امام جمعه موقت اصفهان گفت: دولت سیزدهم ارتباط ایران با سایر کشورها را به طور متوازن دنبال می‌کند و اتخاذ این دیپلماسی که منافع کشور را تامین می‌کند جای تقدیر دارد.
کد خبر: ۱۱۱۵۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵ 14 July 2023

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ سیّد احمد محمودی در خطبه های نماز جمعه این هفته اصفهان که در مصلای امام خمینی (ره) این شهر برگزار شد، با اشاره به سفر راهبردی رییس جمهور کشورمان به قاره آفریقا گفت: کشورهای دنیا تنها چند کشور اروپایی و غربی نیستند و دولت سیزدهم ارتباط ایران با سایر کشورها را به طور متوازن دنبال کرده است.

سفر رییس جمهور به آفریقا دستاوردهای زیادی داشت

خطیب نماز جمعه اصفهان ادامه داد: سفر رییس جمهور به قاره آفریقا هرچند خوشایند دشمنان خارجی و منافقان داخلی نبود ولی دستاوردهای زیادی داشت و منافع ایران را تامین می‌کند.

سیّد احمد محمودی خاطرنشان کرد: در کشورهای آفریقایی ثروت‌ها و فرصت‌های زیادی وجود دارد و کشور ترکیه تنها در یک سال ۵۵ میلیارد دلار به آفریقا صادرات داشته که بیشتر از کل صادرات ما به کشورهای اروپایی است.

تکریم بازنشستگان مهم است

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به مناسبت هفته تامین اجتماعی و بهزیستی گفت: تکریم بازنشستگان بسیار مهم است و جای دارد از افرادی که در جاهای مختلف خدمت کرده‌اند و از نظر سیستم اداری بازنشسته شده اند قدردانی کرد و از تجارب آن ها استفاده نمود.

محمودی اظهار داشت: افرادی که سالیان سال خدمت کرده اند و طبق ضوابط قانونی بازنشسته می شوند، مدت زیادی تجربه کسب کرده اند که نباید به یکباره تجارب آن ها کنار گذاشته شود، هم برای انتقال تجربه و هم برای شادابی این افراد و هم از نظر اخلاقی نباید این افراد از جامعه طرد شوند.

وی یادآور شد: بسیاری از بازنشستگان که سن بالایی ندارند، به خصوص کارگران کارخانه ها که بدلیل سختی کار زودتر از موعد مقرر بازنشسته می‌شوند، باید حق و حقوقشان از طریق متناسب سازی داده شود و با تورمی که وجود دارد حق این گروه پایمال نشود.

امام جمعه موقت اصفهان تاکید کرد: دین اسلام به رعایت حقوق اجتماعی، انسانی و حقوق اسلامی حتی در مورد اقلیت های دینی تاکید دارد و در این زمینه روایتی از رسول اکرم(ص) و همچنین نامه امام علی (ع ) به مالک اشتر وجود دارد.

حجت‌الاسلام محمودی با اشاره به هفته تامین اجتماعی و بهزیستی تصریح کرد: این ۲ نهاد از اهمیت بالایی در خدمت‌رسانی برخوردارند و شاغلین آن‌ها از اجر معنوی مضاعفی برخوردارند.

خانواده پایه و اساس آموزش اخلاق و معارف است

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ سیّد احمد محمودی با اشاره به روز خانواده در ۲۳ تیرماه گفت: روز خانواده را گرامی می داریم و همانطور که رهبری نظام فرمودند، خانواده در دنیای وانفسای کنونی و فضای مجازی یکی از مسایلی است که مغفول مانده و باید به آن توجه ویژه شود.

محمودی ادامه داد: خانواده پایه و اساس آموزش اخلاق و معارف است و اخلاق، منش و معارف دینی از درون خانواده شکل می‌گیرد و بسیاری از مشکلات اخلاقی امروز ناشی از کم کاری خانواده هاست.

وی تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن در سوره نور می فرماید همه توبه کنید که همه کوتاهی کردید و در سوره لقمان به اهمیت جایگاه خانواده اشاره دارد آنجایی که حضرت لقمان در سوره لقمان مسایل عقیدتی و اخلاقی را به فرزندانش می آموخت.

وی خاطرنشان کرد: اولین کلاس درس اخلاق و معارف باید در خانواده‌ها تشکیل شود و واگذاری همه امور به آموزش و پرورش و یا دانشگاه‌ها و سایر نهادها صحیح نیست و خانواده جایگاه تربیتی مهمی دارد که نباید از آن غافل شد.

وی تاکید مرد: مسوولیت اصلی تربیت بر دوش پدر و مادر است و مدرسه باید از درون خانه شروع شود و مساجد نیز باید نقش پررنگتری داشته باشند و تنها نباید در زمان نماز باز باشند.

امام جمعه موقت اصفهان با یادآوری اهمیت مناسبت‌های ماه ذی حجه، از مردم و مدیران اجرایی برگزار کننده مراسم عید غدیر در اصفهان تشکر کرد و گفت: عید غدیر امسال نسبت به سال گذشته با شکوه‌تر و باعظمت تر برگزار شد و عید سال گذشته نیز با شکوهتر از سال قبل‌تر از آن بود.

وی تصریح کرد باید عید غدیر هر سال پررنگتر از قبل برگزار شود و این عید اهمیت ویژه‌ای در فرهنگ اسلامی ما دارد و عید سعید غدیر، افضل همه اعیاد اسلامی است.

وی با اشاره به آیه ۲۵ سوره انسان که در شان حضرت علی(ع) است گفت: روز مباهله در تاریخ اسلام اهمیت ویژه ای دارد و یکی از مهمترین مناسبت های ماه با عظمت ذی حجه است و امید است به برکت این ماه به زینت تقوی آراسته و از رذایل اخلاقی دور شویم.

وی به در پیش بودن ماه محرم اشاره کرد و گفت: محرم و صفر، ۲ ماهی هستند که از ظرفیت بالایی در ارتقای معنوی انسان برخوردارند و منشا و احیاگر دین و انقلاب اسلامی ما هستند.

امام جمعه موقت اصفهان همچنین در خطبه اول نماز با اشاره به آیات و روایات دینی بر اهمیت ایمان و توحید تاکید کرد و گفت انسان مومن باید همه درجات ایمان و شِرک را بشناسد تا در فراز و نشیب های زندگی در مسیر توحید و ایمان الهی گام بردارد و امید است خداوند به همه ما توفیق بدهد تا از همه گناهانی که موجب شرک می شود، دوری کنیم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار