همزمان با ۹ محرم؛
مردم آذربایجان‌غربی همزمان با سراسر کشور، با نوای یا ابوالفضل و یا حسین در روز تاسوعای حسینی، عشق و ارادت خود را به سقای تشنه لب کربلا و سرور و سالار شهیدان نشان دادند.
کد خبر: ۱۱۱۶۹۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ 27 July 2023

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، از اولین دقایق اولیه امروز پنج شنبه همزمان با ۹ محرم سالروز تاسوعای حسینی مردم، مسئولان، پیر و جوان و زن و مرد با حضور در خیابان‌ها، مساجد و حسینه ها ضمن تشکیل دستجات سینه زنی و عزاداری در سوگ شهدای کربلا به خصوص حضرت ابوالفضل العباس عزاداری می‌کنند.

عزاداران حسینی در شهرها و روستاهای استان با برگزاری آئین‌های مختلف عشق و ارادت خود را به سقای دشت کربلا ابراز می‌کنند.

خیابان امام (ره) ارومیه که محل تجمع دسته‌های عزاداری است از نخستین ساعات امروز شاهد حرکت هیأت و دسته عزاداری است.

روز تاسوعا به دلیل انتساب به حضرت ابوالفضل العباس (س) در آذربایجان غربی به شیوه بسیار باشکوهی برگزار می‌شود، عزاداران و نوحه خوانان اشعار و مداحی‌های خود را به سردار کربلا و یار یاور امام معصوم (ع) اختصاص می‌دهند و برای آن جوان دلاور بنی هاشم اشک ماتم می‌ریزند.

قشرهای مختلف مردم عزادار و ساه پوش ارومیه و سایر نقاط آذربایجان غربی نیز در حالی که دیشب را تا پاسی از شب در مساجد و حسینیه‌ها به عزاداری مشغول بودند از سحرگاه امروز با راه اندازی دسته جات سینه زنی و زنجیر زنی در رثای یل ام البنین به سوگواری می‌کنند.

گروه‌های کثیری از مردم آذربایجان غربی نیز به نیت برآورده شدن حاجاتشان در میان دسته‌ها و مردم عزادار، مواد غذایی، چای، شربت و شیر توزیع می‌کنند، علم و کتل های رنگارنگ در میان دسته‌ها به حرکت درآمده و تعداد زیادی از مردم به واسطه نذری که دارند انواع پارچه، روسری به این علم‌ها نصب می‌کنند.

از ساعات نخست بامداد امروز مقررات ترافیکی در شهرهای مختلف آذربایجان غربی به اجرا گذاشته شده و خیابان‌های اصلی شهرها و محل‌های تجمع دسته‌های عزاداری از خودروها خالی شده تا هیأت‌های عزاداری بدون هیچ مشکلی سوگواری کنند.

آئین‌های عزاداری مردم تا نیمه‌های امشب ادامه یافته و فردا در روز عاشورا با شور و حال بیشتری مجدداً در صحنه‌های عزاداری و سوگواری حاضر می‌شوند.

شبیه خوانی رسم کهن آذری‌ها در تاسوعا و عاشورای حسینی

ذبح قربانی در مسیر عبور دسته‌های حسینی، اطعام عزاداران و پهن کردن سفره‌های احسان و خیرات از آئین‌های دیرین مردم آذربایجان غربی در روزهای تاسوعا و عاشوراست.

امروز به همین مناسبت در صدها نقطه از شهر ارومیه و دیگر شهرهای استان آئین قربانی انجام گرفته و در صدها خانه و مسجد نیز سفره‌های احسان پهن شده است.

این مراسم در روستاها به صورت گسترده‌ای انجام می‌گیرد به طوری که در کلیه روستاهای آذربایجان غربی غذای نذری آماده شده و در بین تمامی اهل روستا توزیع می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار