مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز از ارسال ۲۰۰ طرح از سراسر کشور برای جشنواره مد و لباس خبر داد.
کد خبر: ۱۱۱۵۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰ 16 July 2023

ارسال ۲۰۰ طرح برای جشنواره ملی مد و لباس در البرز

به گزارش «تابناک البرز» سعید جابری انصاری با اشاره به اینکه احیای هنر بومی اقوام در پوشش ایرانی و متناسب سازی آن با الگوهای کاربردی در اجتماع مهمترین اهداف برگزاری جشنواره مد و لباس است، اظهار کرد: در مجموع ۲۰۰ طرح از هنرمندان سراسر کشور برای شرکت در این جشنواره ارسال شده است.

وی ادامه داد: در پذیرش این طرح‌ها مواردی همچون تنوع در دوخت، خلاقیت و نوآوری در نمادهای پوشش ایرانی، به کارگیری هنر صنعت چاپ و نقاشی روی پارچه منطبق با طرح های بومی محلی اقوام، بهره مندی از هنرهای تزئینی در طراحی پوشش اقوام، تلفیق دوخت‌های محلی و سنتی اقوام در پوشش عفیفانه مورد توجه بوده است.

این مسئول اضافه کرد: برخی از هنرهای دستی سنتی روی طرح‌های پذیرفته شده شامل رودوزی، آجیده‌دوزی، آیینه‌دوزی، اشرفی‌دوزی، بلیش‌دوزی، پته‌دوزی، پولک‌دوزی، پیله‌دوزی، تسمه‌دوزی، فرشی دوزی، چهل‌تکه دوزی، خوس‌دوزی، دانه‌دوزی، ده‌یک‌دوزی، رودوزی، بمپور، زرک‌دوزی و زغره‌دوزی بوده است.

جابری انصاری توضیح داد: تنوع فرهنگ ایرانی اسلامی، تار و پود بنیادین مد و لباس ما است و طرح‌ها و نقوش هنری بیشماری از هنرهای دستی اقوام مختلف برای احیای فرهنگ ایرانی اسلامی احصا شده و منزلت اسلامی و فرهنگ اصیل ایرانی باید در فعالیت های این حوزه مورد توجه باشد.

این مسئول ابراز کرد: نگاه ما این است که پس از شناسایی استعدادهای طراحان حوزه مد و لباس زمینه توسعه فعالیت‌های اقتصادی آنها را با رویکرد و بن پایه فرهنگ در اجرای طرح های اصیل ایرانی - اسلامی فراهم کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز گفت: شناسایی ظرفیت‌های طراحان حوزه مد و لباس را در دستور کار داریم اما برای ادامه کار صنعت، معدن و تجارت باید از طراحان حوزه مد و لباس اسلامی در جهت توسعه فعالیت‌های اقتصادی این قشر همکاری و مشارکت کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار