براساس سنت هر ساله در روز ۲۷ ذی‌الحجه مردم شهر زرقان خود را برای انجام مراسم خیمه برافراشتن آماده می‌کنند، آئینی که با نوای «یا حسین»، «یا اباالفضل» و «یا زینب» مردم شکوه خاصی دارد.
کد خبر: ۱۱۱۵۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲ 16 July 2023

تابناک فارس به نقل از صصدا و سیما: مراسم عزاداری سالار شهیدان در استان فارس، ۲۷ ذی‌الحجه در شهر زرقان، با برافراشتن خیمه‌های عاشورایی، آغاز می‌شود. اهالی زرقان براساس رسمی دیرینه با برپایی خیمه‌هایی، مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان را آغاز می‌کنند.
هنگام اذان صبح روز ۲۷ ذی الحجه سه حسینیه حیدر، ولیعصر (عج) و امام سجاد (ع) زرقان میزبان خیل مشتاقان سالار شهیدان است و بعد از اقامه نماز صبح و قرائت زیارت عاشورا، بر بام این حسینیه‌ها با نواخته شدن ساز عزا دوستداران خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام با برافراشتن خیمه‌های عاشورایی به پیشواز محرم می‌روند.

خیمه‌های عاشورایی زرقان به وسعت بیش از ۵۰ مترمربع و به بلندای بیش از ۱۲ متر است که بر ۶ ستون چوبی محکم استوار و مزین به پرچم سرخ 'یا حسین' است که برای برافراشتن هر خیمه بیش از ۱۵۰ مرد همکاری می‌کنند.

برای برپایی خیمه‌های عاشورایی که قدمت آن به دوران صفویه برمی گردد، ابتدا ستون‌های چوبی را به صورت ۴۵ درجه بر دیوار حسینیه بالا می‌کشند و پایه هر ستون را در محل استقرار خود قرار می‌دهند و پس از آن خیمه را روی آن پهن می‌کنند.

هر گوشه خیمه بیش از ۱۲ طناب بلند و محکم آویزان است، که مردان نیرومند زرقانی، آن‌ها را از سمت دیگر بام حسینیه با فریاد‌های یا حسین، یا علی و یا زینب می‌کشند تا ستون‌های خیمه‌ها به صورت عمودی در جای خود قرار گیرند.

مراسم خیمه‌های برافراشته زرقان منحصربه‌فردترین آیین‌های محرم در کشور است که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد. این مراسم با تلاش میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۱ در فهرست آثار معنوی کشور به شماره ۶۵۷ ثبت شده است.

برچسب ها: خیمه عزا ، محزم ، زرقان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار