یادداشت: رضا ملاحی- دانش آموز مدرسه حکمرانی و قانون گذاری شهید مدرس (ره) مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
کد خبر: ۱۱۱۶۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵ 25 July 2023

به گزارش تابناک هرمزگان// رضا ملاحی-در یادداشتی نوشت؛

کامپیوترهای کوانتومی (به انگلیسی: Quantum computer ) ماشینی است که از پدیده‌ها و قوانین مکانیک کوانتوم مانند برهم نهی (Superposition) و درهم تنیدگی (Entanglement) برای رایانش استفاده می‌کند. رایانه‌های کوانتومی با رایانه‌های فعلی که با ترانزیستورها کار می‌کنند تفاوت اساسی دارند.
محاسبات کوانتومی، کامپیوترهای کوانتومی و بطور کلی تر فناوری های کوانتومی، انقلابی جدید و بزرگ در بخش های مختلف صنعت هستند که تأثیری بسیار بزرگتر از فناوری هایی نظیر هوش مصنوعی و نانوتکنولوژی بر زندگی ما خواهند داشت. مهم تر آنکه این فناوری می تواند به عنوان یک شتاب دهنده برای سایر ترند های فناوری نظیر هوش مصنوعی، نانو، اینترنت اشیاء، امنیت سایبری و بلاک‌چین عمل کند.
محاسبات کوانتومی و روش های مبتنی بر آن در بخش های بزرگ صنعتی همچون صنایع مالی (Financial Services)، داروسازی و پزشکی (Drug Discovery & Pharmaceuticals)، شیمی و مواد (Chemical & Material)، صنعت اتومبیل، هوافضا و لجستیک (Automotive, Aerospace & Logistics) و شبکه امنیت و رمزنگاری (Cryptography & Cybersecurity) تغییرات بسیار گسترده ای ایجاد خواهند کرد و پیش بینی میشود تا بیست سال آینده به یک غول صنعتی با ارزش بیش از ۱.۲ ترلیون دلار تبدیل خواهد شد.
تا به امروز بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا در زمینه بانکداری، نفت و گاز، انرژی، داروسازی، مخابرات، اتومبیل، امنیت، سلامت، اکتشافات معدنی، بازار سرمایه‌گذاری (Trade)، ساخت و ساز و ...، از محاسبات کوانتومی به عنوان ابزار، زیرساخت و فناوری غیرقابل انکاری در توسعه کسب و کار خود استفاده نموده اند.
لازم است ابتدا فناوری محاسبات کوانتومی، کامپیوتر های کوانتومی، اکوسیستم و بازار فعلی آن را بطور کامل بررسی کنیم و فرصت ها و چالش های آن را برای شرکت ها، استعداد ها و صنایع مختلف در کشور و استان تحلیل نماییم. سپس به بررسی کاربردهای محاسبات کوانتومی در صنایع ذکر شده بپردازیم و پتانسیل ایران و به خصوص استان هرمزگان از این بازار جهانی را بررسی کنیم. زمان آن فرا رسیده که از سرمایه های انسانی کارآمد بهره مند شویم تا نسل آینده تجربه کیفیت زندگی بهتری را داشته باشند.

انتهای پیام//

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار