل مازندران در رابطه با طرح جامع آب و جمع‌آوری روان‌آب‌ها ۱۲ درصد بوده و کمتر از میانگین کشوری یعنی ۵۰درصد است، چنانچه پروژه‌های نیمه کاره سد هراز و گلورد تمام شود ما به چشم انداز ۳۰درصدی خواهیم رسید.

نماینده ولی فقیه در مازندران ادامه داد: اگر لایروبی آب‌بندان‌ها را اضافه کنیم که خود این آب‌بندان‌ها برحجم روان آب ها می‌افزاید خوب است، مسئله دیگر الگوی کشت است که سال گذشته ابلاغ شده است و ما در بحث اجرایش شاهد جدیت آنچنانی نیستیم.

این مسئول گفت: مثلا تولید برنج پرمحصول که مصرف آب بالایی دارد و حتی مورد مصرف خود کشاورزان هم نیست چقدر می‌تواند مفید باشد باید بررسی شود و همینطور واردات برنج که البته مقداری باید باشد البته با موقعیت سنجی درست.

وی با اشاره به ماندن یک سوم برنج تولیدی روی دست کشاورزان، خاطرنشان کرد: بسیاری از کشاورزان در این بخش مشکل دارند که باید رسیدگی شود، در بحث پرداخت پول گندم کشاورزان تاکنون با مبلغ کیلویی ۱۱هزار پرداخت شده مابقی باید براساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی پرداخت شود.

آیت الله محمدی لائینی با اعلام اینکه مازندران در صنایع تبدیلی واقعا عقب است، یادآور شد: شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی کلیدرمز صادرات است و به راحتی می‌تواند انجام بگیرد؛ نظارت بر تولید و مصرف محصولات کشاورزی توسط اتاق اصناف محصولات کشاورزی ضرورت دارد، در مصرف کود و سم نظارت آنچنانی را شاهد نیستیم.

نماینده ولی فقیه در مازندران خواستار اخذ تصمیات درست و به موقع به‌ویژه در حوزه امنیت غذایی و مسئله دانش بنیان کردن کشاورزی شد و گفت: اجرای صدور سند اراضی کشاورزی و تحقیقات کشاورزی نیز بسیار مهم است، امسال بخشی از گندم‌ها قبل از برداشت روی خوشه‌ها جوانه زده که البته دولت در حال خریداری است و جای تشکر دارد اما می‌توان با تحقیقات جلوی این قبیل اتفاقات را گرفت.

این مسئول با تاکید بر اینکه خرید تضمینی گندم و برنج کشاورزان را دلگرم می‌کند، عنوان کرد: هزینه واردات زیاد است به جای آن از کشاورزان بخرید، در زمینه صادرات کشاورزی نیز در زیرساخت‌های آن مشکلاتی داریم و آماده نیست، مرکبات باغی ما امسال از نظر قیمت وضع خوبی نداشت که اگر بازار خوب صادراتی فراهم شود ارزآوری خوبی خواهد داشت. 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار